BMW e87 130i skramlande ljud och dunk

noelbmw
8 april 2018 · 13 Inlägg

Hej!
Har en BMW e87 130i 2008 med snart 20.000 mil.
Jag har en längre tid haft problem med ett dunkande ljud, ungefär som slag underifrån bilen (dunk dunk dunk) Det känns i stolen och upplevs komma bakifrån, alternativt höger bak. dunkandet upplevs vara kopplat till vilken hastighet jag kör i, men uppkommer i 40km/h+. Idag upptäckte jag ett skramlande ljud (metalliskt) när bilen stod på tomgång, om jag trycker ner kopplingspedalen 1/4 så vibrerar även pedalen. Ljudet försvinner när jag trycker in kopplingen helt.  Jag undrar då om dessa två fenomen hör ihop med varandra? Har läst en massa på forum men blir inte klok.

Lite bra att veta: Jag har balanserat hjulen och bytt till nya däck. Jag har även kontrollerat efter någonting som sitter löst men utan framgång.
Bromsarna är nyrenoverade runtom.

Fråga jätte gärna om det är någonting ni undrar eller vill veta mer om smile

MVH

Senast redigerat av noelbmw (8 april 2018)

ehedman
8 april 2018 · 1 966 Inlägg

Spånar lite på tänkbara orsaker...
Dåligt hjullager
Anliggande bromsar/slitagevarning
Dåligt mellanlager till kardanen

noelbmw
8 april 2018 · 13 Inlägg

ehedman skrev:
Spånar lite på tänkbara orsaker...
Dåligt hjullager
Anliggande bromsar/slitagevarning
Dåligt mellanlager till kardanen

Tack för svar smile
Bromsarna är nyrenoverade runt om i vinter, då jag också trodde att det var orsaken. Men det hjälpte tyvärr inte.. Försöker spåna på lite enklare lösningar man klarar av att göra själv, annars får nog någon mer kunnig ta över smile Ljudet känns heller inte som hjullagret och det känns inte varmt heller, känner inget glapp.
Däremot lagret till kardanen låter vettigt, har det i åtanke. Tack smile

ehedman
8 april 2018 · 1 966 Inlägg

Ingen fara, surt när saker går sönder.

Jag läste igenom inlägget lite noggrannare och insåg att oljudet tystnar när du frikopplar. Detta kan vara kopplat till urtrampningslagret, vilket innebär att lådan måste lyftas ur. Lagret i sig kostar cirka 500 kr, arbetskostnaden lär dessvärre stiga om du inte gör jobbet själv.

noelbmw
8 april 2018 · 13 Inlägg

ehedman skrev:
Ingen fara, surt när saker går sönder.

Jag läste igenom inlägget lite noggrannare och insåg att oljudet tystnar när du frikopplar. Detta kan vara kopplat till urtrampningslagret, vilket innebär att lådan måste lyftas ur. Lagret i sig kostar cirka 500 kr, arbetskostnaden lär dessvärre stiga om du inte gör jobbet själv.

Okej! Tack så jätte mycket! Noterar det! Tror du att skramlet hör ihop med de dunkande ljuden som uppkommer när jag kör? Hoppas verkligen det så jag kan slå två flugor i en smäll tongue

Senast redigerat av noelbmw (8 april 2018)

ehedman
8 april 2018 · 1 966 Inlägg

Mina tankar: om urtrampningslagret är utslitet och slamrar kan det tystna när kopplingspedalen trycks ned eftersom lagret då sätts i press. Sök "throw out bearing" på Youtube och jämför med ditt oljud.

Huruvida oljuden hör ihop eller inte är svårt att säga.

Senast redigerat av ehedman (8 april 2018)

noelbmw
8 april 2018 · 13 Inlägg

ehedman skrev:
Mina tankar: om urtrampningslagret är utslitet och slamrar kan det tystna när kopplingspedalen trycks ned eftersom lagret då sätts i press. Sök "throw out bearing" på Youtube och jämför med ditt oljud.

Huruvida oljuden hör ihop eller inte är svårt att säga.

Det låter mer skramlande, som om två plåtar ligger mot varandra och vibrerar. Inget skrikande ljud utan mest skrammel. Hörs knappt när man sitter i bilen med dörren stängd, men öppnar jag dörren och sticker ut huvudet hörs det som skramlande plåt. Och försvinner när jag trycker ned kopplingspedalen helt. Mycket möjligt att det är urtrampningslagret, de kanske kan låta lite olika också.. smile

Men som det hörs i den här videon så stämmer det nog ganska bra ändå.
https://www.youtube.com/watch?v=G8Qxc9DEcVA

noelbmw
9 april 2018 · 13 Inlägg

Hej! Pratade med min lokala verkstad som även håller på med lite bmw, dem tror på svänghjulet.. Visst kan ett trasigt svänghjul bidra till vibrationer samt detta skrammel jag upplever?

ehedman
9 april 2018 · 1 966 Inlägg

noelbmw skrev:
Hej! Pratade med min lokala verkstad som även håller på med lite bmw, dem tror på svänghjulet.. Visst kan ett trasigt svänghjul bidra till vibrationer samt detta skrammel jag upplever?

Det kan det absolut vara, vore jag du skulle jag hoppas på lagret för ett svänghjul kostar i runda slängar 7.000 kr (från Tyskland).

Utmarks-Loke
9 april 2018 · 5 833 Inlägg

Håller BMW också på med dubbelmassesvänghjul? Det har varit mycket problem med sådana hos bla. VAG men jag vet inte om BMW har dom

Evildan
9 april 2018 ·

Svarte_Orm skrev:
Håller BMW också på med dubbelmassesvänghjul? Det har varit mycket problem med sådana hos bla. VAG men jag vet inte om BMW har dom

Ja.

noelbmw
13 april 2018 · 13 Inlägg

Fått svar från verkstaden idag, trasigt hjullager och kass bakre bärarm.. Kunde vart värre men de vill ha 8500 kr för jobbet. Samtidigt säger dem att dem inte kan konstatera att detta är felet utan att först byta dessa, kanske svårt att utesluta felet i förväg, men jag tycker ändå att de borde gått igenom allt i bakvagn och drivlina. Jag själv kan köpa delarna för 1500-2000 och byta de själv på en kväll, lutar åt det... Men jag är lite fundersam, kan det verkligen bara vara dåligt hjullager och bärarm? Dessa dunkande ljud känns som om de vore något annat. Troligtvis kommer klonkande ljudet från bärarmen och kanske de dunkande från lagret? Känns lite surt att lämna in bilen för 8500 och sen kanske de inte ens är löst sen? Kanske de kommer fram till att de måste ha ner lådan och kolla ingående lager osv och sedan står jag där med en till svidande faktura på 10-15k. Tror ni detta kan vara svaret? Förövrigt kunde de ej höra skrammelljudet på tomgång, om de ens brytt sig om de då till och med jag hör det(?), i bästa världar är det inget värre eller kanske bara var tillfälligt..

Det var billigare på moppetiden wink

zemet
13 april 2018 · 4 037 Inlägg

Hjullager kan det nog allt vara. Tänk på att man ofta behöver ha tillgång till en press för att byta hjullager. Men 8500 kr för bytet låter dyrt.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
noelbmw
13 april 2018 · 13 Inlägg

zemet skrev:
Hjullager kan det nog allt vara. Tänk på att man ofta behöver ha tillgång till en press för att byta hjullager. Men 8500 kr för bytet låter dyrt.

Tyckte också det lät sjukt dyrt, tror man byter hela navet på min, annars får jag åka till en mekanisk verkstad jag känner i närheten, de har pressat för mig innan.. Det kan omöjligt ta så lång tid att utföra bytet att det skall kosta 8500? Hade gått med på 3-5. Så lång tid kan det omöjligt ta för en utbildad mekaniker med rätt verktyg och som dessutom meckar väldigt mycket bmw, detta var på Meka.

Får googla runt litegrann och hoppas jag stöter på någon som har haft samma problem..  Av vad jag har läst så stämmer inte hjullagrets läten med mitt, men vad jag förstår så kan de låta lika olika beroende på. Plockar hem bilen på måndag och pallar upp och gör min egna felsökning ihop med lite kompisar som har lite mer erfarenhet än mig, reder jag inte ut det så får jag väl återkomma till verkstaden, hehe..

Utmarks-Loke
13 april 2018 · 5 833 Inlägg

Det är ganska många stag med bussningar i bakaxeln, det gäller att hitta just den rätta.

http://www.realoem.com/bmw/enUS/showpar … Id=33_1930

Man kan prova och bryta lite försiktigt med ett koben och se var det finns onormalt mycket spel

noelbmw
17 april 2018 · 13 Inlägg

Tack för svar! Börjar att få lite klarhet i det nu, jag o kompisarna byter hjullager fredag kväll big_smile
Däremot nämnde dem "Kass bärarm" på verkstaden, nu till nästa fråga. Vad är en bärarm och kan den glappa och ge ifrån sig metalliska ljud, dvs kassa bussningar? Läst massa olika, att det är en specifik del, att det är samma som länkarm osv. Och det finns främre och bakre samt nedre och övre bärarm? Vore tacksamt om någon ville informera mig lite! Gärna en länk.
Kom ihåg att bilen är en bmw e87 2008, alltså 1 serien. Vad jag förstått har dessa bilar lite mer advancerade bakvagnar är normalt, kanske gäller alla hyffsat moderna bilar..

Senast redigerat av noelbmw (17 april 2018)

Utmarks-Loke
17 april 2018 · 5 833 Inlägg

Tja, jag postade länk till hur det ser ut redan i förra inlägget. Där ser du alla fyra länkarmarna och ja, det är relativt avancerat med så många länkarmar till en bakvagn

noelbmw
17 april 2018 · 13 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Tja, jag postade länk till hur det ser ut redan i förra inlägget. Där ser du alla fyra länkarmarna och ja, det är relativt avancerat med så många länkarmar till en bakvagn

Yes, det tackar jag för. Kom fram till att det måste vara nr3, då wishbone betyder bärarm.. Relativt billig att köpa hem. Vill helst ha igång bilen i helgen så är lite ivrig att beställa grejer, hehe. Billig chansning, skiter det sig så har jag mig själv att skylla tongue

Utmarks-Loke
17 april 2018 · 5 833 Inlägg

Tänk bara på att vissa skruva är excentriska, lossar du dom måste du antagligen göra en bakvagnsinställning efteråt. Men skruven till övre länkarmen, nr 3, verkar inte vara det

noelbmw
17 april 2018 · 13 Inlägg

Yes det har jag koll på, kommer kontrollera hjulinställning i vilket fall i samma skede som jag byter däck och balanserar fälgarna. Tusen tack för hjälpen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang