2771
Sök

Däck Landsail LS388

658 Inlägg
14 april 2018
Trådstartare
#1
Jag har en undran om det är nån som testat o kört eller kör med Landsail LS388 däcken på sin bil? Är du nöjd med dom och så för dom ligger bra till på pris och buller och friktionen i betyg enligt sidorna. Men hur e dom i verkligheten?


Sir
935 Inlägg
15 april 2018
#2
Hade sådana på min v70 och tyckte dom var riktigt bra för det priset.
Även en kollega kör dessa på sin passat och är väldigt nöjd med dom

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??

197 Inlägg
23 april 2018
#3
Samma här haft dom på v70 samt 940 och har absolut varit nöjd med dom


7 641 Inlägg
24 april 2018
#4
Flera bil-/motortidningar har testat Landsail och varnar för deras dåliga egenskaper jämfört med "normalprisdäck".

Sir
935 Inlägg
24 april 2018
#5
torsen skrev:
Flera bil-/motortidningar har testat Landsail och varnar för deras dåliga egenskaper jämfört med "normalprisdäck".

Har du några länkar på det?

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??

1 661 Inlägg
24 april 2018
#6
Tycker namnet är så suspekt om man översätter det lite fritt..."segla på land"...
Alla däck på marknaden fungerar väl helt bra så länge man inte behöver utnyttja dom till det yttersta för det är då skillnaderna kommer in. Bromssträcka, undanmanöver osv.

Vill man läsa däcktest så finns det hur många tester som helst att grotta ner sig i bara man ids googla lite. Nu är ju vissa tester uppenbart sponsrade artiklar men det finns helt oberoende också.

Här är dock ett test där Landsail slog Michelin:

https://www.tyrepress.com/2015/03/lands … tyre-test/
Senast redigerat av CC72 (24 april 2018)

2 340 Inlägg
24 april 2018
#7
På torrt väglag är de faktiskt riktigt bra och ligger bara snäppet under de betydligt dyrare märkena, men på vått får man ta det försiktigt, då är de inte lika bra. Bra däck för pengarna är det iallafall.


1 200 Inlägg
24 april 2018
#8
Jag körde bara några mil med mina LS588 (nyare än 388?) men drog upp i 140km/h för att testa stabiliteten. Väldigt svajiga och nervösa. Det var ytterst obehagligt och fick sänka till 120 för att det skulle kännas säkert igen. Efteråt drog jag på mina 10 år gamla Star Performance (på samma bil) och de går som tåget, rakt fram utan ett uns av osäkerhet. Landsail är bra för att vara budgetdäck, men vill man pressa bilen lite utanför vardags-gränserna så ska man titta på något annat. I alla fall är det vad jag har upptäckt. Man kan ju även undra hur undanmanöver i olika väderförhållanden fungerar. Däcken är sålda och nästa säsong blir det märkesdäck.

EDIT: Körde inte stretch, utan däcken passade perfekt för fälgarna.
Senast redigerat av Cracksoup (24 april 2018)


Fri fart för ett fritt folk!
14 626 Inlägg
25 april 2018
#9
Cracksoup skrev:
Jag körde bara några mil med mina LS588 (nyare än 388?) men drog upp i 140km/h för att testa stabiliteten. Väldigt svajiga och nervösa. Det var ytterst obehagligt och fick sänka till 120 för att det skulle kännas säkert igen. Efteråt drog jag på mina 10 år gamla Star Performance (på samma bil) och de går som tåget, rakt fram utan ett uns av osäkerhet. Landsail är bra för att vara budgetdäck, men vill man pressa bilen lite utanför vardags-gränserna så ska man titta på något annat. I alla fall är det vad jag har upptäckt. Man kan ju även undra hur undanmanöver i olika väderförhållanden fungerar. Däcken är sålda och nästa säsong blir det märkesdäck.

EDIT: Körde inte stretch, utan däcken passade perfekt för fälgarna.

Inslitna däck efter framvagn kanske..   Har aldrig kört med några däck oavsett märke som varit nervösa i den farten men varit med om dåliga framvagnsinställningar som gjort bilen väldigt nervös i hög fart.     Såg mätaren var och vände på 180km/h (nedförslut) med kärringens Arosa som är helt orginal med 165/75-13 vinterdäck av kändare märke då var den dock aningen nervös på vägen men det var snarare fjädringen som var otäck än däcken

Kör fort så hinner inget hända...

1 200 Inlägg
25 april 2018
#10
Growe skrev:
Cracksoup skrev:
Jag körde bara några mil med mina LS588 (nyare än 388?) men drog upp i 140km/h för att testa stabiliteten. Väldigt svajiga och nervösa. Det var ytterst obehagligt och fick sänka till 120 för att det skulle kännas säkert igen. Efteråt drog jag på mina 10 år gamla Star Performance (på samma bil) och de går som tåget, rakt fram utan ett uns av osäkerhet. Landsail är bra för att vara budgetdäck, men vill man pressa bilen lite utanför vardags-gränserna så ska man titta på något annat. I alla fall är det vad jag har upptäckt. Man kan ju även undra hur undanmanöver i olika väderförhållanden fungerar. Däcken är sålda och nästa säsong blir det märkesdäck.

EDIT: Körde inte stretch, utan däcken passade perfekt för fälgarna.

Inslitna däck efter framvagn kanske..   Har aldrig kört med några däck oavsett märke som varit nervösa i den farten men varit med om dåliga framvagnsinställningar som gjort bilen väldigt nervös i hög fart.     Såg mätaren var och vände på 180km/h (nedförslut) med kärringens Arosa som är helt orginal med 165/75-13 vinterdäck av kändare märke då var den dock aningen nervös på vägen men det var snarare fjädringen som var otäck än däcken

Om det beror på framvagnsinställningen så borde det ju blivit ostabilt med mina nya Nokian vinterdäck som jag körde vintersäsongen med?

Skall nämnas att jag hade däcken på pirat-fälgar som inte var av högsta kvalité. Väldigt lätta fälgar. Känns ändå inte som att svajningarna har med fälgarna att göra... men man ska väl inte räkna ut den möjligheten helt.
Senast redigerat av Cracksoup (25 april 2018)


Evildan
25 april 2018
#11
Det är en fruktansvärt ojämn kvalitet på lågprisdäck, det kan skilja i både buller och rullmotstånd från olika tillverkningsomgångar enligt min erfarenhet efter köp av ett annat billigt märke. Det kan vara en anledning till att ni som provat landseglarna upplever dom väldigt olika.
Jag har haft landseglare av i nuläget bortglömd modell och det var rena soporna, morgonsula var morgon i några kilometer samt slipprigare än oljat snor på blöt vägbana.

1 200 Inlägg
25 april 2018
#12
Evildan skrev:
Det är en fruktansvärt ojämn kvalitet på lågprisdäck, det kan skilja i både buller och rullmotstånd från olika tillverkningsomgångar enligt min erfarenhet efter köp av ett annat billigt märke. Det kan vara en anledning till att ni som provat landseglarna upplever dom väldigt olika.
Jag har haft landseglare av i nuläget bortglömd modell och det var rena soporna, morgonsula var morgon i några kilometer samt slipprigare än oljat snor på blöt vägbana.

Vilket forum man än ställer frågan på så får man alltid väldigt delade åsikter gällande Landsail. Bättre att lägga lite mer pengar och veta att man får bra grejer. Så blir det nästa gång.


Evildan
25 april 2018
#13
Cracksoup skrev:
Evildan skrev:
Det är en fruktansvärt ojämn kvalitet på lågprisdäck, det kan skilja i både buller och rullmotstånd från olika tillverkningsomgångar enligt min erfarenhet efter köp av ett annat billigt märke. Det kan vara en anledning till att ni som provat landseglarna upplever dom väldigt olika.
Jag har haft landseglare av i nuläget bortglömd modell och det var rena soporna, morgonsula var morgon i några kilometer samt slipprigare än oljat snor på blöt vägbana.

Vilket forum man än ställer frågan på så får man alltid väldigt delade åsikter gällande Landsail. Bättre att lägga lite mer pengar och veta att man får bra grejer. Så blir det nästa gång.

Yuuuuuuuup!
Köpte inför den här säsongen Nokian Hakka Green 2 AA 195/65 15" till sladdbilen och är skitnöjd än så länge, tysta, lättrullade och komfortabla, precis som beskrivet av tillverkaren.
https://www.nokiantyres.se/sommardack/n … a-green-2/

658 Inlägg
12 maj 2018
Trådstartare
#14
Tack för alla svaren men det fick bli Good year performance däck istället. Tysta o härliga att köra med



Sök