Spekulant har TOTALFÖRSTÖRT våran bil!

Mack855
8 maj 2018 · 1 354 Inlägg

Tjena gorg.

Vi har våran Saab 9-5a ute på blocket och snabbt nappade en väldigt konstig kille som telefonterroriserade om mycket märkliga frågor. Han kom och tittade på bilen i fredags, kom ytterligare en gång i söndags och provkörde bilen.

Han tankade bilen för en hundring för att han ville provköra en längre sväng. Kom tillbaka och sa att han tyckte att turbon lät och ville åka till en kompis som tydligen var mekaniker enligt honom. Okej gör det vi har inget att dölja sa vi.

Snubben åkte och påvägen tillbaka skrev han att han skulle fylla på olja i bilen(?) Nåväl ja ta kvittot då och kom tillbaka sa vi. Karln kom tillbaka och sa att bilen ryker jättemycket och att turbon håller på att haverera att hela bilen var skrot och att vi var några lurendrejare som absolut inte borde sälja bilen till någon. Så vi sa kort och gott att åk härifrån då, bilen är besiktigad för två veckor sen med en glappande styrled åtgärdad och bilen har gått felfritt hela tiden och turbon har laddat friskt.

Idag kom en annan spekulant och skulle titta på den. Min fru ringer mig i panik och säger att bilen ryker så att man ser inte handen framför sig och luktar fruktansvärt äckligt. Den nya spekulanten frågar om vi tankat diesel i bilen.

Min fråga är nu vafan har IDIOT nummer ett gjort med våran bil och vad ska jag göra? Jag är uppriktigt förbannad för att han haft sönder bilen och undrar på riktigt om det enda rätta att göra är att åka dit och sabba hans egendom. Vad ska jag göra för att påvisa att han haft sönder bilen och kräva att han betalar för sig?!

ALLTSÅ: Bilen gick SOM EN KLOCKA och rök INGENTING när han lämnade våran uppfart för provturen till macken och nu ryker den satan och luktar röv. Vi har INTE kört eller startat bilen efter att han åkte. Blir det såhär om man tankar diesel i en bensinbil eller är det den där litern olja mongoliden hällde i fast att det förmodligen fanns olja i bilen?

Med vänlig hälsning, en jävligt arg kille.

pucko97
8 maj 2018 · 93 Inlägg

Mack855 skrev:
Tjena gorg.

Vi har våran Saab 9-5a ute på blocket och snabbt nappade en väldigt konstig kille som telefonterroriserade om mycket märkliga frågor. Han kom och tittade på bilen i fredags, kom ytterligare en gång i söndags och provkörde bilen.

Han tankade bilen för en hundring för att han ville provköra en längre sväng. Kom tillbaka och sa att han tyckte att turbon lät och ville åka till en kompis som tydligen var mekaniker enligt honom. Okej gör det vi har inget att dölja sa vi.

Snubben åkte och påvägen tillbaka skrev han att han skulle fylla på olja i bilen(?) Nåväl ja ta kvittot då och kom tillbaka sa vi. Karln kom tillbaka och sa att bilen ryker jättemycket och att turbon håller på att haverera att hela bilen var skrot och att vi var några lurendrejare som absolut inte borde sälja bilen till någon. Så vi sa kort och gott att åk härifrån då, bilen är besiktigad för två veckor sen med en glappande styrled åtgärdad och bilen har gått felfritt hela tiden och turbon har laddat friskt.

Idag kom en annan spekulant och skulle titta på den. Min fru ringer mig i panik och säger att bilen ryker så att man ser inte handen framför sig och luktar fruktansvärt äckligt. Den nya spekulanten frågar om vi tankat diesel i bilen.

Min fråga är nu vafan har IDIOT nummer ett gjort med våran bil och vad ska jag göra? Jag är uppriktigt förbannad för att han haft sönder bilen och undrar på riktigt om det enda rätta att göra är att åka dit och sabba hans egendom. Vad ska jag göra för att påvisa att han haft sönder bilen och kräva att han betalar för sig?!

ALLTSÅ: Bilen gick SOM EN KLOCKA och rök INGENTING när han lämnade våran uppfart för provturen till macken och nu ryker den satan och luktar röv. Vi har INTE kört eller startat bilen efter att han åkte. Blir det såhär om man tankar diesel i en bensinbil eller är det den där litern olja mongoliden hällde i fast att det förmodligen fanns olja i bilen?

Med vänlig hälsning, en jävligt arg kille.

Ta det lugnt och kolla om det är rätt mängd olja i bilen, låter som den är överfylld.  Annars har du haft otur och turbon gått slut helt enkelt.

Mack855
8 maj 2018 · 1 354 Inlägg

Vad blir det för symptom på en bensinbil som har diesel i sig eller överfylld med olja?

pucko97
8 maj 2018 · 93 Inlägg

Mack855 skrev:
Vad blir det för symptom på en bensinbil som har diesel i sig eller överfylld med olja?

Den ryker något hemskt med för mycket olja i sig och låter som en påse grus om man tankat diesel.

Mack855
8 maj 2018 · 1 354 Inlägg

Okej.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
8 maj 2018 · 4 917 Inlägg

Alltså, man åker med vid provkörningen så man ser vad den debile köparen har för sig..
Nu har ni fått kärran förstörd och kan känna er rent ut sagt blåsta..
En dyr läropemg om man tror att alla andra är lika ärliga som en själv..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
8 maj 2018 · 14 041 Inlägg

Det största felet du gjorde var att släppa iväg spekulant ett. Man ska fan inte lita på nån. Man måste följa med i bilen så man ser hur vederbörande hanterar bilen.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
fax110
8 maj 2018 · 344 Inlägg

Hur länge var han borta? väldigt osannolikt men han kan ju ha bytt ut turbon till en som är tokslut.... vet ni vem han är / vart han bor så kolla ratsit och se vad det finns för bilar registrerade på adressen.

Evildan
8 maj 2018 ·

chanstagarn skrev:
Alltså, man åker med vid provkörningen så man ser vad den debile köparen har för sig..
Nu har ni fått kärran förstörd och kan känna er rent ut sagt blåsta..
En dyr läropemg om man tror att alla andra är lika ärliga som en själv..

Vettemannen skrev:
Det största felet du gjorde var att släppa iväg spekulant ett. Man ska fan inte lita på nån. Man måste följa med i bilen så man ser hur vederbörande hanterar bilen.

/Benny

Istället för att jag ska framstå som ett eko skriver jag att jag instämmer med bägge skribenter, tyvärr är det många (censur) där ute.

Mack855
8 maj 2018 · 1 354 Inlägg

Har hittat människan kommer åka dit och be han svara för sig vad han har gjort med våran bil. Under tiden så bjuder jag på att ni får sitta och fortsätta gotta er i våran olycka.

Evildan
8 maj 2018 ·

Mack855 skrev:
Har hittat människan kommer åka dit och be han svara för sig vad han har gjort med våran bil. Under tiden så bjuder jag på att ni får sitta och fortsätta gotta er i våran olycka.

Jag gottar mig appselut inte, jag tycker det är helt å helvete att man inte ska kunna lita på folk och hoppas självfallet att det på något vis utan för mycket strul (telefonen ville skriva stryk) går att lösa. Mycket tråkigt detta.
Ta det lugnt nu så du inte gör något som biter dig i arslet.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
8 maj 2018 · 14 041 Inlägg

Mack855 skrev:
Har hittat människan kommer åka dit och be han svara för sig vad han har gjort med våran bil. Under tiden så bjuder jag på att ni får sitta och fortsätta gotta er i våran olycka.

Jag kommer inte att gotta mig i din olycka utan ville bara väcka din uppmärksamhet så att du inte gör om samma misstag. Hoppas att spekulant ett kan stå rakryggad och ev. erkänna om han gjort fel och hoppas såklart att allt reder upp sig.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Evildan
8 maj 2018 ·

När ni startar bilen varifrån ryker det?
Ur avgassystemet?
Under motorhuven?
Han kan ha hällt olja på själva turbon och det är vad som nu ryker och luktar som spekulant 1.

caromania Forummoderator
8 maj 2018 · 9 296 Inlägg

Mack855 skrev:
Har hittat människan kommer åka dit och be han svara för sig vad han har gjort med våran bil. Under tiden så bjuder jag på att ni får sitta och fortsätta gotta er i våran olycka.

Folk är fördjäkliga ibland och jag kan väl bara beklaga och instämma i det där med att man tyvärr måste åka med. Mycket tråkig historia.

Tänk samtidigt på att det finns en mikroskopisk chans att bilen helt enkelt gick sönder, ren o skär otur. Inte troligt eller rimligt men möjligt.

Kolla även tipsen ovan, överfylld på olja etc.

Ta det lugnt nu så håller vi tummarna.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Mack855
8 maj 2018 · 1 354 Inlägg

Jag har röv-arbetstider så jag är inte hemma ännu men min fru säger att ingen olja är påfylld I MOTORN i varje fall. Det ryker ur och luktar ur avgassystemet säger min fru och spekulant 2. Färgen är ”avgasfärgad” så att säga. Alltså inte blårök eller sotiga avgaser har jag fått förklarat.

Ja bilen kan självfallet ha gått sönder. Fast nej. Den kan inte ha RASAT av att ha stått stilla på uppfarten. Gå sönder ja, motorhaveri- Nej jag köper inte det.

Evildan
8 maj 2018 ·

Mack855 skrev:
Jag har röv-arbetstider så jag är inte hemma ännu men min fru säger att ingen olja är påfylld I MOTORN i varje fall. Det ryker ur och luktar ur avgassystemet säger min fru och spekulant 2. Färgen är ”avgasfärgad” så att säga. Alltså inte blårök eller sotiga avgaser har jag fått förklarat.

Ja bilen kan självfallet ha gått sönder. Fast nej. Den kan inte ha RASAT av att ha stått stilla på uppfarten. Gå sönder ja, motorhaveri- Nej jag köper inte det.

Låter den illa?
Går den illa?
Kika själv innan du agerar.

Mack855
8 maj 2018 · 1 354 Inlägg

Vill jag verkligen starta den om det är diesel i? Förvisso har han redan kört ca fem mil med diesel men ändå..

Growe Fri fart för ett fritt folk!
8 maj 2018 · 13 736 Inlägg

går bilen bra eller dåligt som fan.. en bensinbil som går på diesel brukar inte gå skitbra...  brukar spika och ha sig.      idag kan man inte lita på någon.  och påstridiga idioter är bara att avvisa för då finns det en anledning till att dom vill stressa upp folk till att inte tänka.  lättaste att kolla om det är diesel i tanken är att släppa bränslereturen på fuelrailen och ta lite "bensin" på fingrarna verkar det flottigt som fan är det diesel i tanken.    dom kan samarbeta flera genom att först köra "sönder" bilen nästa som är intreserad säger sig vara intreserad men till ett billigare pris eftersom den är totalt paj.   så sälj inte bilen nu! utan undersök vad som hänt

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Mack855
8 maj 2018 · 1 354 Inlägg

Growe skrev:
går bilen bra eller dåligt som fan.. en bensinbil som går på diesel brukar inte gå skitbra...  brukar spika och ha sig.      idag kan man inte lita på någon.  och påstridiga idioter är bara att avvisa för då finns det en anledning till att dom vill stressa upp folk till att inte tänka.  lättaste att kolla om det är diesel i tanken är att släppa bränslereturen på fuelrailen och ta lite "bensin" på fingrarna verkar det flottigt som fan är det diesel i tanken.    dom kan samarbeta flera genom att först köra "sönder" bilen nästa som är intreserad säger sig vara intreserad men till ett billigare pris eftersom den är totalt paj.   så sälj inte bilen nu! utan undersök vad som hänt

Det var ett bra tips med spridarbryggan. Men om jag startar bilen först, risken är att bilen redan tagit skada antar jag om vederbörande som skrivet redan kört minst fem mil sen eventuell diesel tankning?

Meaganeowner
8 maj 2018 · 2 250 Inlägg

Bilen har väl ett visst värde, kan jag tro.

Så lossa bränslereturen och töm sen tanken. Fyll bensin och kör motorn. Snart kommer bara bensin ur returen. Tuta o kör.

Så hade förmodligen snubbe ett och två tänkt göra, efyer en ordentlig prutning.

Kolla även olja i växellådan och byt filter o motorolja. Spara kvitton.

Fina säljargument om det nu är skojjarfelet.

Kolla på muttrarna som håller turbon. Där ska inte finnas några skrapmärken efter verktyg!

Jag kan även tänka mig pluggad avrinning av olja ned till oljetråget/ vevhuset från vevhusventillationen.
Ger just dessa symptom.

Så kolla det sista. Du måste alltså lossa slangar mm för att hitta detta. zkolla s det är öppet.

Vilket djävla lurendrejeri om det är så!

Senast redigerat av Meaganeowner (8 maj 2018)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang