Köpråd Bil, sparande

caromania Forummoderator
27 april 2018 · 9 296 Inlägg

Tråd rensad på sådant som inte hör hemma på garaget.org. Vi vill inte se en diskussion kring kryphål i lagar eller ren uppvigling och uppmaning till försäkringsbedrägeri eller andra olagliga påhitt.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Muttley
27 april 2018 ·

Cracksoup skrev:
Är du intresserad av att faktiskt få dina pengar att växa, öppna ett aktie-konto redan nu på Avanza eller Nordnet! Är du under 18 så kan du be om hjälp av en förälder eller annan myndig. Där kan du hitta bra fonder att sätta in en hög med pengar på så dem växer lite varje månad. Varje gång du får lön från jobbet, sätter du in den på investeringskontot och försöker klara vardagen med dina studiemedel.

De flesta människor har så svårt att hålla i pengar och sätter bara in dem i vanliga sparkonton. Sedan undrar de varför de har det så svårt ekonomiskt.

Jag lyssnade på en podcast (typ Sparpodden) där de berättade om en kvinna som har jobbat som undersköterska sedan hon var 16 år. Idag är hon 40 och sitter på en mindreförmögenhet om 5 miljoner kronor, tack vare aktie- och fondsparande.

När du investerar så tjänar du pengar medan du sover, sitter och skiter, spelar tv-spel och till slut märker du att du faktiskt har råd att både köpa och äga den där BMW:n som du ville ha från början smile


Jag uppfattade det som att du ville ha råd om sparande och det är det absolut bästa rådet jag kan ge dig!

Jag uppfattade det som att han ville lägga upp en månadsplan för att köpa en bil när han får körkort.

Då är aktier och fonder ett dumt val på kort sikt.  De kan ligga minus speciellt nu när han ska ha pengarna.

Men vid långsiktigt typ 10 år och fram är det bra.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
27 april 2018 · 14 007 Inlägg

caromania skrev:

AudiJ skrev:
Det är smartast att skriva försäkringen på dina föräldrar. Oroa dig inte över att något ska krångla ifall något händer, det är ju din farsas bil eller hur? wink.

Det är ingen bra idé och ligger på gränsen till försäkringsbedrägeri.

Har för mig att det funkar om man bor på samma adress och är mantalsskriven där.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
caromania Forummoderator
27 april 2018 · 9 296 Inlägg

Vettemannen skrev:

caromania skrev:

AudiJ skrev:
Det är smartast att skriva försäkringen på dina föräldrar. Oroa dig inte över att något ska krångla ifall något händer, det är ju din farsas bil eller hur? wink.

Det är ingen bra idé och ligger på gränsen till försäkringsbedrägeri.

Har för mig att det funkar om man bor på samma adress och är mantalsskriven där.

/Benny

Finns åtskilliga exempel när det inte funkat. Om du är 18 år och krockar med pappas nya BMW som pappa kör till jobbet varje dag så är det inga problem så länge pappa skrivit att bilen körs av någon under 25, men om du krockar i "pappas" BMW med ball sterio, täningar och wundebams, samtidigt som pappa kör en annan BMW till jobbet så är risken överhängande att det inte går.



Denna tråd ska inte bli en "jo - nej - jo - nej - jo...-tråd"! Nu släpper vi detta. Bilen ska stå på ägaren och det är ägaren som är föraren av bilen. Eller tvärtom, beror på hur ni väljer att se på det.

Trevlig kväll!

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang