2576
Sök

Låsmutter nyckel borta vad göra?

113 Inlägg
13 maj 2018
Trådstartare
Hej!

har tappat bort min nyckel till mina låsmuttrar som sitter på plåtfälgar, hur ska ja få bort dom? har läst att man kan smälla på en 12 kants hylsa och vrida bort dom men vilken storlek ska jag ha i så fall? är en skoda Fabia 2011. 

Om ja inte skulle få bort den hur mycket tar merkonomen och liknande verkstäder för att få bort dom?

Tack!

Vettemannen
13 maj 2018
Lohan skrev:
Hej!

har tappat bort min nyckel till mina låsmuttrar som sitter på plåtfälgar, hur ska ja få bort dom? har läst att man kan smälla på en 12 kants hylsa och vrida bort dom men vilken storlek ska jag ha i så fall? är en skoda Fabia 2011. 

Om ja inte skulle få bort den hur mycket tar merkonomen och liknande verkstäder för att få bort dom?

Tack!

Ta din telefon och ring och fråga. Kan det vara svårare än så?

/Benny

Evildan
13 maj 2018
Surt!

Storleken på behövlig hylsa är svår att sia om då olika sorters låsmuttrar har olika diameter, prova dig uppifrån och ner tills du hittar den storlek som inte passar, den bör efter med våld applicerad ta med muttern runt.
Från en påse pågens kanelgifflar och uppåt vill en verkstad ha betalt för jobbet, omöjligt även där att ge ett precist svar då arbetsinsatsen varierar beroende på vilken mutter och hur hårt den är dragen.
Åk till en mindre däckverkstad som inte har en egen hemsida eller avtal med en kedja så kommer du nog billigast undan.
Sedan kastar du muttrarna av satans påfund åt helskotta och använder vanlig mutter är mitt råd.
Senast redigerat av Evildan (13 maj 2018)

1 271 Inlägg
13 maj 2018
Finns ju en chans att det är original VAG LÅSBULT och då kan en märkesverkstad hjälpa dig. De har alla nycklar.
Ta på dig kort kjol och läppstift så kan det till och med kosta gratis.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017

Evildan
13 maj 2018
Soulman skrev:
Finns ju en chans att det är original VAG LÅSBULT och då kan en märkesverkstad hjälpa dig. De har alla nycklar.

Så det är allkså skruvar på Skolådan?

1 271 Inlägg
13 maj 2018
Evildan skrev:
Soulman skrev:

I Tjeckien kallas det mycket riktigt för skruvBULT. Följaktligen översatt till Svenska låsskruvBULT när den är behäftad med en låsskyddad BULTskalle.

Tjofadderittan - lej
Kör VW Tiguan GTS 2017

Evildan
13 maj 2018
Soulman skrev:
Evildan skrev:
Soulman skrev:

I Tjeckien kallas det mycket riktigt för skruvBULT. Följaktligen översatt till Svenska låsskruvBULT när den är behäftad med en låsskyddad BULTskalle.

Fasiken asså jag visste inte att dom var så skruvade i Tjeckien att dom nyttjar svenska benämningar.

1 271 Inlägg
13 maj 2018
Evildan skrev:
Soulman skrev:
Evildan skrev:

Fasiken asså jag visste inte att dom var så skruvade i Tjeckien att dom nyttjar svenska benämningar.

Check på det.

Tjofadderittan - lej
Kör VW Tiguan GTS 2017

Evildan
13 maj 2018
Soulman skrev:
Evildan skrev:
Soulman skrev:

Check på det.

Igen!

Forummoderator
9 299 Inlägg
13 maj 2018
https://vignette.wikia.nocookie.net/jadensadventures/images/4/43/Statler_waldorf_02_01.jpg/revision/latest?cb=20121013052746

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Muttley
13 maj 2018
Angående priset
Snöret kan inte ha längden 0m för då existerar det inte, och ett snöre kan teoretiskt sett bli hur långt som helst. Det ger oss svaret:
Om snörets längd är "x" så är längden: 0<x<(oändligheten)

Annars, borra skruven. Och köp nytt mög på vag.

Forummoderator
9 299 Inlägg
13 maj 2018
Tror inte ens vag tar betalt för att leta upp rätt nyckel till bultarna. Sedan tar de väl betalt per timme den halvtimme det tar för PraktikantPutte att dra loss bultarna.

Edit: jag tror även de flesta gummigubbar har de flesta nycklar till bultar. Bultar kommer och bultar går men problemen med låsbultar består. Kasta skiten. Ingen vill ändå sno fälgar av den sorten idag. Oavsett hur bristen på bultning är.

Mm. Nu bultar det i brallan på några.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Muttley
13 maj 2018
caromania skrev:
Tror inte ens vag tar betalt för att leta upp rätt nyckel till bultarna. Sedan tar de väl betalt per timme den halvtimme det tar för PraktikantPutte att dra loss bultarna.

Har de samma tillvägagångsätt som volvo kör så betalar du en hel timme för 5 minuter.  Dvs 1000-1500 för arbetet och +för nödvändiga delar vilket de inte bör bli något i detta fall.

Men de kan ju vara snälla för en gångs skull.

113 Inlägg
14 maj 2018
Trådstartare
Muttley skrev:
caromania skrev:

Har de samma tillvägagångsätt som volvo kör så betalar du en hel timme för 5 minuter.  Dvs 1000-1500 för arbetet och +för nödvändiga delar vilket de inte bör bli något i detta fall.

Ringde skoda dom sa att dom hade 5 väskor med nycklar skulle ta 500kr för få bort dom och byta hjul åt mig smile

2 251 Inlägg
14 maj 2018
Har du tillgång till Migvets, så svetsa på en mutter. Svetsa mitt inuti mutterns hål.
Ingen risk att du svetsar fast bultarna i fälgen. De kyler bra.

Ge varje mutter en smäll med en hammare direkt när du fyllt mutterns hål, när svetsen ännu är glödhet, så lossnar bulten lätt.

Finns även kit på t ex Biltema för att lossa sådana hjulbultar.

- Men ditt senaste alternativ är ju bra!
Då slipper du skita ned fingrar o annat.
Senast redigerat av Meaganeowner (14 maj 2018)

5 154 Inlägg
14 maj 2018
Lohan skrev:
Muttley skrev:
caromania skrev:

Ringde skoda dom sa att dom hade 5 väskor med nycklar skulle ta 500kr för få bort dom och byta hjul åt mig smile

För det priset inkl skifte hade då inte jag ens funderat på och krångla själv :-)
Dessutom slipper du risken att skada fälgar osv :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

Sök