Mercedes C32 AMG bluddrar/misständer?

danielsilver
10 maj 2018 · 15 Inlägg

Hej

Har problem med min C32'a, och vet inte riktigt vad jag ska göra i dagsläget.
Lämna in på verkstad är givetvis ett bra alternativ. Men känner att jag vill kolla här först ifall någon har en lösning som ev. kan hjälpa mig.

Info om bilen (jag har själv inte gjort någon av moddarna):

*Bortplockade främre kattar.
*K&N instatsfilter
*SL55 Y-pipe
*Kleemann grenrör
*Programvara i ECU och vxl-låda. (inget jag kan garantera, men det sa säljaren iaf)

Bakgrund:

Köpte bilen i september 2017.
Har kört med den varje dag fram till januari 2018 utan problem.
Sen besiktigade jag den i januari. Gick ej igenom pga. för högt co2500 och för lågt lambdavärde.
Efter besikting så började den gå dåligt.
Bluddrade, misstände och sen stannade den. Fick ej igång den mer. Lät den stå ett par dagar så startade den och gick dåligt. Samma problem bluddrar osv. Gick att köra om man tog det lugnt. Men så fort man gav för mycket gas så är det som att den misstände. Den som dog mer och mer tills man släppte gasen, då fick den liv igen. Gick alltså att köra om man var väldigt snäll med gasen.
Ställde då undan den för vintern.

Detta är gjort under vintern av mig (Efter jag ställt undan den):

*Nya tändstift
*Nytt bränslefilter
*4 nya lambdasonder
*Vevaxellägesgivare

Dagsläget:

Har nu tänkt ta fram den och köra under sommaren. Den startade och gick bra. Körde den kanske 15mil. Sen för ett par veckor sen var det dags att besiktiga den. Körde 30min innan besiktning och den gick som den skulle. Var och besiktigade. Samma fel fortfarande. För högt CO vid förhöjd tomgång samt för lågt lambdavärde. Besiktningsmannen sa att co värdet steg mer och mer ju längre han höll den på 2500varv.
Och åter igen började den gå som en påse skit efter besiktningen... Precis samma som i vintras.

Den börjar bluddra och tål inget gaspådrag alls typ, För att efter ett tag dö helt. Och när man vrider på nyckeln så drar startmotorn, men den försöker inte ens starta.
Sen kan man få igång den efter ett tag. Och den kan helt plötsligt börja gå bra. Och så kan man köra som att inget har hänt. Men nästa gång man startar den så går den dåligt igen.

Har kollat efter felkoder med en iCarsoft MB II. Hittar inga felkoder alls på ECM'en.
Kollar man livedata när bilen är igång, så är lambdavärdet (spänningen)  på den vänstra bakre lambdan låst på typ 458mV eller nått sånt. Det rör sig alltså inte, som det skall göra. Har kommit fram till att lambdan är hel eftersom felet kvarstår om man växlar kablar på dom bakre lambdasonderna. Alltså fel på kablage eller ecm. Men har svårt att tro att det skall vara problemet?

Och som sagt får inga felkoder. Så det är svårt att börja någonstans :S

Får ursäkta om detta blev långt och oförståeligt. Fråga gärna om ni vill veta nått mer specifikt.

Här är ett filmklipp hur bilen går ibland, om man får igång den. Detta är jämn gas ca. 2500-3000rpm:

https://www.youtube.com/watch?v=Zc5LTCRvhTI

rsbmwturbo
8 april 2019 · 1 Inlägg

Tjenare! Vart nyfiken, fick du ordning på bilen? Har också en c32 (som evt har en trasig o2-sensor) så därför jag hittade tråden smile Var det lambdan som va paj eller? Kan vara bra för framtida sökningar på samma fel om vi vet hur det gick för dig smile

[img]http://imageshack.us/a/img833/2373/54fw.jpg[/img]
Team ARG
BMW e36 Turbo "Team ARG Edition" (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang