Vad kallas detta stag? Se bild

samuelk98
22 april 2018 · 30 Inlägg

Jag har länge haft ett klonkljud i bilen, fick nog imorse och hissade upp bilen och tog tag i fälgen kl 3 och 9 och vickade, märkte att ett glapp fanns i vänster framfälg, även där jag har klo kljudet i framvagnen.

Jag rykte bland alla tag och nät jag rykte i detta stag så kunde jag känna ett glapp i det, bussningen ser relativt slut ut enligt mig.
Frågan lyder:

Kan detta stag vara mitt klonkande ljud, glappet skulle jag säga är relativt lätt att framhäva med vanlig hand styrka.
Vad kallad detta stag då jag behöver beställa nytt.
Behöver jag göra om hjulinställning efter att jag pillat och bytt detta staget?
https://www1.garaget.org/gallery/images/226/225777/225777-e6838ffbf0c822aa0d81611fe1295e18.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/226/225777/225777-e6838ffbf0c822aa0d81611fe1295e18.jpg

BMW 525i "E60" (2004)
zleepy Trucker
22 april 2018 · 1 391 Inlägg

yttre styrled ? smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
22 april 2018 · 13 673 Inlägg

Vad menar du med glapp  att den går att vicka på eller att det är ett internt spel..

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Evildan
22 april 2018 ·

Svar på frågorna i följdordning.
1. Ja.
2. Yttre styrled.
3. Ja.

torsen
22 april 2018 · 7 198 Inlägg

Mjaa.
Ursäkta Evildan.
Svaret på fråga 3 behöver inte vara ja.

Om ts före bytet av styrarmen mäter upp hjulskränkningen medelst t ex snörmetoden så behövs ingen dyr uppmätning av hjulvinklarna.

Eftersom snörmetoden inte är bekant för alla så beskriver jag:

Ett tunt men starkt snöre fästes i närheten av höger framhjul.
Snöret drages utanpå vänster framhjul, vänster bakhjul, höger bakhjul, höger framhjul samt fästes i närheten av vänster framhjul.
Snöret justera så det löper över hjulet exakt i hjulets centrum.
Medelst ratten justeras t ex vänster framhjul så att snöret helt lätt tangerar vänster framdäck i framkant och i bakkant.
Därefter kollar man på höger framhjul hur snöret ligger an mot däcket.
Ska bilen ha "TOE-OUT" så finns ett visst utrymme mellan snöret och högra framdäckets utsida i bakkant.
Ska bilen ha "TOE-IN" så får man lyfta helt lätt på snöret så att det precis tangerar däckets utsida i bakkant.
Har man inget att mäta med så kan man använda borrar eller tändstickor, som är 2 mm.
Anteckna dina uppmätta värden så du får samma hjulskränkning efter styrarmsbytet.
Värdena blir inte exakta eftersom du har spel i styrarmens kulled, men tillräckligt noga för att duga.

En s k 4-hjulsmätning kostar/kostade mellan 1.300:- och 2.000:- för några år sedan hos en märkesverkstad på "wischan". I storstad förmodligen dyrare.

Bra att veta är också att om går du in i instruktionsboken och kollar rekommenderad hjulskränkning så är denna gällande för mätning på fälgen.
I ovan relaterade fall mäter man ju på däcket och får bortåt 30% större värde, vilket bör beaktas.

Själv har jag ett s k "murarsnöne", vilket jag alltid medför i bilen eftersom det vid körning vid sidan av vägen är lätt att fastna med parallellstaget i något av skogens fastaföremål såsom stubbar och stenar. Med hjälp av snöret gör man en bedömning om man kan köra hem eller måste göra en fältmässig justering.

Lycka till.

Utmarks-Loke
22 april 2018 · 5 813 Inlägg

Vilken bussning menar du? Är det själva leden du menar? Hur som helst, kolla så det verkligen är leden som glappar och att det inte är i styrväxeln

torsen
22 april 2018 · 7 198 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Vilken bussning menar du? Är det själva leden du menar? Hur som helst, kolla så det verkligen är leden som glappar och att det inte är i styrväxeln

Klokt påpekande.

samuelk98
22 april 2018 · 30 Inlägg

Jag började min felsökning med att hissanordningar bilen greppade fälgen vid kl 3 och 9 och vickade och kände ett tydligt glapp, jag kan liksom vicka hela däcket (obs, enbart vänster fram).
Ryckte i alla stagen och styrleden va där jg kände glappet.

Om jg tar tag i styrleden och vickar på den så känner och ser jag hur jag kan röra hela leden.

BMW 525i "E60" (2004)
Meaganeowner
22 april 2018 · 2 250 Inlägg

Jo, men det folket undrar är om det märks glapp i den kulled som syns på bilden?

Detta är vanligast.

Är det inget glapp där, så vill de nog veta vart det glappar.

Snörmäta toe i förhållande till däcksidan... jo, jo...
Är det inte noggrannare än så?

Är väl sällan som däcket är helt perfekt. Kan skilja flera mm ju.

Nä, beskriv i stället hur man mäter toe mellan bestämda punkter på fälgarnas insida.
Då blir det exaktare.

Senast redigerat av Meaganeowner (22 april 2018)

jaka54
22 april 2018 · 5 680 Inlägg

Hej!
Det troligaste är  att du har glapp i styrledens kula! Detta är vanligaste stället där glapp uppkommer.
Snörmetoden verkar inte särskild exakt. Jag lämnade in min bil för framvagnsinställning förra sommaren och det kostade 800kr.

samuelk98
22 april 2018 · 30 Inlägg

Hej igen, ursäkta för att jag inte riktigt förstår.

Vad jag kan se så verkar glappet komma från kulan närmst fälgen på leden.
Dvs den kulan vänster om mitt finger i änden på ledet där fästet sitter.

Tänkte att jag beställer och byter styrleden därefter så bokar jag en hjulinställning i framvagnen, känns lättast så.

BMW 525i "E60" (2004)
jaka54
22 april 2018 · 5 680 Inlägg

Hej!
Just det! Det är glapp i P-änden på styrstaget (kallas så) och den kan du byta själv (om du har tid, plats och kunskap) och sen lämnar du in bilen på framvagnsinställning. Du ska alltså inte byta hela styrstaget bara den yttre änden som innehåller kulan (P-änden)
P-ändar finns på mekonomen, Biltema , Skruvat.se osv . Men billigast brukar det vara att köpa från utlandet som "Autopartsmarket"  i Riga.

Senast redigerat av jaka54 (22 april 2018)

samuelk98
22 april 2018 · 30 Inlägg

Vet inte urnan byter enbart änden så jag byter hela styrleden.
Nu till sista frågan, behöver jag byta på både högerparti vänster trots att enbart vänster är kass?
Vore de dumt att ha en helt ny på vänster ochen som förmodligen är väldigt sliten på höger  fast inte glappar

BMW 525i "E60" (2004)
samuelk98
22 april 2018 · 30 Inlägg

Jag tror vi missförstår varandra efter research. När jag säger styrleden är det endast änden jag pratar om.
Annars enligt skruvat.se och andra hemsidor så säger man Styrstaget om man pratar om hela anordningen eller staget.  Styrleden är förmodligen detsamma som denna p-ände som du kallar den

BMW 525i "E60" (2004)
torsen
23 april 2018 · 7 198 Inlägg

Du behöver inte byta båda om det endast är den vänstra som glappar.
Men kolla den högra för säkerhets skull.

800:- för en kontroll och justering verkar billigt.
Men det kanske endast är fråga om kontroll med "båge" utan justering.

För att inte bli för lång i mitt tidigare inlägg om snörmetoden utelämnade jag uppgifterna om att kolla så att hjulen inte skevade eller däcken hade några bulor, vilket naturligtvis påverkar mätningens noggrannhet.

Jontilito
23 april 2018 · 17 Inlägg

Lite OT här, Hur upplever du bilen när du kör Samuel?
Jag märkte när jag bytte till sommardäck på min att höger-fram styrstag/kulled var dålig (möjligen vänster också).

Jag kan vicka enkelt med en hand och se att kulleden på styrstaget rör sig avsevärt. Upplever att bilen är extremt, extremt spårig. Rent av hemsk att köra på motorväg, bilen slingrar sig fram.

Men har inga missljud. Bilen är sänkt med D2 coils, hjulinställningar osv är gjort.

Senast redigerat av Jontilito (23 april 2018)

BMW 325i "CXA" (2007)
Meaganeowner
23 april 2018 · 2 250 Inlägg

Gjorde fyrhjulsinställning på mim 4 wd-bil.
Lite vandrande efter vägen

Fixade en egen båge att mäta den toe de ställt in. ( Givetvis med med märke på fälgen och rullning ett halvt hjulvarv o s v.

Justerade sen med utgångsläge grån detta, lite mer toe-in. Nu går bilen fint.

Så en sån båge, bör alla som tänker sig byta delar i framvagnen göra sig.
Ich mäta upp toe. Ett vattenpass för kolla av hur mycket hjulen lutar innåt, kan också vara bra.
Då kan man komma tillbaks till hyfsat bra värden även om man byter styrled, bussningar eller annat.

Är den andra styrleden glappfri och har damask utan torrsprickor, hålller den
förmodligen länge än. Speciellt om du försiktigt lättar på damasken och droppar i olja i leden.

Jag skulle bytt båda! Det blir nämligen samna jobb.

jaka54
23 april 2018 · 5 680 Inlägg

Hej!
Du behöver inte byta hela styrstaget! Det gör man aldrig! Du byter bara de yttersta änden , kallas P-ände. Den skruvas på styrstaget (du kan se gängorna på styrstaget) .Kostar några hundra kronor.
Eftersom det är så pass billigt (och enkelt att byta) att byta P-änden så byt på bägge sidor när du ändå ska göra en ny framvagnsinställning.

Evildan
23 april 2018 ·

https://d25lcx2ne1mt2n.cloudfront.net/196204/22288328-IoDdw.jpg
Så här ser en styrled ut till en e60 vilket jag gissar mig till att det gäller?
Där styrstaget skruvas in i styrleden är det ställe du tar isär det. Mycket rostlösare brukar krävas.
Är din glapp i den rundade delen som skyddas av damasken?
Är glappet radiellt eller axiellt?

Senast redigerat av Evildan (23 april 2018)

Jontilito
23 april 2018 · 17 Inlägg

Evildan skrev:
https://d25lcx2ne1mt2n.cloudfront.net/1 … -IoDdw.jpg
Så här ser en styrled ut till en e60 vilket jag gissar mig till att det gäller?
Där styrstaget skruvas in i styrleden är det ställe du tar isär det. Mycket rostlösare brukar krävas.
Är din glapp i den rundade delen som skyddas av damasken?
Är glappet radiellt eller axiellt?

Sorry om man snor tråden lite,
Min glappar i kulleden, rundade delen som damasken skyddar.
Jag kan enkelt vicka på min i en "radiell-riktning" om jag förstår uttrycket rätt.  :- )

BMW 325i "CXA" (2007)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang