Köra oskattat till verkstan?

Olssonzz
5 maj 2018 · 138 Inlägg

Är så att jag ska lacka min bil nu till veckan och den står just nu i garaget mitt ca 5km från lackeringen just nu som den står är den obesiktad oskattad och oförsäkrad plus att i princip allt är bort taget från den. Frågan är då vad händer om polisen stoppar mig det finns en arbetsorder och allt till bilen och att jag jobbar inom bolaget som den ska lackas på eller är böter omöjligt att undvika om jag inte betalar in det ovanstående? Tanken är att den ska köras dit.

Senast redigerat av TyskTrafikant (5 maj 2018)

Volvo V70n (2001)
torsen
5 maj 2018 · 7 238 Inlägg

Naturligtvis åker du på dryyyyga böter.

Muttley
5 maj 2018 ·

Den skall vara minst försäkrad för din egna skull.

Annars säger ts såhär.

Som regel får du inte köra ett avställt fordon. Det finns dock ett undantag: för färd kortast lämpliga väg till eller från närmaste besiktning. Fordonet måste vara trafikförsäkrat och det får inte finnas några obetalda fordonsskatter.

Observera att ett avställt fordon inte heller får bogseras.
https://transportstyrelsen.se/sv/vagtra … don/#17210

Vilket du tyder som att du skall ställa på det.

Du får böter och skyltarna plockas om du har några på.

Senast redigerat av Muttley (5 maj 2018)

P-H-G Utbildad proffsamatör
5 maj 2018 · 782 Inlägg

Raderat.
Här på Gorg uppmanar vi inte till att begå brottsliga handlingar.

Med vänlig hälsning mod.

Jokabsson
5 maj 2018 · 1 177 Inlägg

5km? Bogsera eller kör på släp. Inte värt att riskera böter.

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Power-krille
5 maj 2018 · 672 Inlägg

Uppmaning till brott är väl inte så bra! Släp är ju en bra idé

"Väx inte upp! det är en fälla"
zzr94092
5 maj 2018 · 4 391 Inlägg

Du får inte ens bogsera.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
5 maj 2018 · 17 478 Inlägg

zzr94092 skrev:
Du får inte ens bogsera.

Källan på det?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Olssonzz
5 maj 2018 · 138 Inlägg

Lika bra att ställa på skiten då och försäkra den osv så man ibte ställer tilm det för en själv eller någpn annan

Volvo V70n (2001)
Muttley
5 maj 2018 ·

TyskTrafikant skrev:
Lika bra att ställa på skiten då och försäkra den osv så man ibte ställer tilm det för en själv eller någpn annan

Kostar säkerligen några tjugor totalt.   Det är ofta när man "bara ska" som det händer.

MrPontus
6 maj 2018 · 69 Inlägg

Muttley skrev:

TyskTrafikant skrev:
Lika bra att ställa på skiten då och försäkra den osv så man ibte ställer tilm det för en själv eller någpn annan

Kostar säkerligen några tjugor totalt.   Det är ofta när man "bara ska" som det händer.

om man ställer på då åker man på att betala för en hel månads skatt även om man ställer av dagen efter som man inte får tillbaka

Evildan
6 maj 2018 ·

MrPontus skrev:

Muttley skrev:

TyskTrafikant skrev:
Lika bra att ställa på skiten då och försäkra den osv så man ibte ställer tilm det för en själv eller någpn annan

Kostar säkerligen några tjugor totalt.   Det är ofta när man "bara ska" som det händer.

om man ställer på då åker man på att betala för en hel månads skatt även om man ställer av dagen efter som man inte får tillbaka

Inte alltid.

spillolja
6 maj 2018 · 4 025 Inlägg

Bruk av avställt fordon ligger på 1200:-  Riksdaler Riksmynt
https://www.aklagare.se/globalassets/do … rlagen.pdf

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Muttley
6 maj 2018 ·

MrPontus skrev:

Muttley skrev:

TyskTrafikant skrev:
Lika bra att ställa på skiten då och försäkra den osv så man ibte ställer tilm det för en själv eller någpn annan

Kostar säkerligen några tjugor totalt.   Det är ofta när man "bara ska" som det händer.

om man ställer på då åker man på att betala för en hel månads skatt även om man ställer av dagen efter som man inte får tillbaka

Okej då.  Någon sketen snabburgare på giftklinikerna vars namn vi inte nämner då.


Hur som blir det ändå billigare än att få böter för avställt fordon och en räkning från tff.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang