6988
Sök

Roliga/Udda orsaker till varför en säljare vill sälja sin bil.

Evildan
6 maj 2018
Vilka/vilken orsak, som visat sig stämma, har annonsören angett när du frågat varför bilen ska säljas.

Jag ringde för länge sedan på en annons i Gula Tidningen där en Renault 12 TS erbjöds för ett då lågt pris.
Jag ringde och frågade annonsören om bilens skick och så vidare, han berättade att det var ett rosthål i bagaget och avsaknad av bakre avgasrör. Jag fattade tycke och smak för vad jag hörde och for iväg till uppgjord mötesplats på en bensintapp i Södertälje.
På plats stämde skicket med beskrivningen och när jag öppnade bagaget tog säljaren ur ett cellofodral innan bilen kunde inspekteras ytterligare. Vi gjorde upp affären och säljaren sade att han skulle sakna R12 mycket då han köpte den som ny.
Jag frågade då givetvis varför han sålde den?
Säljaren förklarade att han spelar Cello i  Kungliga Filharmoniska Orkestern i Stockholm och hans kollegor hade börjat klaga på att instrumentet luktade avgaser samt att han var orolig för hur Cellon skulle klara vinterns fukt i bagageutrymmet. Svetsa och laga var det inte tal om då kostnaden för detta vida översteg bilens värde. Han hade köpt en ny Mégane istället.

Forummoderator
9 299 Inlägg
6 maj 2018
Sorry for OT men hur många vet vad Gula tidningen var för nåt..? Shit Evil, jag visste att du var gammal. Men att du var så jääääla gammal...

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Forummoderator
9 299 Inlägg
6 maj 2018
Men för att bidra. Min första bil var en Amazon där förra ägaren förklarade varför det låg en plastspade från sandlådan på golvet i baksätet. Jag vill minnas att frasen var: ”Ja på väg till västkusten brukar vi få stanna och ösa ett par gånger om det regnar.”
Jag hade ingen anledning att misstolka detta då tidningen under gummimattan lyftes på. Där fanns nämligen bara ett hål på 30cm i diameter.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Vettemannen
6 maj 2018
caromania skrev:
Sorry for OT men hur många vet vad Gula tidningen var för nåt..? Shit Evil, jag visste att du var gammal. Men att du var så jääääla gammal...

Gula tidningen ja, den är en klassiker. Sen har vi ju Motorbörsen, finns den kvar? Inte som papperstidning i alla fall. Så fort man var sugen på att köpa bil var det Motorbörsen som gällde.

/Benny

5 111 Inlägg
6 maj 2018
caromania skrev:

Klart man känner till den......

Ska fundera om jag kommer på något roligare än att farsan fick sin pedantskötta Mercedes SL500 -97 till ett vrakpris för att ägarens son hade skaffat moped och "jag kommer bli så nervös när han är i garaget och håller på att den kommer bli skadad så jag kan inte ha kvar den"....det låter som en bilskojarhistoria, jag vet, men den har fungerat klanderfritt i 10 år nu och var verkligen "ostkakeren" undertill för att citera Bosse Bildoktorn...

Forummoderator
18 358 Inlägg
6 maj 2018
Köpte en snorfin Volvo S80 cirka 2009. Billigt av en herre i 40-årsåldern. Han hade haft den cirka 3 år och svaret var enkelt: "Du förstår att jag har inte haft något körkort på 20 år så när jag blir stoppad så byter jag bil och sen kan jag köra 2-5 år till"

Såvitt jag vet kör omkring här ännu...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Muttley
6 maj 2018
caromania skrev:

Bah så jävla längesen var de inte https://sv.wikipedia.org/wiki/Gula_Tidningen
De är bara de där bortskämda 00 talisterna som knappt vet vad en vhs är wink

Vettemannen
6 maj 2018
Muttley skrev:
caromania skrev:

Haha!! Dom vet väl knappt vad en DVD är!! wink

/Benny

Muttley
6 maj 2018
Vettemannen skrev:
Muttley skrev:
caromania skrev:

/Benny

Nästintill haha.   Jag kan slå vad en 100kr om att de verkligen inte vet vad en minidisc var.

Men ang biltidningar så finns det en kvar vet jag.  Mestadels jänkare, brukar titta i dem när farsan handlar den smile

Man brukar kunna se annonser där "frugan" lagt ut mannens bil eller mc med orsaken att nu skall mannen inte leka mer med bilen.

Forummoderator
18 358 Inlägg
6 maj 2018
Detta verkar bli en "gammeltråd" Men visst: på 90-talet satt jag med morgonkaffet och lusläste annonssidorna i Göteborgs-Posten på Lördag & Söndag. Det var flera sidor ibland. Intressanta objekt bollades med min far som satt och drömde på andra sidan köksbordet och stirrade ut på havet utanför huset. Vi hade öppet in från Atlanten så ibland mullrade vågorna hotfullt mot vågbrytaren. Det är trevliga minnen!

Rätt som det var drog vi iväg och tittade på en bil och ibland köpte en. Ahh! Dessa svunna tider!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Vettemannen
6 maj 2018
Muttley skrev:
Vettemannen skrev:
Muttley skrev:

/Benny

Nästintill haha.   Jag kan slå vad en 100kr om att de verkligen inte vet vad en minidisc var.

Men ang biltidningar så finns det en kvar vet jag.  Mestadels jänkare, brukar titta i dem när farsan handlar den smile

Man brukar kunna se annonser där "frugan" lagt ut mannens bil eller mc med orsaken att nu skall mannen inte leka mer med bilen.

Jag är faktiskt uppväxt med rullbandspelare, vinylskivor och sedermera musikkassetter. Sen när CD:n kom så var det ju fantastiskt. Man kunde hoppa över en låt och hamna precis där nästa börjar, hur lätt var det med musikkassetter.

/Benny

Vettemannen
6 maj 2018
Hybrid_ skrev:
Detta verkar bli en "gammeltråd" Men visst: på 90-talet satt jag med morgonkaffet och lusläste annonssidorna i Göteborgs-Posten på Lördag & Söndag. Det var flera sidor ibland. Intressanta objekt bollades med min far som satt och drömde på andra sidan köksbordet och stirrade ut på havet utanför huset. Vi hade öppet in från Atlanten så ibland mullrade vågorna hotfullt mot vågbrytaren. Det är trevliga minnen!

Rätt som det var drog vi iväg och tittade på en bil och ibland köpte en. Ahh! Dessa svunna tider!

Haha! Lite väl mycket OT kanske.

/Benny

Evildan
6 maj 2018
Kör på gubbar... det är trevlig läsning bland oss stofiler.
BTW så har jag 1st inspelad minidisc liggandes men Sharp-spelaren med 3cd-växlare är sedan länge återvunnen.

Minns någon Tv4 text annonserna?

Muttley
6 maj 2018
Evildan skrev:
Kör på gubbar... det är trevlig läsning bland oss stofiler.
BTW så har jag 1st inspelad minidisc liggandes men Sharp-spelaren med 3cd-växlare är sedan länge återvunnen.

Minns någon Tv4 text annonserna?

De minns till och med jag.   Kuliga kontaktannonser kunde dyka upp med haha.

Vettemannen
6 maj 2018
Vi lite "äldre stofiler" minns ganska väl att bensintapparna stängde kl 18 på vardagar och kl 13 på lördagar. Söndagsstängt var det givetvis. Men oj vilket framsteg när sedelautomaterna kom, man matade dessa med papperstior. Minns inte men fick man 3-4 liter soppa för en tia? Nån annan "stofil" som minns detta.

/Benny

Forummoderator
18 358 Inlägg
6 maj 2018
Vettemannen skrev:
Vi lite "äldre stofiler" minns ganska väl att bensintapparna stängde kl 18 på vardagar och kl 13 på lördagar. Söndagsstängt var det givetvis. Men oj vilket framsteg när sedelautomaterna kom, man matade dessa med papperstior. Minns inte men fick man 3-4 liter soppa för en tia? Nån annan "stofil" som minns detta.

/Benny

På tidigt/mitten 90-tal skulle jag tanka min Citroën Turbo 2 för 40:- kronor på lokala UNO-X. Dåvarande flickväns pappa stod och tankade sin BMW 750 en bit bort och kom över. Han tryckte lugnt in sitt kort och vi fick full tank! Gratis! På en Fredag! Lycka!

Muttley
6 maj 2018
Vettemannen skrev:

/Benny

Denne form av anläggning (pumparna) är jag uppväxt med när jag körde moppe.  Inte så längesen (kan man tycka)  Kan bensinen ha kostat 6-7 kr då? Brukade tanka för 20 kr per gång och kunde köra länge.  Tror vi hade texaco här.

http://cdn.simplesite.com/i/0e/d9/283163834256644366/i283163839508258954._szw1280h1280_.jpg

Forummoderator
18 358 Inlägg
6 maj 2018
Muttley skrev:
Vettemannen skrev:

/Benny

Denne form av anläggning (pumparna) är jag uppväxt med när jag körde moppe.  Inte så längesen (kan man tycka)  Kan bensinen ha kostat 6-7 kr då? Brukade tanka för 20 kr per gång och kunde köra länge.  Tror vi hade texaco här.

http://cdn.simplesite.com/i/0e/d9/28316 … h1280_.jpg

Onödigt vetande: Min Sambos pappa designade logon "tapp" Ska visa honom fotot.

6 596 Inlägg
6 maj 2018
Hej!
När jag pluggade nere i Linköping -79-82 och pendlade dit  med en Amazon -64 så kostade soppan (95okt) runt 3kr lit. Och jag tänkte ...Soppan kommer aldrig, aldrig att kosta 5kr liten... Det var liksom omöjligt.
Senast redigerat av jaka54 (6 maj 2018)

Vettemannen
6 maj 2018
Fyfan va nostalgin flödar!! På min moppetid så la man i en enkrona i mopedtappen som man kunde ställa om man ville ha 2% eller 3% oljeinblandning, vred om en spak och pumpade för hand tills det plingade till. Då kunde man tanka sin moped med den litern. Sedan fick man upprepa samma procedur för varje krona tills tanken var full! wink

/Benny

Sök