Får man starta en bil om man är 15 år

it_mutt Avstängd
11 april 2018 · 10 388 Inlägg

Så, ingen kan frambringa någon hänvisning till lagrum som säger att en tioåring inte får starta en bil? Trots att vissa användare påstår detta? Intressant. Speciellt när samma användare gärna brukar vara glada för att gapa efter källhänvisning annars.

- - - Edit - - -

Och med det inte sagt att det inte kan vara så. Jag står bara fast vid att lagen säger att det iaf inte blir frågan om olovlig körning, så länge inte bilen flyttar sig.

Senast redigerat av it_mutt (11 april 2018)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Muttley
11 april 2018 ·

spillolja skrev:
Om man är alkoholpåverkad så får man starta bilen, men bilen får inte röra på sig, Inte ens på inhägnat område egen tomt etc. inte heller med åkgräsklippare eller dylikt, då svensk rattfyllerilagstifning är heltäckande

Den där skulle jag vilja se lagen på.  En vän i ungdomen  blev av med sitt körkort när han startade en bil alkoholpåverkad. Han ville ju bara gasa upp och vara tuff inför vännerna.  Att polisen såg allt gav han problem.

spillolja
11 april 2018 · 4 025 Inlägg

Här är själva lagen om straff för att fört körkortspliktigt fordon:
https://lagen.nu/1951:649#P3S1
under den finns lagen om straff för rattfylleri, där framgår att man ska har "fört" fordonet för att man ska straffas, allså räcker det inte med att bara motorn varit i gång 

sen kan man diskutera "körkortspliktigt fordon"  om det gäller om det avser inom inhägnat område

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Evildan
11 april 2018 ·

Det gäller att fordonet är mycket stillastående. Det finns rättspraxis på att det räcker med att bilen gungar för att det ska betraktas som förande av ett fordon. Även om motorn inte är i gång, säger  åklagaren Stefan Wessberg. Källor? Ähh, det räcker med att jag påstår det, inte mutt bord att lägga upp och servera.

Senast redigerat av Evildan (11 april 2018)

Power-krille
11 april 2018 · 672 Inlägg

Klart fan en unge ska få starta ett fordon!

"Väx inte upp! det är en fälla"
it_mutt Avstängd
11 april 2018 · 10 388 Inlägg

FRÅGA

Hej! Är det tillåtet att starta ett fordon (tex bil eller lastbil) om man inte har körkort för att köra fordonet? Dvs om fordonet startas för att stå på tomgång vid tex service/underhåll av fordonet?


SVAR

Hej! Tack för din fråga.

Enligt trafikbrottslagen 3 § ( här ) döms den som med uppsåt för ett körkortspliktigt fordon utan att vara berättigad till det till olovlig körning. Vad som utgör körkortspliktigt fordon framgår av körkortsförordningen ( här ).

Definitionen av att föra ett fordon är vidtolkat. Att t.ex. rulla en bil framåt endast någon meter med avstängd motor har ansetts utgöra förande. I ett annat fall har en person som stått bredvid sin bil och startat motorn ansetts föra fordonet då växeln legat i backläge och bilen kommit i rörelse bakåt.

Det gemensamma för fallen där olovlig körning utdömts är att fordonet kommit i rörelse på något sätt. Svaret på din fråga är således att det är tillåtet att starta ett fordon utan att ha körkort så länge fordonet står stilla, men hamnar fordonet i någon form av rörelse är det olovlig körning.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Carla Zachariasson


http://lawline.se/answers/olovlig-korni … pa-tomgang

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
11 april 2018 · 13 743 Inlägg

om det skulle varit olagligt så är mina ungar storförbrytare... har t.o.m film när dom kör bil ;-)    b-korts reggad 4hjuling oxå.. men självklart är det inte olagligt om förutsättningar är dom rätta.    därimot kan man åka fast för olovlig körning om man innehar Traktor kort om några puttar bilen medans den som har traktorkortet styr...

detta hände när jag var yngre och en tjej jag känner styrde en bil som puttades fram.. att hon styrde var rätt logiskt eftersom hon var klenast..   att hon klarade att framföra en stor traktor med 2släpvagnar kvittade

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Priceling
11 april 2018 · 2 Inlägg

https://lagen.nu/1998:488#K2P10S1
"10 § Bestämmelserna i 1-4 §§ gäller inte vid färd med fordon inom ett inhägnat järnvägs-, fabriks- eller tävlingsområde eller annat liknande inhägnat område.

"1 § Personbil, lastbil, buss, motorcykel och moped klass I får köras endast av den som har ett gällande körkort för fordonet. Har släpfordon kopplats till en bil ska föraren ha körkortsbehörighet även för släpfordonet. Lag (2015:791).

Senast redigerat av Addetzr (11 april 2018)

volvo245amazon
11 april 2018 · 110 Inlägg

Om det är egen mark och inhägnat får man om jag inte minns fel...
Men får bor på Gotland.....

Evildan
11 april 2018 ·

http://www.lawline.se/answers/14299

FRÅGA

En minderårig person med tidigare brottsregister kör en bil, vilket straff kan denne tänkas få? Fyra år vänte tid tills han får ta körkort, kan det lindras?

SVAR
Hej!

Att köra bil utan körkort innebär trafikbrott. Lagen om straff för vissa trafikbrott blir då tillämplig. Av lagens 3 § framgår att om någon kör ett körkortspliktigt fordon, utan att vara berättigad till detta, dömes denna för olovlig körning. Påföljden för detta är böter. Anses dock brottet vara grovt kan påföljden vara fängelse upp till högst 6 månader.

Av lagens 1 § framgår också att om föraren brister i att köra fordonet varsamt och med omsorg, dömes till vårdslöshet i trafik. Påföljden för detta brott är också böter.

Att personen i fråga är minderårig innebär att påföljden kan mildras, i enlighet med 29 kapitlet i Brottsbalken. Samtidigt kan det tidigare brottsregistret försvåra påföljden. Hur utfallet blir kan jag inte svara på, då det görs en bedömning i det enskilda fallet och alla omständigheter tas hänsyn till.

Power-krille
12 april 2018 · 672 Inlägg

oerhört långt från ämnet "starta en bil"

"Väx inte upp! det är en fälla"
it_mutt Avstängd
12 april 2018 · 10 388 Inlägg

Så. . . Inga hänvisningar till lagrum gällande olagligheten i att starta en bil än så länge alltså?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
jaka54
12 april 2018 · 5 733 Inlägg

Hej!
Klart som korvspad att man får starta motorn i en bil, lastbil, traktor, MC, moped eller vad tusan som helst som har en motor, om man är aldrig så ung...Det behöver väl ingen tvivla på?!
Framföra däremot är en helt annan sak...men det var inte det frågan handlade om!

Jokabsson
12 april 2018 · 1 177 Inlägg

Vi kan väl jämföra det med att vara alkoholpåverkad och sitta i en startad bil.
http://lawline.se/answers/15836

"Läget kan vara mer osäkert om motorn är igång, men bilen står still. Min bedömning utifrån praxis är dock att detta inte kan anses utgöra förande av bilen. Bevisläget blir dock helt klart problematiskt i en sådan situation.
I sammanhanget vill jag tillägga att försök till rattfylleri inte utgör brott, dvs. det krävs att ett fullbordat brott har begåtts för att straffansvar ska aktualiseras."

Det är alltså inte ett lagbrott förrän det går att bevisa att en alkoholpåverkad person har i syfte att föra bilen. I brist på andra källor så tror jag att det är så nära vi kan komma när det gäller en bestämmelser om unga lagöverträdare. Som sagts tidigare, så mildras straffen för ungdomar under 18, vilket är ännu bevis på att det förmodligen inte kommer hända ett dyft om så polisen står vid sidan när Kalle 14 år ska vrida nyckeln.

Kan ett fyllo inte dömas av att sitta i förarsätet i en startad bil så kan en minderårig garanterat inte heller göra det.

Polisen avvaktar tills brott har begåtts. Dvs om 14 åriga Kalle hittar gaspedalen.

Senast redigerat av Cracksoup (12 april 2018)

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
rcy
12 april 2018 · 1 705 Inlägg

Det här är väldigt öppet för tolkning, men enligt lagen så är bilens ägare skyldig att se till så att ingen obehörig kan bruka fordonet. Det är exempelvis olagligt att lämna nycklarna i bilen och gå därifrån, och det finns många exempel där folk har bötfällts för att dom lämnat nycklarna i bilen.

Om man klassar en 15-årig som obehörig (vilket den givetvis är eftersom körkort är en omöjlighet) så är det alltså ägaren av bilen som begår ett brott om hen ger 15-åringen möjlighet att bruka bilen. Huruvida man anser att man brukar bilen bara genom att starta den är väl det som är öppet för tolkning.

Trafikförordningen, 3 kap, 50 § . (https://lagen.nu/1998:1276#K3P50S1)
"Föraren av ett motordrivet fordon skall även vidta lämpliga åtgärder för att förhindra att fordonet obehörigen brukas av någon annan. "

Evildan
12 april 2018 ·

Är en brödrost i bruk om brödhissen sänks ned och glödtrådarna glöder fast det saknas bröd?

Muttley
12 april 2018 ·

rcy skrev:
Det här är väldigt öppet för tolkning, men enligt lagen så är bilens ägare skyldig att se till så att ingen obehörig kan bruka fordonet. Det är exempelvis olagligt att lämna nycklarna i bilen och gå därifrån, och det finns många exempel där folk har bötfällts för att dom lämnat nycklarna i bilen.

Om man klassar en 15-årig som obehörig (vilket den givetvis är eftersom körkort är en omöjlighet) så är det alltså ägaren av bilen som begår ett brott om hen ger 15-åringen möjlighet att bruka bilen. Huruvida man anser att man brukar bilen bara genom att starta den är väl det som är öppet för tolkning.

Trafikförordningen, 3 kap, 50 § . (https://lagen.nu/1998:1276#K3P50S1)
"Föraren av ett motordrivet fordon skall även vidta lämpliga åtgärder för att förhindra att fordonet obehörigen brukas av någon annan. "

Fast din citerade länk kan inte jag tyda som att ÄGAREN är skyldig att se till så ingen obehörig kan köra.

Då hade texten varit skriven såhär
"Ägaren av ett motordrivet............"

Det är ALLTID under alla omständigheter föraren oavsett ägare eller den man lånar ut till som ansvarar för allt i bilen.
Om jag lånar ut min obesiktigade oförsäkrade bil till dig så är det du som får straffet, inte jag.

volvo245amazon
12 april 2018 · 110 Inlägg

Snark!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

caromania Forummoderator
12 april 2018 · 9 296 Inlägg

volvo245amazon skrev:
Snark!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Lugn. Du fyller snart 16 så du får börja. wink

Nä men jag kan väl hålla med... Högintressant läsning som så ofta! smile

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
volvo245amazon
12 april 2018 · 110 Inlägg

16 - ha ha ha det var längesedan!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang