Hästtransport

maggan1
3 maj 2018 · 10 Inlägg

Våran hästtransport har varit så tung att dra i vinter, jag har trott att det har varit någon broms som legat på. Den är ca tre år gammal och inte körd speciellt mycket. NU har den varit på verkstaden för att kolla upp var det har varit och nu säger de att det är hjullagren på alla fyra hjulen ( boogie) Är det normalt ? Går alla fyra sönder samtidigt eller hur funkar det? Kan ju ingenting och vill inte bli lurad.

rcy
3 maj 2018 · 1 705 Inlägg

Just att den inte är körd speciellt mycket kan vara anledningen. Vagnar som står still rostar ihop rätt fort.

zemet
3 maj 2018 · 4 036 Inlägg

Man borde ganska lätt kunna felsöka det själv genom att antingen dra vagnen några km och sedan känna på fälgarna om dem är varma.

Alternativt hissa upp vagnen med en domkraft och känna hur lätt hjulen snurrar för hand.

Det är väll möjligt att alla hjullager gett sig pga rost eftersom den stått still men då måste jag säga att det verkar vara rena jävla skiten du köpt tyvärr.

Jag fick en släpkärra som stått still oanvänd på en grusplan i 7 år förra sommaren. Inga som helst problem med hjullager.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
jaka54
3 maj 2018 · 5 719 Inlägg

Hej!
Om jag var du skulle jag hissa upp vagnen (med hydraulisk domkraft) och kolla om hjulen snurrar lätt! Att alla fyra lagren skulle vara dåliga låter osannolikt men vem vet! När saker står oanvända längre tid utomhus kan det tänkas att lagren rostar.

maggan1
3 maj 2018 · 10 Inlägg

Tack alla för hjälpen. Kanske det är så ändå att det är hjullagren. Men tror nästan vi ska åka med den till en verkstad till för att höra. Det är väl inte den dyraste och finaste transporten med dock ett välkänt märke så det borde inte vara någon skit. Kan ju kolla hur hjulen snurrar när vi hissar upp den med.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang