Volvo 740 -87 B230E går ej på tomgång och varvar max 500rpm vid fullgas. *Kamdrev slagit av rörpinne

23 Inlägg
Skrivet 15 maj · Inlägg av trådskaparen #1

Tjena garaget!

Jag har en Volvo 740 från 1987 med B230E (K-jet insprut) som har krabbat ihop fullkomligt.

Under långhelgen så har bilen stått still pga att jag har lagat rosthål och lite annat småpill inför kommande besiktning nu i maj. Svets användes och minuspolen var inte lyft från batteriet i början av svetsarbetet.

I söndags blev jag färdig och startade då bilen & provkörde, det var inga problem alls. Under måndagen så tog jag bilen till jobbet och det var inga bekymmer då heller. När jag åkte hem från jobbet så lät det lite från motorn, den gick hårt, lite som ett knackande ljud. Då kollade jag oljan och det såg helt okej ut men låg på min så jag fyllde då på en liter. Sedan startade jag bilen och samma ljud fanns kvar även då och cirka 15-20 sekunder senare efter stonkade tomgång på 800-900 varv så dog den och har inte startat sedan dess.

Bensinpumpen går och gnista finns. Tallriken till K-Jet systemet rör sig på ett normalt sett när man trycker på den med en mejsel. Däremot så går motorn snabbare än normalt på startmotorn. Har konstaterat att kamremmen hade hoppat fem kugg och det är nu åtgärdat. Nu så startar den på full gas men varvar endast ca 500rpm och dör om man släpper gasen, den låter lite som en klassisk fiskebåt..

Efter justering av kamremmen så kördes motorn på fullgas (~500rpm) och efter den dött så konstaterade vi att markeringarna låg rätt. Innan vi justerade kammen så kollade vi markeringen på vevaxeldrevet mot en mejsel i tändstiftshålet på 1ans cylinder och den markeringen verkar stämma.
Även sprayat med bromsrengöring runt spridare, bälg, insugspackning och vakumanslutningar men det varvar fortfarand bara 500rpm så luftläckage kan antagligen uteslutas?

Kan något ha tagit stryk av svetsen även om bilen gick normalt dagen innan den dog? Spridartärningar byttes för 6 månader sedan och sedan dess har den gått väldigt fint, tills nu.

Bilen är alltså en Volvo 740 -87 med B230E (K-Jet) med 39400 på mätaren. Vad jag har förstått så har motorn gått ca 25000 då tidigare ägare bytte motor för ca 7-8 år sedan.
All hjälp uppskattas då det vankas besiktning!

MVH Pontus

Senast redigerat av nkewk (lördag 01:36)

23 Inlägg
Skrivet 17 maj · Inlägg av trådskaparen #2

Hallå igen!
Ikväll så har jag återigen kollat allt som har med kamremmen att göra och denna gången så tog jag bort allt.
Alltså sattes vevaxeldrevet i höjd med ”piggen” på blocket bakom remskivan. Kuggen högst upp var även den i helt perfekt linje.
Nu är det alltså HELT klart inget fel på kamen. Men tyvärr så vill bilfan inte hoppa igång. Det ända jag kan tänka mig nu är att det möjligtvis kan vara ventilerna. Det känns dock väldigt skumt att jag kunde köra bilen så pass långt (jobbet-hem-grolls-hemmahallen-hem) och sedan när jag startar upp den efter oljepåfyllning lite drygt två timmar efter jag kom hem och stängde av bilen så dör den helt och hållet..

Imorgon så ska jag plocka ventilkåpan och kika, då de flesta alternativ nu är uteslutna. Jag har en 531 topp hemma och undrar om någon vet om ventilerna i den passar på min 530 topp som sitter i bilen nu?

Alla tips och funderingar uppskattas som alltid.
Ha det fint.

Senast redigerat av nkewk (17 maj )

Jag ska hjälpa dig.. · 2 219 Inlägg
Skrivet 17 maj #3

Ett kompprov hade nog varit på sin plats eftersom den går lätt.

Senast redigerat av chanstagarn (17 maj )

Det är aldrig försenat att ge upp..
Kolla först, byt sen..
Det blir liksom billigare då..
Jag ska hjälpa dig.. · 2 219 Inlägg
Skrivet 17 maj #4

Jag hade kollat att den VERKLIGEN får både gnista och soppa innan jag lagt ner mer arbete.
Därför har jag alltid startgas hemma som jag t o m använder på gräsklipparen när den bråkar för att avgöra om det är soppa som saknas.
Tycket det är konstigt att remmen kuggade i s m svetsningen och därför tror jag att något mera hänt med bilen som inte nämnts här ännu..

Det är aldrig försenat att ge upp..
Kolla först, byt sen..
Det blir liksom billigare då..
23 Inlägg
Skrivet 17 maj · Inlägg av trådskaparen #5

Lyfte av ventilkåpan och konstaterade att märkningen på kamdrevet verkar vara helt fel. Struntade i markeringen på drevet och ställde kammen så att båda nockarna på ettans cylinder stod lika mycket uppåt och då hoppade den igång och gick på tomgång. Då står markeringen på kamdrevet på ungefär kl 7 (istället för kl 11 som markeringen på remkåpan visar) när ettans cylinder står i ÖD??? Kamdrevet sitter väl med en kil?

Det är bara orginaldelar det handlar om, förutom VX3-kam som tidigare ägare monterat men det ska väl inte påverka kamdrevet?

Senast redigerat av nkewk (17 maj )

23 Inlägg
Skrivet 17 maj · Inlägg av trådskaparen #6

chanstagarn skrev:
Jag hade kollat att den VERKLIGEN får både gnista och soppa innan jag lagt ner mer arbete.
Därför har jag alltid startgas hemma som jag t o m använder på gräsklipparen när den bråkar för att avgöra om det är soppa som saknas.
Tycket det är konstigt att remmen kuggade i s m svetsningen och därför tror jag att något mera hänt med bilen som inte nämnts här ännu..

Tror inte att remmen kuggade på grund av svetsningen eftersom jag körde bilen en dag efter svetsningen och då fungerade det helt normalt efter åktur på ca 20 km. Det var först när jag kom hem som jag märkte av att den gick väldigt hårt på tomgång...
Se mitt föregående inlägg, det verkar vara kamdrevet som vridit sig på något märkligt sätt..

Senast redigerat av nkewk (17 maj )

Jag ska hjälpa dig.. · 2 219 Inlägg
Skrivet 17 maj #7

Ja, då verkar du vara på rätt väg..
Går den som vanligt nu?

Det är aldrig försenat att ge upp..
Kolla först, byt sen..
Det blir liksom billigare då..
23 Inlägg
Skrivet 17 maj · Inlägg av trådskaparen #8

chanstagarn skrev:
Ja, då verkar du vara på rätt väg..
Går den som vanligt nu?

Avslutat för idag nu men den lät normalt när den startades upp efter senaste ändringen som jag skrev innan. Jag varvade ingenting utan den stod bara på stabil tomgång i ungefär 1 minut utan att hosta eller beté sig konstigt.

Innan jag börjar köra med den så vill jag konstatera felet så att något liknande inte upprepas. Imorgon eftermiddag/kväll så kommer jag att försöka ta reda på vad fasiken det kan ha varit som gjort det här. Just nu ligger tankarna som sagt på kamrevsdrevet, får kika mer på det imorgon. Tack för tipsen förresten!

65 Inlägg
Skrivet 17 maj #9

På min 740 gick kilen i kamdrevet av en gång, helt oprovocerat hmm då la motorn av naturligtvis.
Jag gjorde en kaminställning, slog i en ny kil och bilen har gått bra de senaste 2000 milen big_smile

23 Inlägg
Skrivet fredag 15:48 · Inlägg av trådskaparen #10

Steff240 skrev:
På min 740 gick kilen i kamdrevet av en gång, helt oprovocerat hmm då la motorn av naturligtvis.
Jag gjorde en kaminställning, slog i en ny kil och bilen har gått bra de senaste 2000 milen big_smile

Kom precis hem och ska ta bort kamdrevet och ta en titt. Jag ställde ju både kamdrevet och vevaxeldrevet enligt märkningarn på block/kåpa och sedan har den tydligen kamremsdrevet flyttats igen.
Antingen så satte jag den fel vilket jag inte tror är fallet, annars kan det nästan bara vara kilen i kamdrevet. Bilen startade ju dock igår efter jag tog av remmen, justerade så att nockarna på ettans cylle stod lika mycket uppåt och sedan satte på remmen igen. Får se hur det ser ut sen men idag ska det lösas!

Senast redigerat av nkewk (fredag 15:48)

1 015 Inlägg
Skrivet fredag 16:35 #11

Jag hade en volvo 245 med B230E en gång, som kamremmen först hoppade några kuggar på och sedan gick av. Trots att B230 skall vara en "non-interference" så räckte det ändå för att göra en eller flera ventiler lite krokiga. Den startade men var trött och knackade lite. Så det skulle inte skada om du gjorde ett komptest...

Jag ska hjälpa dig.. · 2 219 Inlägg
Skrivet fredag 17:47 #12

Svarte_Orm skrev:
Jag hade en volvo 245 med B230E en gång, som kamremmen först hoppade några kuggar på och sedan gick av. Trots att B230 skall vara en "non-interference" så räckte det ändå för att göra en eller flera ventiler lite krokiga. Den startade men var trött och knackade lite. Så det skulle inte skada om du gjorde ett komptest...

Due,  du e 2a på den..smile
Me komptestet asså..

Senast redigerat av chanstagarn (fredag 17:48)

Det är aldrig försenat att ge upp..
Kolla först, byt sen..
Det blir liksom billigare då..
1 015 Inlägg
Skrivet fredag 18:08 #13

chanstagarn skrev:

Svarte_Orm skrev:
Jag hade en volvo 245 med B230E en gång, som kamremmen först hoppade några kuggar på och sedan gick av. Trots att B230 skall vara en "non-interference" så räckte det ändå för att göra en eller flera ventiler lite krokiga. Den startade men var trött och knackade lite. Så det skulle inte skada om du gjorde ett komptest...

Due,  du e 2a på den..smile
Me komptestet asså..

Jo jag såg det men jag gav ett praktiskt exempel på varför det vore vettigt

23 Inlägg
Skrivet lördag 01:32 · Inlägg av trådskaparen #14

"Kilen" till kamremsdrevet är tydligen en fjädrande rörpinne som sitter precis intill bulthålet till kammen, i kamdrevet är det alltså ett litet urtag vid hålet för bulten! Den hade gått helt av och vridit sig så att den låg ungefär 50-60 grader fel.
Jag har en b230fk liggandes i garaget som jag har planerat att stoppa in i min 740 (får se när det blir av haha tongue)  och tog "kilen" från den efter att jag lyckats få ut den avbrutna biten som satt kvar.

Satte dit den nya rörpinnen, drog bulten till 60nm och efter det så stämde alla markeringar på dreven. Nu startar bilen men den lägger sig på ungefär 2000 rpm och går efter nån minut ner på 1500 rpm. Har sprutat bromsrengöring runt insug, spridare, k-jet enhet, alla vakumanslutningar på insug och luftintag, det ger dock ingen påverkan.
Det är dock fortfarande ett problem som stör mig en del, jag provkörde runt kvarteret för att se och känna hur den gick och resultatet var positivt för den gick nästan som innan, förutom att det nu uppstår ett skrammlande läte.
Innan kamdrevet monterades så la jag en sträng med loctite på flensen mellan kamdrev och kamaxel då det gamla kamdrevet var lite lätt uppracklat i nyckelhålet där rörpinnen hade gått av.

Nu när det är konstaterat att det ursprungliga problemet var att kamdrevet hade vridit sig mot kamaxeln och rörpinnen gått av så är den stora frågan hur detta inträffade??

Tack för alla tips och förslag som har framkommit i tråden, jag kommer att återkomma så fort jag har tagit reda på vad som orsakar missljudet, det kan vara så att det har funnits där innan men att jag lyssnar extra noga nu när jag vet att kammen stod fel... Kan eventuellt låna en klocka så att jag kan utföra ett kompressionsprov och jag kommer att meddela resultatet i tråden.

MVH

BILDER: https://imgur.com/a/Ynp7T8f

Senast redigerat av nkewk (lördag 01:46)

1 937 Inlägg
Skrivet lördag 09:04 #15

Byt kamdrev! Hur ser kammen ut ?

23 Inlägg
Skrivet måndag 21:19 · Inlägg av trådskaparen #16

zzr94092 skrev:
Byt kamdrev! Hur ser kammen ut ?

Kammen är OK, inget tydligt syntes på nockarna.

23 Inlägg
Skrivet måndag 21:29 · Inlägg av trådskaparen #17

Nu går bilen som sagt, dock på lite hög tomgång (1500rpm). Spenderat alldeles för många timmar under bilen de senaste dagarna för att se/lyssna efter något som slår emot under bilen (syftar på det skramlande ljudet jag nämnde tidigare i tråden. Avgassystemet hängde lite för nära balken som går tvärs över bilen och det är åtgärdat. Ljudet finns tyvärr kvar ändå men inte riktigt lika högt nu som det var innan. Har kollat i princip överallt men har fan ingen aning längre.

Angående tomgången så måste det ju vara tjuvluft, så nu gäller det bara att hitta den. Men det här "skrammlandet" är metall mot metall låter det som och låter som mest när jag gasar, det hörs absolut som högst om jag ligger på exempelvis fyrans växel när jag vanligtvis hade haft i treans växel. Alltså borde det vara någont emot/vid motorn eller avgassystemet?

Vad tror ni?


Sponsrade tjänster

Sommardäck
Vinterdäck

Powered by
boka bilservice till fast pris

Senast i forumet

Diskussionsforum


Projekt


Evenemang