4467
Sök

Volvo S40 2006 1.8f - Ratten Skakar Kraftigt?

7 Inlägg
11 maj 2018
Trådstartare
Hej!

Jag har fått ett problem med min Volvo. Jag bytte till sommardäck märker vissa skakningar i ratten(kändes lite obalanserat) - 1 vecka senare åker jag på motorvägen och då hör jag bak att något inte stämmer så jag åker in på en parkeringsficka och märker att ALLA! bultar är lösa på höger bak. Jag skruvar dit dom och kör vidare. Upplever mer skakningar efter detta, speciellt vänster fram verkar vara problem. Vad bör jag göra?

Här är en video hur ratten ser ut om man kör på raksträcka:
https://www.youtube.com/watch?v=xy4i51auJQg

4 553 Inlägg
11 maj 2018
satan vad det skakar!!Har du rätt muttrar till hjulen?Är ju lite spec, muttrar till original fälgar,,

7 Inlägg
11 maj 2018
Trådstartare
Hej tack för svar. Jag vet inte, jag köpte bilen för ca 4 månader sedan och fick med alu-fälg med däck. Muttrarna som användes är samma som till vinterdäcken skulle jag tro och där var det inga problem.

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
11 maj 2018
Passar hjulen perfekt på eller finns det ett mindre glapp som måste utfyllas?

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

Evildan
11 maj 2018
Är bägge uppsägningarna fälgar originalfälgar?
Någon uppsättning eftermarknadsfälgar?
Ta bort en mutter och studera kullringen och jämför med anliggningsytan i fälgen.

7 Inlägg
11 maj 2018
Trådstartare
Evildan skrev:
Är bägge uppsägningarna fälgar originalfälgar?
Någon uppsättning eftermarknadsfälgar?
Ta bort en mutter och studera kullringen och jämför med anliggningsytan i fälgen.

Det är inte originalfälgar på sommarfälgarna. Vinterfälgarna är plåtfälg.

Jag ska kika imorgon, tack för svaret.
Senast redigerat av pk27 (11 maj 2018)

7 Inlägg
11 maj 2018
Trådstartare
chanstagarn skrev:
Passar hjulen perfekt på eller finns det ett mindre glapp som måste utfyllas?

Det var inte jag som bytte, det var på firma.. Dom borde ju sett om något var knepigt tycker man.

7 669 Inlägg
12 maj 2018
Misstänker att du fått fälgar med annan hålradie.
Som exempel kan jag nämna att jag för många många år sedan hittade jättesnygga Fiathjul på skroten och monterade dem på min dåvarande Opel.
Skilde någon dryg mm i hålradie, men hjulen gick att montera.
Först åtdragna mutterns kona styrde fälgen = hamnade ocentrerad.
En av de många sker jag genom åren erfarit den hårda/dyra vägen.

Evildan
12 maj 2018
torsen skrev:
Som exempel kan jag nämna att jag för många många år sedan hittade jättesnygga Fiathjul på skroten och monterade dem på min dåvarande Opel.

98mm är inte 100mm wink

Här nämligen också försökt övertyga en Kadett att klä sig i snygga 4x2 Abarthfälgar från en X1-9 vilket fetsket sig. sad

7 669 Inlägg
12 maj 2018
Evildan skrev:
torsen skrev:

98mm är inte 100mm wink

Här nämligen också försökt övertyga en Kadett att klä sig i snygga 4x2 Abarthfälgar från en X1-9 vilket fetsket sig. sad

Då är vi två som försökt, haha!

98 Inlägg
18 maj 2018
Jag skulle börja med att kolla bultarna, är det samma ”hals” på bulten som anliggningsytan i fälgen så är det inga problem med det! (Koniska eller Runda)

För det andra så skulle jag kolla centrumhålet i fälgen gentemot bilen, (oftast får du mäta dig till storleken, annars kan det stå på insidan av fälgen), är inte det rätt, åk till en däckhandlare så fixar dom en centrumring som passar!

Skulle det av någon förmodan vara rätt så skulle jag sätta min lilltå på obalans, åk till en däckfirma så löser dom en balansering åt dig ! wink

7 Inlägg
18 maj 2018
Trådstartare
Ottosson_V skrev:
Jag skulle börja med att kolla bultarna, är det samma ”hals” på bulten som anliggningsytan i fälgen så är det inga problem med det! (Koniska eller Runda)

För det andra så skulle jag kolla centrumhålet i fälgen gentemot bilen, (oftast får du mäta dig till storleken, annars kan det stå på insidan av fälgen), är inte det rätt, åk till en däckhandlare så fixar dom en centrumring som passar!

Skulle det av någon förmodan vara rätt så skulle jag sätta min lilltå på obalans, åk till en däckfirma så löser dom en balansering åt dig ! wink

Jag var hos däckfirman, dom sa att bromsen ligger på på ena sidan, det är det som gör att bilen skakar.

7 669 Inlägg
18 maj 2018
Ottosson_V skrev:

Men om CB är mindre på fälgen än på navet?

98 Inlägg
18 maj 2018
torsen skrev:
Ottosson_V skrev:

Har han dom på nu, så är det väl inga problem att ta sig dit? smile

Nu va ju dock felet en anliggande broms!

98 Inlägg
18 maj 2018
pk27 skrev:
Jag var hos däckfirman, dom sa att bromsen ligger på på ena sidan, det är det som gör att bilen skakar.

Nu när du nämner det hade jag precis samma problem i vintras med en anliggande broms, och ratten skakade som att hjulet va påväg att lossna! tongue
Senast redigerat av Ottosson_V (18 maj 2018)

Evildan
18 maj 2018
torsen skrev:
Ottosson_V skrev:

Då gör däckverkstaden följande:
https://thumb7.shutterstock.com/display_pic_with_logo/969704/443416084/stock-photo-fit-woman-with-huge-hammer-posing-in-gym-443416084.jpg
Storhammarn tills det passar! wink

7 Inlägg
18 maj 2018
Trådstartare
Ottosson_V skrev:

Nu när du nämner det hade jag precis samma problem i vintras med en anliggande broms, och ratten skakade som att hjulet va påväg att lossna! tongue

Ja det som tyder på det är att det skakar inte om jag bara kör i typ 5min, börjar uppstå när jag bromsat in och så vidare.. Så dom bör nog ha koll. Ska få det fixat imorgon.

7 Inlägg
19 maj 2018
Trådstartare
Ottosson_V skrev:
pk27 skrev:

Det var kolven vid bromsarna sa han som hade låst sig, vad nu det innebär. Nu är det iallafall fixat för 200kr, billigt och bra.

Kan tydligen låsa sig när beläggen börjar bli dåliga? Han sa att beläggen bör bytas ut inom en snar framtid.
Senast redigerat av pk27 (19 maj 2018)

Sök