V40 -98. Ojämn Tomgång Och Tappar Kraft. (felkod 122)

Jocks
15 april 2018 · 2 Inlägg

Hej
Under gårdagen började min v40 från 1998 med 2.0 motorn (B4204S) bete sig märkligt.
Vid stillastående med motorn igång så är tomgången först bra, cirka 900 Rpm. Efter en stund hoppar den ner till 4-500 RPM och vid enstaka tillfällen dör då bilen till följd, om bilen inte dör så håller sig varvtalet runt 4-500 innan de några sekunder senare hoppar upp igen till cirka 900.
Vid körning så tappar bilen helt plötsligt kraft, man kan exempelvis köra 70 km i timmen och man känner hur det rycker till lite och bilen svarar inte alls på gasen längre och man tappar fart trots full gas. Efter några sekunder kommer den igång igen och fortsätter fungera en stund tills problemet återkommer alltifrån någon halvminut upp till 4-5 minuter senare.
Detta problem uppstod alltså under gårdagen och har sedan kört cirka 10-12 mil med den. Jag upplever att den börjat dra betydligt mer bensin. (Kan vara inbillning men ser ut på bränslemätaren som den dragit närmare 20 liter sen dess).
Idag fick jag hjälp att utläsa felkoder. Från början fanns en hel del felkoder som vi nollade, provkörde en stund och symptomen fanns kvar, vid nästa avläsning kunde vi få fram följande:

Felkod 122.
Insugningslufttemperaturgivare

Någon här på forumet som varit med om liknande symptom på bilen och har nån ide om det kan den givaren som spökar och orsakar dessa symptom?

zzr94092
15 april 2018 · 4 378 Inlägg

Byt givaren så funkar bilen igen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang