jo, jag förväntar mig att mina föräldrar lägger ut pengar och jag tror faktiskt rätt många gör samma sak... iallafall bland mina vänner. det är många av dem som tidigare fått moppebilar och ni vet ju säkert vad sånna kostar....
Känns som ett bättre alternativ att köpa en bil för ex 40 000kr lägga kanske 10-15 000 på lite styling, trim, nån uppgradering i ljud tex och resterande pengar till att hålla bilen i drift samt täcka upp för ev reperation. du slipper låna av päronen och du får en unikare (iallafall förhoppningsvis personligare) och möjligen roligare bil. sen beror det såklart på intresse osv, men betydligt roligare enligt mig.
jo, jag förväntar mig att mina föräldrar lägger ut pengar och jag tror faktiskt rätt många gör samma sak... iallafall bland mina vänner. det är många av dem som tidigare fått moppebilar och ni vet ju säkert vad sånna kostar....
Känns som ett bättre alternativ att köpa en bil för ex 40 000kr lägga kanske 10-15 000 på lite styling, trim, nån uppgradering i ljud tex och resterande pengar till att hålla bilen i drift samt täcka upp för ev reperation. du slipper låna av päronen och du får en unikare (iallafall förhoppningsvis personligare) och möjligen roligare bil. sen beror det såklart på intresse osv, men betydligt roligare enligt mig.
Jag kan hålla med om detta tänk. En nyare bil är helt galen kapitalförstöring och det kommer garanterat ramla in andra löpande kostnader. Säkerhetsfaktorn. Javisst en nyare bil är viktig ur den aspekten, men då skulle jag som farsa (har två tonåringar) sponsra/hjälpa i ett köp av en Kia, Toyota eller liknande tråkig skitbil som skulle vara betydligt nyare för pengarna. Jag skulle aldrig sponsra i pengar till en statussymbol.
When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
skippa dom där tycker ja, speciellt dieslarna, 320d har problem me turbo. kedjan. osv osv. vill du ha bimmer så skaffa dom gamla godingar e36-e46-e39 samt tidiga e60. Även e34 är bra. dom har lätta konstruktioner utan turbo och dom rullar bara på. Problem med kylningen, vattenpump, termostat, kylare, expansionskärl . Sen elfel så som abs/antisladd osv. Resten rullar på bra. Dvs 6orna och 4orna me kedja på dom gamla bimmers e36-46-39-34 kedjan håller bra och har inte hört om några som snappat om inte ägaren har totalt skitit i dom. skippa nyare bmw om du inte får med nån försäkring/maskinskadegaranti då du kommer få problem förr eller senare. o ja för guds skull låt dina päron vara, minns inte vilken sista gången var där ja fick hjälp ekonomiskt från mina. Men dom har aldrig lagt ett öre på mina nöjen eller bil.
Om den håller så är det väl vettigt? 30kkr mindre än de andra som ändå bara kommer vara värda 50kkr om 10minuter...
Det där med att byta högtalare etc kan du väl fundera på sen? Det är säkert helt ok ljud i den som det är. Förmodligen är det som i alla moderna bilar ett mindre h-vete att skruva isär så mycket som askkoppen ändå...
Det här med diesel och automat, hur tänkte du där?
When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
jo, jag förväntar mig att mina föräldrar lägger ut pengar och jag tror faktiskt rätt många gör samma sak... iallafall bland mina vänner. det är många av dem som tidigare fått moppebilar och ni vet ju säkert vad sånna kostar....
Känns som ett bättre alternativ att köpa en bil för ex 40 000kr lägga kanske 10-15 000 på lite styling, trim, nån uppgradering i ljud tex och resterande pengar till att hålla bilen i drift samt täcka upp för ev reperation. du slipper låna av päronen och du får en unikare (iallafall förhoppningsvis personligare) och möjligen roligare bil. sen beror det såklart på intresse osv, men betydligt roligare enligt mig.
Jag kan hålla med om detta tänk. En nyare bil är helt galen kapitalförstöring och det kommer garanterat ramla in andra löpande kostnader. Säkerhetsfaktorn. Javisst en nyare bil är viktig ur den aspekten, men då skulle jag som farsa (har två tonåringar) sponsra/hjälpa i ett köp av en Kia, Toyota eller liknande tråkig skitbil som skulle vara betydligt nyare för pengarna. Jag skulle aldrig sponsra i pengar till en statussymbol.
Jag fick en bil av mina när kortet kom. Villkoret var att de valde. Det blev en -då- rätt ny Audi 100 med den lilla mopedmotorn på 90hk. "Stor, säker & slö" var deras slogan. Det gick att köra fort med den med.
Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
jo, jag förväntar mig att mina föräldrar lägger ut pengar och jag tror faktiskt rätt många gör samma sak... iallafall bland mina vänner. det är många av dem som tidigare fått moppebilar och ni vet ju säkert vad sånna kostar....
Känns som ett bättre alternativ att köpa en bil för ex 40 000kr lägga kanske 10-15 000 på lite styling, trim, nån uppgradering i ljud tex och resterande pengar till att hålla bilen i drift samt täcka upp för ev reperation. du slipper låna av päronen och du får en unikare (iallafall förhoppningsvis personligare) och möjligen roligare bil. sen beror det såklart på intresse osv, men betydligt roligare enligt mig.
Jag kan hålla med om detta tänk. En nyare bil är helt galen kapitalförstöring och det kommer garanterat ramla in andra löpande kostnader. Säkerhetsfaktorn. Javisst en nyare bil är viktig ur den aspekten, men då skulle jag som farsa (har två tonåringar) sponsra/hjälpa i ett köp av en Kia, Toyota eller liknande tråkig skitbil som skulle vara betydligt nyare för pengarna. Jag skulle aldrig sponsra i pengar till en statussymbol.
skippa dom där tycker ja, speciellt dieslarna, 320d har problem me turbo. kedjan. osv osv. vill du ha bimmer så skaffa dom gamla godingar e36-e46-e39 samt tidiga e60. Även e34 är bra. dom har lätta konstruktioner utan turbo och dom rullar bara på. Problem med kylningen, vattenpump, termostat, kylare, expansionskärl . Sen elfel så som abs/antisladd osv. Resten rullar på bra. Dvs 6orna och 4orna me kedja på dom gamla bimmers e36-46-39-34 kedjan håller bra och har inte hört om några som snappat om inte ägaren har totalt skitit i dom. skippa nyare bmw om du inte får med nån försäkring/maskinskadegaranti då du kommer få problem förr eller senare. o ja för guds skull låt dina päron vara, minns inte vilken sista gången var där ja fick hjälp ekonomiskt från mina. Men dom har aldrig lagt ett öre på mina nöjen eller bil.
+1 Måste du ha BMW så satsa på nån av de lite äldre, framförallt e36 eller e46. Finns många som ändå är fräscha, och de höll bättre förr enligt vad jag hört iallafall och jag verkar inte vara den ända som fått den uppfattningen.
Känns som ett bättre alternativ att köpa en bil för ex 40 000kr lägga kanske 10-15 000 på lite styling, trim, nån uppgradering i ljud tex och resterande pengar till att hålla bilen i drift samt täcka upp för ev reperation. du slipper låna av päronen och du får en unikare (iallafall förhoppningsvis personligare) och möjligen roligare bil. sen beror det såklart på intresse osv, men betydligt roligare enligt mig.
Jag kan hålla med om detta tänk. En nyare bil är helt galen kapitalförstöring och det kommer garanterat ramla in andra löpande kostnader. Säkerhetsfaktorn. Javisst en nyare bil är viktig ur den aspekten, men då skulle jag som farsa (har två tonåringar) sponsra/hjälpa i ett köp av en Kia, Toyota eller liknande tråkig skitbil som skulle vara betydligt nyare för pengarna. Jag skulle aldrig sponsra i pengar till en statussymbol.
skippa dom där tycker ja, speciellt dieslarna, 320d har problem me turbo. kedjan. osv osv. vill du ha bimmer så skaffa dom gamla godingar e36-e46-e39 samt tidiga e60. Även e34 är bra. dom har lätta konstruktioner utan turbo och dom rullar bara på. Problem med kylningen, vattenpump, termostat, kylare, expansionskärl . Sen elfel så som abs/antisladd osv. Resten rullar på bra. Dvs 6orna och 4orna me kedja på dom gamla bimmers e36-46-39-34 kedjan håller bra och har inte hört om några som snappat om inte ägaren har totalt skitit i dom. skippa nyare bmw om du inte får med nån försäkring/maskinskadegaranti då du kommer få problem förr eller senare. o ja för guds skull låt dina päron vara, minns inte vilken sista gången var där ja fick hjälp ekonomiskt från mina. Men dom har aldrig lagt ett öre på mina nöjen eller bil.
+1 Måste du ha BMW så satsa på nån av de lite äldre, framförallt e36 eller e46. Finns många som ändå är fräscha, och de höll bättre förr enligt vad jag hört iallafall och jag verkar inte vara den ända som fått den uppfattningen.
yes det kan jag intyga, nuvarande bil e39 530 manuell från 01 rullar på fortfarande med 35xxx mil på mätaren just nu, används som övningskörningsbil. Behöver fylla på glykol varje månad eller mindre pga behållaren läcker troligtvis. Min abs lampa lyser också^^ Har haft bilen nu i 1 år och 5 månader. Min f10 520d som ja hade pajade backväxeln efter 5 månader me 13xxxmil. hela lådan måste bytas till kostnad av 52.000kr hos bmw. (manuell låda) köp bara me garantier annars köp nått som håller.
skippa dom där tycker ja, speciellt dieslarna, 320d har problem me turbo. kedjan. osv osv. vill du ha bimmer så skaffa dom gamla godingar e36-e46-e39 samt tidiga e60. Även e34 är bra. dom har lätta konstruktioner utan turbo och dom rullar bara på. Problem med kylningen, vattenpump, termostat, kylare, expansionskärl . Sen elfel så som abs/antisladd osv. Resten rullar på bra. Dvs 6orna och 4orna me kedja på dom gamla bimmers e36-46-39-34 kedjan håller bra och har inte hört om några som snappat om inte ägaren har totalt skitit i dom. skippa nyare bmw om du inte får med nån försäkring/maskinskadegaranti då du kommer få problem förr eller senare. o ja för guds skull låt dina päron vara, minns inte vilken sista gången var där ja fick hjälp ekonomiskt från mina. Men dom har aldrig lagt ett öre på mina nöjen eller bil.
Jag kan hålla med om detta tänk. En nyare bil är helt galen kapitalförstöring och det kommer garanterat ramla in andra löpande kostnader. Säkerhetsfaktorn. Javisst en nyare bil är viktig ur den aspekten, men då skulle jag som farsa (har två tonåringar) sponsra/hjälpa i ett köp av en Kia, Toyota eller liknande tråkig skitbil som skulle vara betydligt nyare för pengarna. Jag skulle aldrig sponsra i pengar till en statussymbol.
Håller helt med.
panda666 skrev:
skippa dom där tycker ja, speciellt dieslarna, 320d har problem me turbo. kedjan. osv osv. vill du ha bimmer så skaffa dom gamla godingar e36-e46-e39 samt tidiga e60. Även e34 är bra. dom har lätta konstruktioner utan turbo och dom rullar bara på. Problem med kylningen, vattenpump, termostat, kylare, expansionskärl . Sen elfel så som abs/antisladd osv. Resten rullar på bra. Dvs 6orna och 4orna me kedja på dom gamla bimmers e36-46-39-34 kedjan håller bra och har inte hört om några som snappat om inte ägaren har totalt skitit i dom. skippa nyare bmw om du inte får med nån försäkring/maskinskadegaranti då du kommer få problem förr eller senare. o ja för guds skull låt dina päron vara, minns inte vilken sista gången var där ja fick hjälp ekonomiskt från mina. Men dom har aldrig lagt ett öre på mina nöjen eller bil.
+1 Måste du ha BMW så satsa på nån av de lite äldre, framförallt e36 eller e46. Finns många som ändå är fräscha, och de höll bättre förr enligt vad jag hört iallafall och jag verkar inte vara den ända som fått den uppfattningen.
yes det kan jag intyga, nuvarande bil e39 530 manuell från 01 rullar på fortfarande med 35xxx mil på mätaren just nu, används som övningskörningsbil. Behöver fylla på glykol varje månad eller mindre pga behållaren läcker troligtvis. Min abs lampa lyser också^^ Har haft bilen nu i 1 år och 5 månader. Min f10 520d som ja hade pajade backväxeln efter 5 månader me 13xxxmil. hela lådan måste bytas till kostnad av 52.000kr hos bmw. (manuell låda) köp bara me garantier annars köp nått som håller.
Shit.. ja det verkar onekligen som de "gått ner sig" kvalitetsmässigt. hört liknande exempel tidigare, synd faktiskt
skippa dom där tycker ja, speciellt dieslarna, 320d har problem me turbo. kedjan. osv osv. vill du ha bimmer så skaffa dom gamla godingar e36-e46-e39 samt tidiga e60. Även e34 är bra. dom har lätta konstruktioner utan turbo och dom rullar bara på. Problem med kylningen, vattenpump, termostat, kylare, expansionskärl . Sen elfel så som abs/antisladd osv. Resten rullar på bra. Dvs 6orna och 4orna me kedja på dom gamla bimmers e36-46-39-34 kedjan håller bra och har inte hört om några som snappat om inte ägaren har totalt skitit i dom. skippa nyare bmw om du inte får med nån försäkring/maskinskadegaranti då du kommer få problem förr eller senare. o ja för guds skull låt dina päron vara, minns inte vilken sista gången var där ja fick hjälp ekonomiskt från mina. Men dom har aldrig lagt ett öre på mina nöjen eller bil.
skippa dom där tycker ja, speciellt dieslarna, 320d har problem me turbo. kedjan. osv osv. vill du ha bimmer så skaffa dom gamla godingar e36-e46-e39 samt tidiga e60. Även e34 är bra. dom har lätta konstruktioner utan turbo och dom rullar bara på. Problem med kylningen, vattenpump, termostat, kylare, expansionskärl . Sen elfel så som abs/antisladd osv. Resten rullar på bra. Dvs 6orna och 4orna me kedja på dom gamla bimmers e36-46-39-34 kedjan håller bra och har inte hört om några som snappat om inte ägaren har totalt skitit i dom. skippa nyare bmw om du inte får med nån försäkring/maskinskadegaranti då du kommer få problem förr eller senare. o ja för guds skull låt dina päron vara, minns inte vilken sista gången var där ja fick hjälp ekonomiskt från mina. Men dom har aldrig lagt ett öre på mina nöjen eller bil.
Jag kan hålla med om detta tänk. En nyare bil är helt galen kapitalförstöring och det kommer garanterat ramla in andra löpande kostnader. Säkerhetsfaktorn. Javisst en nyare bil är viktig ur den aspekten, men då skulle jag som farsa (har två tonåringar) sponsra/hjälpa i ett köp av en Kia, Toyota eller liknande tråkig skitbil som skulle vara betydligt nyare för pengarna. Jag skulle aldrig sponsra i pengar till en statussymbol.
Håller helt med.
+1 Måste du ha BMW så satsa på nån av de lite äldre, framförallt e36 eller e46. Finns många som ändå är fräscha, och de höll bättre förr enligt vad jag hört iallafall och jag verkar inte vara den ända som fått den uppfattningen.
yes det kan jag intyga, nuvarande bil e39 530 manuell från 01 rullar på fortfarande med 35xxx mil på mätaren just nu, används som övningskörningsbil. Behöver fylla på glykol varje månad eller mindre pga behållaren läcker troligtvis. Min abs lampa lyser också^^ Har haft bilen nu i 1 år och 5 månader. Min f10 520d som ja hade pajade backväxeln efter 5 månader me 13xxxmil. hela lådan måste bytas till kostnad av 52.000kr hos bmw. (manuell låda) köp bara me garantier annars köp nått som håller.
Shit.. ja det verkar onekligen som de "gått ner sig" kvalitetsmässigt. hört liknande exempel tidigare, synd faktiskt
håller med; jag grät varje dag i minst 5-6 månader, trodde inte mina öron att lådan behövde bytas bara för en sån skitgrej. En efter en Sa verkstäderna att lådan ska bytas då ingen öppnar för att byta det trasiga delen. Så Ts bör hålla undan dyra tyskar innan hen befarar samma öde som mig. Håll dig till nått som håller bra istället, och dessa gamla dieslar håller på och får stryk av regeringen just nu också, allt annat innan euro6 kommer få smisk;
Alltså.... köp en billigare pålitlig men nyare bil för samma pengar. Du är ung. Du kommer hinna äga balla bilar. Tro mig. Man dör inte när man är 22.
Ball o ball, vet inte riktigt om den TS länkade klassas som ball kanske men visst har du rätt annars. 140hk på en kombi är kanske inte jätte "ball", snarare rätt standard
Alltså.... köp en billigare pålitlig men nyare bil för samma pengar. Du är ung. Du kommer hinna äga balla bilar. Tro mig. Man dör inte när man är 22.
Ball o ball, vet inte riktigt om den TS länkade klassas som ball kanske men visst har du rätt annars. 140hk på en kombi är kanske inte jätte "ball", snarare rätt standard
Ball betyder kanske inte snabb. BMW o Ådi kan nog anses balla bland gymnasietjejerna i det lokala utbudet...
When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Alltså.... köp en billigare pålitlig men nyare bil för samma pengar. Du är ung. Du kommer hinna äga balla bilar. Tro mig. Man dör inte när man är 22.
Ball o ball, vet inte riktigt om den TS länkade klassas som ball kanske men visst har du rätt annars. 140hk på en kombi är kanske inte jätte "ball", snarare rätt standard
Ball betyder kanske inte snabb. BMW o Ådi kan nog anses balla bland gymnasietjejerna i det lokala utbudet...
o-100 km/h på 10 sekunder och kanske inte att man är reptilsnabb med växlingarna första tiden gör att den balla bilen får se sig frånåkt av de flesta svenssonbilar i dagens läge. Han knäcker vår Prius men resten av bilparken tar denna premiumburk väldigt enkelt.
Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Alltså.... köp en billigare pålitlig men nyare bil för samma pengar. Du är ung. Du kommer hinna äga balla bilar. Tro mig. Man dör inte när man är 22.
Ball o ball, vet inte riktigt om den TS länkade klassas som ball kanske men visst har du rätt annars. 140hk på en kombi är kanske inte jätte "ball", snarare rätt standard
Ball betyder kanske inte snabb. BMW o Ådi kan nog anses balla bland gymnasietjejerna i det lokala utbudet...
Haha, ja skall man ha dem som smakråd så.... Enda gången jag imponerat på något kjoltyg med en bil så var det för övrigt när jag lovat en bekant att åka på service med hans bil, en begagnad Mercedes C-klass kombi i pappkartongsbeige med minsta motorn, när modellen redan funnits ute på marknaden i en hel del år.........den var fan inte ball.