2609
Sök

Spekulant har TOTALFÖRSTÖRT våran bil!

4 228 Inlägg
8 maj 2018
Om det inte är full Tank så kan man ta 98oktan bensin och E85 att tanka upp med för att höja oktanet och späda ut den diesel som finns

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

1 354 Inlägg
8 maj 2018
Trådstartare
Meganeowner, mycket bra tips som jag tackar och bockar för. Jag tänker i första hand kräva att människan som åsamkat detta köper bilen för det vi ville ha för den så får han göra vad han vill med den sen. Plus be om ursäkt för att han skrek att vi var lurendrejare.
Annars går jag lös och ser om jag kan lösa detta på egen hand.

4 261 Inlägg
8 maj 2018
Kan bara beklaga när sånt händer men samtidigt hur tänker man när man är såpass snäll och naiv? han kunde ha kört den i diket eller värre? hoppas ni löser det nu och nästa gång ge fan i att låta nån köra längre eller sj. Skulle inte gå med på nått av dom där grejerna, speciellt inte att hälla i nått i min bil absolut inte. Håller tummarna för dig!

Fri fart för ett fritt folk!
14 759 Inlägg
8 maj 2018
Mack855 skrev:
Growe skrev:
går bilen bra eller dåligt som fan.. en bensinbil som går på diesel brukar inte gå skitbra...  brukar spika och ha sig.      idag kan man inte lita på någon.  och påstridiga idioter är bara att avvisa för då finns det en anledning till att dom vill stressa upp folk till att inte tänka.  lättaste att kolla om det är diesel i tanken är att släppa bränslereturen på fuelrailen och ta lite "bensin" på fingrarna verkar det flottigt som fan är det diesel i tanken.    dom kan samarbeta flera genom att först köra "sönder" bilen nästa som är intreserad säger sig vara intreserad men till ett billigare pris eftersom den är totalt paj.   så sälj inte bilen nu! utan undersök vad som hänt

Det var ett bra tips med spridarbryggan. Men om jag startar bilen först, risken är att bilen redan tagit skada antar jag om vederbörande som skrivet redan kört minst fem mil sen eventuell diesel tankning?

risken för skador pga diesel i en bensinbil är föga stor.. visst kan det bli det men har själv kört med dieselblandad bensin det spikar lite vid belastning och går allmänt illa.. men jag tankade det med flit och körde en hel tank så smile

men först och främst försök att hitta var felet är..   det kan ju helt enkelt vara så att turbon rasat vilket inte är ovanligt men inget att oroa sig för så länge motorn har olja     dom kan ju även fyllt på olja bakvägen genom avgasystemet och då blir det  fin rök när det börjar bli varmt och det är inget som avtar i första taget....

Kör fort så hinner inget hända...

1 354 Inlägg
8 maj 2018
Trådstartare
Ja. Nu har jag provat att starta bilen. Den bolmar verkligen, epa-pöjkarna hade sagt att det tjölar gött. Och det luktar verkligen röv om bilen. Jag börjar fundera på om det slinker in olja i cylindrarna?

93 Inlägg
8 maj 2018
Mack855 skrev:
Ja. Nu har jag provat att starta bilen. Den bolmar verkligen, epa-pöjkarna hade sagt att det tjölar gött. Och det luktar verkligen röv om bilen. Jag börjar fundera på om det slinker in olja i cylindrarna?

Luktar det sött? Topplockspackning/turbo?

1 354 Inlägg
8 maj 2018
Trådstartare
pucko97 skrev:
Mack855 skrev:

Luktar det sött? Topplockspackning/turbo?

Sött är det sista det luktar, den doft jag kan likna den med är lukten av bränd koppling.

1 036 Inlägg
8 maj 2018
Turbon kass till 99%

1 354 Inlägg
8 maj 2018
Trådstartare
Bilen går normalt

1 036 Inlägg
8 maj 2018
Mack855 skrev:
Bilen går normalt

Kan du plocka bort inloppet till turbon och känna på impellen om den glappar? Börja där så ser du om turbon är slut... smile

1 354 Inlägg
8 maj 2018
Trådstartare
Mangisen skrev:
Mack855 skrev:
Bilen går normalt

Kan du plocka bort inloppet till turbon och känna på impellen om den glappar? Börja där så ser du om turbon är slut... smile

Ja jag får börja så.. Nu ska jag sova iallafall

91 Inlägg
8 maj 2018
En förstörd turbo brukar märkas genom att den släpper ett stort avgasmoln bakom när du gasar (med lite belastning i fart). Brukar bli orkeslös också.

//Jim Profit

1 354 Inlägg
9 maj 2018
Trådstartare
JimProfit skrev:
En förstörd turbo brukar märkas genom att den släpper ett stort avgasmoln bakom när du gasar (med lite belastning i fart). Brukar bli orkeslös också.

Och så gör den inte alls. Det bolmar direkt man slår igång bilen och har den på tomgång. Vi diskuterade igår och eftersom tjommen inte haft i oljan I MOTORN så funderar vi om han faktiskt var så obegåvad så att han kan ha hällt oljan i tanken.

Forummoderator
9 299 Inlägg
9 maj 2018
Mack855 skrev:
JimProfit skrev:

Och så gör den inte alls. Det bolmar direkt man slår igång bilen och har den på tomgång. Vi diskuterade igår och eftersom tjommen inte haft i oljan I MOTORN så funderar vi om han faktiskt var så obegåvad så att han kan ha hällt oljan i tanken.

Om så är fallet så är ju syftet ganska uppenbart; att försöka blåsa er genom att påstå att bilen rasat etc. Folk alltså...

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

1 283 Inlägg
9 maj 2018
Rykte som fan när jag hällde i oljeblandad bensin i min Golf 2 men den gick normalt så kanske så enkelt.

Evildan
9 maj 2018
Mycket besvär av spekulanten för att eventuellt lura av någon en femtontusenkronorsbil.
Jag ser det mest som tursamt att spekulanten inte krockade eller fastnade i en poliskontroll med den avställda bilen. Att bruka en avställd bil medför dessutom bötesbelopp, även för ägaren.
Senast redigerat av Evildan (9 maj 2018)

1 354 Inlägg
9 maj 2018
Trådstartare
Evildan skrev:
Mycket besvär av spekulanten för att eventuellt lura av någon en femtontusenkronorsbil.
Jag ser det mest som tursamt att spekulanten inte krockade eller fastnade i en poliskontroll med den avställda bilen. Att bruka en avställd bil medför dessutom bötesbelopp, även för ägaren.

Jo så ser vi också på det att det känns som mycket besvär för väldigt lite. Men nej bilen var inte avställd när han provkörde, vi ställde av bilen dagen efter då jag är väl medveten om vad som händer om någon blir stoppad/ krockar med en avställd bil.

Reservdelsnisse
199 Inlägg
9 maj 2018
Har ju hört om senap i oljelocket för att få ner priset... Så man borde nog följa med vid provkörning, är dålig på det själv.

4 228 Inlägg
9 maj 2018
Jag köpte för ca 15 år sedan en begagnad VW Golf För över 100.000:- hos en märkeshandlare    inte ens då följde säljaren med, det kanske ser annorlunda ut idag

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

1 283 Inlägg
9 maj 2018
@spillolja
Det är skillnad på privatperson och handlare. Har aldrig varit med om att en handlare följt med på provkörning. Inte ens när jag som 25 åring gick in hos Subaru och lånade en sprojtans WRX STi. Bara kopia på körkortet o sen ut o köra. Även provkört Opel Speedster och lite andra dyrare bilar på firma utan medåkare.

När jag säljer privat så har jag nästan alltid åkt med, vissa undantag har gjorts. Däremot när jag köpt bil privat så brukar de vara lite sisådär med om säljaren vill åka med eller inte. Jag brukar alltid fråga om dom vill följa med.

Sök