Ska jag skrota min VW Passat 1,4 TSi Ecofuel DSG -10, 15000 mil?

Sophiella
2 maj 2018 · 17 Inlägg

Hej! Har hamnat i en knivig bilsituation och hoppas jag kan få råd av proffsen.

Köpte för snart 2 år sedan en Volkswagen passat (2010, kombinerad bensin och gas, ekofuel). Jättefin sportversion med skinnsäten. Hade då gått 12000 mil.

Fick problem i julas, lämnade in den till verkstad. Felet lagades för ngr tusenlappar. Men redan när vi fick tillbaka den kände jag att ngt var fel. Den hade inte samma drag i backar till exempel. Motorlampan började lysa efter en vecka, lämnade till verkstaden igen. Mekanikern konstaterade motorfel och bilen var tvungen att lämnas vidare till Volkswagen-reparatör då han inte hade befogenhet att låsa upp motorn.

Bilen startade nu inte ens och vi fick bogsera den till Volkswagen. Där konstaterade de att motorn är kaputt. Den måste bytas ut. De menar att kostnaden för att öppna motorn och byta den är samma som bilens värde, ungefär 60 000 kr.  Så bilen kan lika gärna skrotas?!

Den har tyvärr precis gått 15100 mil, så båda våra bilförsäkringar vill inte hjälpa. sad

Sådan dum situation. Frågan är om skrota är det enda alternativet? Den är ju jättefin! Hur kan jag få mest utav denna situation?

P.S.
Hade lagt massa egna pengar på denna bil (85 000 kr), och behöver en ny bil rätt omgående (småbarn som ska skjutsas till dagis varje dag osv). Vilket är det smartaste sätt att köpa bil idag? Ingen lust att ta av besparingar igen. Leasing? Billån? Vad gör kloka barnfamiljer?

Hoppas med detta kunna få råd från sakkunniga i min lite problematiska situation. Puh! smile

Fixat rubrik /Mod

Senast redigerat av Hybrid_ (2 maj 2018)

Redibo
2 maj 2018 · 8 Inlägg

Beklagar situationen, oerhört tråkigt. Spontan fråga utan att vara någon expert, men har det nuvarande felet något med felet du lagade i julas att göra? Finns det någon garanti på reparationen? Om felet egentligen uppstod innan 15k mil kanske någon försäkring kunde hjälpa ändå, beroende på var brytpunkten var för motorfel?

Djo
2 maj 2018 · 10 157 Inlägg

Sälj i delar och köp något som du har råd med och bruka tillsvidare.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
mats757
2 maj 2018 · 914 Inlägg

Skrota låter radikalt.
Beror förstås vad som är fel på din bil och på vilken motormodell din bil har.
Ganska vanligt med motorhaveri på VW bilar.
Försök få så utförligt förklaras som möjligt vad som kan tänkas vara fel på motorn. Så kanske det går att sälja den i befintligt skick. Det finns många duktiga "hemmapulare" som kan laga även ganska stora fel. Det beror förstås även på tillgång på begagnade delar.
Be om en skriftlig rapport och ta ställning efter det.

Mats

Sophiella
2 maj 2018 · 17 Inlägg

Redibo skrev:
Beklagar situationen, oerhört tråkigt. Spontan fråga utan att vara någon expert, men har det nuvarande felet något med felet du lagade i julas att göra? Finns det någon garanti på reparationen? Om felet egentligen uppstod innan 15k mil kanske någon försäkring kunde hjälpa ändå, beroende på var brytpunkten var för motorfel?

Helt rätt fråga, så tänkte jag med. Men enligt den första reparatören har problemen inget med varandra att göra. Vilket jag (som okunnig) får lov att tro på. Han lagade det första felet men kunde inte laga det andra då han inte "hade nyckel till motorn"... Se lite längre ner svar från Autoexperten.

Senast redigerat av Sophiella (2 maj 2018)

Sophiella
2 maj 2018 · 17 Inlägg

Djo skrev:
Sälj i delar och köp något som du har råd med och bruka tillsvidare.

Ja jag tänker att några av sakerna måste väl vara värt ngt. Men känns som en omständig process, har ingen aning om vad jag ska ta för olika dela heller... tongue

Sophiella
2 maj 2018 · 17 Inlägg

mats757 skrev:
Skrota låter radikalt.
Beror förstås vad som är fel på din bil och på vilken motormodell din bil har.
Ganska vanligt med motorhaveri på VW bilar.
Försök få så utförligt förklaras som möjligt vad som kan tänkas vara fel på motorn. Så kanske det går att sälja den i befintligt skick. Det finns många duktiga "hemmapulare" som kan laga även ganska stora fel. Det beror förstås även på tillgång på begagnade delar.
Be om en skriftlig rapport och ta ställning efter det.

Mats

Tack för svar. Bra idé med skriftlig rapport. Än så länge har jag bara fått allt förklarat muntligen... Tänker du Blocket som säljkanal? "Reservdelar" som rubrik eller hur säljer man en sådan här bil?

Vilken bil skulle du rekommendera? Favoriter?

AudiJ Avstängd
2 maj 2018 · 70 Inlägg

Vilken motor är det?

Jokabsson
2 maj 2018 · 1 177 Inlägg

AudiJ skrev:
Vilken motor är det?

Ecofuel, så det är väl 1.4TSI

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Sophiella
2 maj 2018 · 17 Inlägg

Tillägg från mig angående felet.

1) Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI EcoFuel DSG Sekventiell, 150hk, 2010

2) De gissar spricka i cylinerhuvudet.

2) Då det är en gasbil får tydligen endas Volkswagen (enligt Autoexperten) titta på det...

Sophiella
2 maj 2018 · 17 Inlägg

Cracksoup skrev:

AudiJ skrev:
Vilken motor är det?

Ecofuel, så det är väl 1.4TSI

Japp se nedan, 1,4 TSI Eco fuel. Skrev även lite annat nedan. Ngn anna info som saknas?

torsen
2 maj 2018 · 7 238 Inlägg

I ditt ställe skulle jag annonsera ut bilen och beskriva felen.
Alltid finns det någon "hemmapulare" som har en motor från någon krockad bil.
Synd att du så sent kom in på detta forumet.
I s f hade du nog inte köpt en VAG-bil.
Många av oss här vet vilka problem det är med VAG-bilarna.
Så vad du gör, köp ingen sådan i fortsättningen, ett råd.

Jokabsson
2 maj 2018 · 1 177 Inlägg

Är bilen servad enligt intervall på auktoriserad verkstad? Försök då att få det på goodwill av VW. 1.4TSI är ett av Volkswagens problembarn och det vet de mycket väl själva. En motor SKA inte packa ihop vid 15 000 mil.

Får du det inte på goodwill av någon anledning, så hade jag sålt aset som reservdelsbil. Då får du garanterat mer för den än om du skrotar den.
Köp sedan en bil som håller. Exempelvis en Toyota Avensis eller Honda Accord! Det är bara att titta på diverse hållbarhets-undersökningar. Toyota och Honda ligger i topp tillsammans med andra asiatiska biltillverkare som Subaru, Kia, Hyundai, Mitsubishi etc. Volkswagen ligger långt efter tillsammans med Audi och BMW.

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Utmarks-Loke
2 maj 2018 · 5 836 Inlägg

Man behöver ju inte byta hela motorn bara för att toppen spruckit. Dessa motorer brukar få kamkedjeras så det kanske går att få tag på en begagnad topp som har krokiga ventiler men annars är ok. Då kan man plocka ihop en fungerande av två defekta. Kräver ganska mycket kunskaper men man kanske kan sälja bilen till någon som vill göra det och åtminstone få lite mer betalt än från skroten.

jaka54
2 maj 2018 · 5 731 Inlägg

Hej!
Jag skulle ta av toppen och kolla vad som är fel! Gissar på kamkedjeras eller slitna  kamkedjespännare vilket tydligen är vanligt på vissa VAG motorer. Har du tur är det bara dessa som behöver bytas. Har du otur har ventilerna krockat med kolvarna vilket betyder "ventilsallad". Men Hur har motorn stannat? -Kan du beskriva?

Men...har man inte vilja, tid ,plats eller kunskap att mecka själv så är en  möjlighet att antingen köpa en begagnad motor på bildelsbasen och lämna bort bilen till någon firma som byter motor,alternativt att du säljer bilen som den är eller säljer den i delar ,vilket tar längre tid.

Senast redigerat av jaka54 (2 maj 2018)

Sophiella
2 maj 2018 · 17 Inlägg

torsen skrev:
I ditt ställe skulle jag annonsera ut bilen och beskriva felen.
Alltid finns det någon "hemmapulare" som har en motor från någon krockad bil.
Synd att du så sent kom in på detta forumet.
I s f hade du nog inte köpt en VAG-bil.
Många av oss här vet vilka problem det är med VAG-bilarna.
Så vad du gör, köp ingen sådan i fortsättningen, ett råd.

Nej tack, den ska jag verkligen inte köpa igen...

Presidento Of World
2 maj 2018 · 3 329 Inlägg

Sälj skiten för 15000kr och håll dig borta så långt du bara kan från folkvagngruppen framöver..

Även om det är vanligt med ras på den motorn så skiter folkvagn i det ingen goodwill eller garanti. Privatkunder existerar inte i deras värld.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
2 maj 2018 · 17 478 Inlägg

Presidento skrev:
Sälj skiten för 15000kr och håll dig borta så långt du bara kan från folkvagngruppen framöver..

Även om det är vanligt med ras på den motorn så skiter folkvagn i det ingen goodwill eller garanti. Privatkunder existerar inte i deras värld.

Får tyvärr instämma där. Sen är väl växellåda och gastankar kommande problem man kan vara utan?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
M123
2 maj 2018 · 962 Inlägg

Vill nog råda till åtminstone ett utlåtande till av en annan verkstad innan du gör dig av med den.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
panda666
2 maj 2018 · 4 250 Inlägg

Jag kan varmt rekommendera att du prövar att sälja skiten via KVD. Där kan den säljas som Rep objekt dvs ifall motorn är kaput eller växellåda osv. Du kan få hjälp att få den såld via auktion. Skitmånga som köper o säljer där och har verkligen sett vrak där men även helt nya bilar. Så rekommenderar att du tar ett snack me dom! Kanske får mer än vad du tror;)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang