Evap ventil fel, motorlampan lyser Volvo V70 2.4 140 hk 2006

kjell_jr
11 maj 2018 · 28 Inlägg

Hej hej! har en motorlampa som har börjat lysa på en Volvo v70 2.4 140 hk årsmodell 2006. Har i dags datum rullat 24000 mil. Sökte sv med diagnosverktyg och fick att de va något fel med evap ventil. Åkte till bildemontering och plockade bort en på en V70 som inte rullat många mil. Monterade dit det och sprayade elektronikrengöring i kontaktstycket för säkerhetsskull. Släckte felkoden och plockade ut säkringen som hör det till samt monterade i den efter ett par minuter igen. Rullade ett par kilometer sen tändes lampan igen. Va fasen kan de vara som är fel mer än bara ventilen när de gäller evap? Brukar dessa strula? Mkt tacksam för tips och idéer.

kunghippe
11 maj 2018 · 197 Inlägg

Där går en slang på undersidan av bilen som brukar hoppa av framtill . Jag fick sätta en liten slangklämma på min annars hoppade den av jämt. Slang från vapventilen då

Volvo 740 (1986)
zzr94092
11 maj 2018 · 4 391 Inlägg

"tog bort säkringen"? varför då? Du skriver att du släckte felcoden,när du skriver så ,så antar jag att du menar med dator...

kjell_jr
12 maj 2018 · 28 Inlägg

Självklart släckte jag felkoden med dator, men efteråt kan de va bra att plocka ur säkringen i ett par min för att systemet ska nollas ordentligt (har jag hört iaf) var exakt menar du att din slang hoppade ur? Den som går under bilen går den till tanken? evap ventilen går väl även till vacumpumpen? Kan denna vara fel på? Kan även tänka mej att felkod/motorlampa lyser - evapventil om de är skitigt i spjällhuset?

Aronson
12 maj 2018 · 914 Inlägg

Avluftningen från tanken (bensinångor)går via en slang under bilen till kolkanisten,,vidare till evap-ventilen och sedan till insuget.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang