Jag har fått ett problem med min Volvo. Jag bytte till sommardäck märker vissa skakningar i ratten(kändes lite obalanserat) - 1 vecka senare åker jag på motorvägen och då hör jag bak att något inte stämmer så jag åker in på en parkeringsficka och märker att ALLA! bultar är lösa på höger bak. Jag skruvar dit dom och kör vidare. Upplever mer skakningar efter detta, speciellt vänster fram verkar vara problem. Vad bör jag göra?
Hej tack för svar. Jag vet inte, jag köpte bilen för ca 4 månader sedan och fick med alu-fälg med däck. Muttrarna som användes är samma som till vinterdäcken skulle jag tro och där var det inga problem.
Är bägge uppsägningarna fälgar originalfälgar? Någon uppsättning eftermarknadsfälgar? Ta bort en mutter och studera kullringen och jämför med anliggningsytan i fälgen.
Är bägge uppsägningarna fälgar originalfälgar? Någon uppsättning eftermarknadsfälgar? Ta bort en mutter och studera kullringen och jämför med anliggningsytan i fälgen.
Det är inte originalfälgar på sommarfälgarna. Vinterfälgarna är plåtfälg.
Misstänker att du fått fälgar med annan hålradie. Som exempel kan jag nämna att jag för många många år sedan hittade jättesnygga Fiathjul på skroten och monterade dem på min dåvarande Opel. Skilde någon dryg mm i hålradie, men hjulen gick att montera. Först åtdragna mutterns kona styrde fälgen = hamnade ocentrerad. En av de många sker jag genom åren erfarit den hårda/dyra vägen.
Misstänker att du fått fälgar med annan hålradie. Som exempel kan jag nämna att jag för många många år sedan hittade jättesnygga Fiathjul på skroten och monterade dem på min dåvarande Opel. Skilde någon dryg mm i hålradie, men hjulen gick att montera. Först åtdragna mutterns kona styrde fälgen = hamnade ocentrerad. En av de många sker jag genom åren erfarit den hårda/dyra vägen.
98mm är inte 100mm
Här nämligen också försökt övertyga en Kadett att klä sig i snygga 4x2 Abarthfälgar från en X1-9 vilket fetsket sig.
Misstänker att du fått fälgar med annan hålradie. Som exempel kan jag nämna att jag för många många år sedan hittade jättesnygga Fiathjul på skroten och monterade dem på min dåvarande Opel. Skilde någon dryg mm i hålradie, men hjulen gick att montera. Först åtdragna mutterns kona styrde fälgen = hamnade ocentrerad. En av de många sker jag genom åren erfarit den hårda/dyra vägen.
98mm är inte 100mm
Här nämligen också försökt övertyga en Kadett att klä sig i snygga 4x2 Abarthfälgar från en X1-9 vilket fetsket sig.
Jag skulle börja med att kolla bultarna, är det samma ”hals” på bulten som anliggningsytan i fälgen så är det inga problem med det! (Koniska eller Runda)
För det andra så skulle jag kolla centrumhålet i fälgen gentemot bilen, (oftast får du mäta dig till storleken, annars kan det stå på insidan av fälgen), är inte det rätt, åk till en däckhandlare så fixar dom en centrumring som passar!
Skulle det av någon förmodan vara rätt så skulle jag sätta min lilltå på obalans, åk till en däckfirma så löser dom en balansering åt dig !
Jag skulle börja med att kolla bultarna, är det samma ”hals” på bulten som anliggningsytan i fälgen så är det inga problem med det! (Koniska eller Runda)
För det andra så skulle jag kolla centrumhålet i fälgen gentemot bilen, (oftast får du mäta dig till storleken, annars kan det stå på insidan av fälgen), är inte det rätt, åk till en däckhandlare så fixar dom en centrumring som passar!
Skulle det av någon förmodan vara rätt så skulle jag sätta min lilltå på obalans, åk till en däckfirma så löser dom en balansering åt dig !
Jag var hos däckfirman, dom sa att bromsen ligger på på ena sidan, det är det som gör att bilen skakar.
För det andra så skulle jag kolla centrumhålet i fälgen gentemot bilen, (oftast får du mäta dig till storleken, annars kan det stå på insidan av fälgen), är inte det rätt, åk till en däckhandlare så fixar dom en centrumring som passar!
För det andra så skulle jag kolla centrumhålet i fälgen gentemot bilen, (oftast får du mäta dig till storleken, annars kan det stå på insidan av fälgen), är inte det rätt, åk till en däckhandlare så fixar dom en centrumring som passar!
Men om CB är mindre på fälgen än på navet?
Har han dom på nu, så är det väl inga problem att ta sig dit?
För det andra så skulle jag kolla centrumhålet i fälgen gentemot bilen, (oftast får du mäta dig till storleken, annars kan det stå på insidan av fälgen), är inte det rätt, åk till en däckhandlare så fixar dom en centrumring som passar!
Men om CB är mindre på fälgen än på navet?
Då gör däckverkstaden följande: Storhammarn tills det passar!
Jag var hos däckfirman, dom sa att bromsen ligger på på ena sidan, det är det som gör att bilen skakar.
Nu när du nämner det hade jag precis samma problem i vintras med en anliggande broms, och ratten skakade som att hjulet va påväg att lossna!
Ja det som tyder på det är att det skakar inte om jag bara kör i typ 5min, börjar uppstå när jag bromsat in och så vidare.. Så dom bör nog ha koll. Ska få det fixat imorgon.