Någon wiz på Volvo elsystem (v70-99 stöldskydd)..

Malte74
10 april 2018 · 24 Inlägg

Har ett problem med stöldskydd.. Ibland startar inte bilen, helt dött när man vrider på nyckeln (tändningen funkar men livlöst ifrån startmotorn)..
Har märkt att om jag inte tar nyckeln ur tändningslåset så är det aldrig några problem. Tyvärr kan jag inte låsa dörrarna med fjärren då (nyckel och sändare separerade på dessa). Har sett att det är en massa kablar och kontakter runt tändningslåset så undrar om det finns någon kabel eller säkring man kan plocka som gör att det går ha nyckeln i tändningslåset för jämnan men ändå låsa bilen med fjärren.
Tack på förhand.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
10 april 2018 · 13 742 Inlägg

Startspärren sitter enbart i att bilens styrenhet inte tillåter start     fel på Startspärren brukar resultera inatt motorn startar men stänger av sig inom 1sec.  Men startmotorn går alltid endå        så det låter mer som ett fel på elkontskten på låset som är defekt

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
zzr94092
10 april 2018 · 4 390 Inlägg

Tror det jag åxxå.

Malte74
10 april 2018 · 24 Inlägg

Well, då borde det väl inte spela någon roll om jag tar ut nyckeln eller låter den sitta kvar? Tar jag alltså ut nyckeln är det ett vågspel.. Startar ibland, ibland behöver bilen stå en timme innan den vill starta igen..(aktivera startmotorn) men låter jag nyckeln sitta i har det aldrig hänt att den inte startar.. Med nyckeln i blir dock alltså fjärren verkningslös och lämna bilen olåst med nyckel i är ju lite sådär.. Olåst oavsett nyckel är oroande (har steg, låda osv i bilen) men samtidigt vill man ju vara säker på att komma hem..
Finns inget sätt att komma runt problemet? Har ingen möjlighet att lägga tusenlappar på ett tändningslås och i synnerhet inte om man inte vet att det löser problemet..

Xebers76
10 april 2018 · 2 268 Inlägg

Growe skrev:
Startspärren sitter enbart i att bilens styrenhet inte tillåter start     fel på Startspärren brukar resultera inatt motorn startar men stänger av sig inom 1sec.  Men startmotorn går alltid endå så det låter mer som ett fel på elkontskten på låset som är defekt

Där har du fel, flera bilar stryper strömmen till startsolenoiden om immon hoppar in, 3 exempel på bilar jag vart med om det på, civic 98, focus 01 och s40 00.

Har för mig att diverse VAG från samma tidsepok lät motorn gå i ca 1 sekund som nämnt

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang