Vad är den ultimata strögbilen?

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
20 maj 2018 · 14 056 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Vettemannen skrev:
Jag tycker inte att en volymknapp är i "bött" utan den är på "max" men det är klart jag är ju gammal i jämförelse mot TS.

/Benny

90-talet var jobbigt. Eller vad säger du Benny? När allt skulle vara digitalt och volymknappen oftast bestod av + och - knappar...

Jovisst. Gillar inte det digitala i bilar men tyvärr så är det ju så på Vetten. Vanliga visarinstrument är grejen tycker jag.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
-jimmy
20 maj 2018 · 377 Inlägg

En ströglåda är ett måste.

Djo
21 maj 2018 · 10 157 Inlägg

Muttley skrev:

Djo skrev:

Svarte_Orm skrev:
Men då är det väl fortfarande en volvo 740 som gäller?

Nej allt mellan himmel å jord, allt från skodor till volvos.

Aha.  Värmland och upp i evigheternas barrskogar.  Då fattar jag frånvarande av svenskan smile

Är faktiskt mer förvånad av att så många missat ord som strög och bött det är ju vanligt förekommande bland bilfolket i hela Sverige,

gammalt uttryck är ju bötta bandarn tex

Senast redigerat av Djo (21 maj 2018)

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
granadadr
21 maj 2018 · 7 289 Inlägg

nja strög,, är mer västkusten,, så det är ej så förekommande,, men bottsänkt har man ju hört wink

Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Muttley
21 maj 2018 ·

Djo skrev:

Muttley skrev:

Djo skrev:

Nej allt mellan himmel å jord, allt från skodor till volvos.

Aha.  Värmland och upp i evigheternas barrskogar.  Då fattar jag frånvarande av svenskan smile

Är faktiskt mer förvånad av att så många missat ord som strög och bött det är ju vanligt förekommande bland bilfolket i hela Sverige,

gammalt uttryck är ju bötta bandarn tex

Nej, det är de faktiskt inte.  Eller du räknar inte till Skåne för Sverige?   Jag har aldrig hört det.  Fast det kanske är inne i epa kretsarna här.

Det är förövrigt danska ord i mina ögon.

Djo
22 maj 2018 · 10 157 Inlägg

Muttley skrev:

Djo skrev:

Muttley skrev:

Aha.  Värmland och upp i evigheternas barrskogar.  Då fattar jag frånvarande av svenskan smile

Är faktiskt mer förvånad av att så många missat ord som strög och bött det är ju vanligt förekommande bland bilfolket i hela Sverige,

gammalt uttryck är ju bötta bandarn tex

Nej, det är de faktiskt inte.  Eller du räknar inte till Skåne för Sverige?   Jag har aldrig hört det.  Fast det kanske är inne i epa kretsarna här.

Det är förövrigt danska ord i mina ögon.

Haha nej menar hela landet och då menar jag hela landet det är uttryck inte dialektalt beknipade ord.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Evildan
22 maj 2018 ·

Djo skrev:

Muttley skrev:

Djo skrev:

Är faktiskt mer förvånad av att så många missat ord som strög och bött det är ju vanligt förekommande bland bilfolket i hela Sverige,

gammalt uttryck är ju bötta bandarn tex

Nej, det är de faktiskt inte.  Eller du räknar inte till Skåne för Sverige?   Jag har aldrig hört det.  Fast det kanske är inne i epa kretsarna här.

Det är förövrigt danska ord i mina ögon.

Haha nej menar hela landet och då menar jag hela landet det är uttryck inte dialektalt beknipade ord.

Jag har aldrig hört dessa uttryck under mina +35år som fordonsentusiast och vill därmed slå ett slag för att dom inte är av geografiskt ursprung utan kommer av social tillhörighet och intresseområde.
Du hör inte dessa uttryck en onsdagskväll i Nyköpingshamn när automobilsällskapet har sina träffar medans du garanterat hör dom på en parkering en tidig söndagsmorgon där det bland åkdonen rullar runt tomma burkar energidryck tillika snusdosor och gungande doftgranar.

it_mutt Avstängd
22 maj 2018 · 10 388 Inlägg

Skulle man vilja hitta någon dialektal härkomst på "ströga" är skåne inte så tokigt.

Sett till (och då potentiellet hämtat från) danska "ströget", och "att ströga" har åtminstone använts i Skåne som benämning för att "gå på huvudgatan i samhället och visa upp sig" (more or less).

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
zemet
22 maj 2018 · 4 041 Inlägg

Är väll bara kolla vad folk i #hemåsänk lägger upp för bilar.

Caddy MK1 med 14" fälgar och överjävligt mycket camber är nog ganska billig i drift och inköp iaf.

Den är ju överjävlig orginal ändå så blir inte så stor skillnad:D
http://slamdmag.com/wp-content/uploads/2015/10/dubcaddy-10-1326x800.jpg

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Low
22 maj 2018 · 3 313 Inlägg

Aldrig hört det ordet!

candyweiss
22 maj 2018 · 876 Inlägg

it_mutt skrev:
Skulle man vilja hitta någon dialektal härkomst på "ströga" är skåne inte så tokigt.

Sett till (och då potentiellet hämtat från) danska "ströget", och "att ströga" har åtminstone använts i Skåne som benämning för att "gå på huvudgatan i samhället och visa upp sig" (more or less).

Skåning och aldrig hört ordet mer än i danska ströget. Det jag skylle likna ströga med i skånska är stryka.

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
rcy
22 maj 2018 · 1 705 Inlägg

Ströga var helt nytt för mig, och då har jag ändå rätt bra insyn i bilkretsar.
"Bött" är dock vanligt förekommande, i alla fall från typ Örebro och uppåt, längre ner än så beger jag mig ogärna.

Kollar man bilarna som ideligen snurrar i centrum häromkring så finns det lite olika subkulturer.
- Volvo givetvis, gärna böttsänkt och med fulla fjortisar i baksätet. Domineras av 740/940 men även v70 börjar bli vanligare, dock är 7/940 oftast riktiga sunkhinkar medans v70 är svårt pimpade med LED i spolarmunstyckena, kolsvart toning och löjliga vindrutestreamers. Att fälgarna är Ocean MK18 är ett baskrav, man blir utröstad i nästa ö-råd på Biltemaparkeringen om man försöker med något annat.
- BMW. Oftast snik typ 318/320 alternativt 5-serie med 50k mil på mätaren, men pimpade med dyra fälgar och M-emblem. Inte sällan rökelse i backspegeln och arabisk musik.
- Tyskstuket. Golf, Polo, Skoda Pickup och liknande. Löjligt små hjul, galen camber och helt absurda avgasrör. Dom påpekar ofta, högljutt och gärna i flock, att det är deras bil och dom gör som dom vill, även om du inte på något vis ifrågasatt dom.
- Fast and the furious/JDM. Toyota, Honda, Subaru, Mitsubishi. Oftast väldigt påkostade, mycket stickers eller flashig lackering. Rör sig inte så mycket utan står mest och hänger på en parkering.

Så vill man ha en "strögbil" så är det bara att välja en klan och ansluta sig till den. smile

OBS. Detta inlägg innehåller stora mängder ironi, fördomar och generalisering. Lider du av politisk korrekthet så kontakta genast Aftonbladet eller lämpligt socialt media för att gnälla av dig, risk för explosion pga uppdämd kränkthet kan annars förekomma.

jaka54
22 maj 2018 · 5 733 Inlägg

Hej!
Aldrig hört de orden!
DeLahey, Cord och Auburn Speedster är annars bilar att suckta efter.

Muttley
22 maj 2018 ·

Djo skrev:

Muttley skrev:

Djo skrev:

Är faktiskt mer förvånad av att så många missat ord som strög och bött det är ju vanligt förekommande bland bilfolket i hela Sverige,

gammalt uttryck är ju bötta bandarn tex

Nej, det är de faktiskt inte.  Eller du räknar inte till Skåne för Sverige?   Jag har aldrig hört det.  Fast det kanske är inne i epa kretsarna här.

Det är förövrigt danska ord i mina ögon.

Haha nej menar hela landet och då menar jag hela landet det är uttryck inte dialektalt beknipade ord.

Beklagar, aldrig hört ordet. Det närmaste är just platsen ströget i köpenhamn.

it_mutt skrev:
Skulle man vilja hitta någon dialektal härkomst på "ströga" är skåne inte så tokigt.

Sett till (och då potentiellet hämtat från) danska "ströget", och "att ströga" har åtminstone använts i Skåne som benämning för att "gå på huvudgatan i samhället och visa upp sig" (more or less).

Beklagar, bor i samma kommun som dig och har aldrig någonsin hört ordet varken bland yngre eller äldre än mig i någon form av sammanhang alls.

Det närmaste är att gå på stan.  I bilsammanhang är det cruisa runt.
Strög är danskt.

it_mutt Avstängd
22 maj 2018 · 10 388 Inlägg

candyweiss skrev:

it_mutt skrev:
Skulle man vilja hitta någon dialektal härkomst på "ströga" är skåne inte så tokigt.

Sett till (och då potentiellet hämtat från) danska "ströget", och "att ströga" har åtminstone använts i Skåne som benämning för att "gå på huvudgatan i samhället och visa upp sig" (more or less).

Skåning och aldrig hört ordet mer än i danska ströget. Det jag skylle likna ströga med i skånska är stryka.

Tror nog inte det är vidare intressant för TS vilka som har och inte har hört ordet.

"Att ströga" har använts i Skåne just enligt ovan beskrivning. Den dialektala variationen inom ex.vis skånskan är enorm när det gäller uttryck, så är det av intresse kan jag säkerligen lista, utan någon större ansträngning, ytterligare 24 skånska ord som du inte hört, men det kan vi isf ta i PM...

Och hade du skrivit "strök", så hade jag varit benägen om att hålla med om att det (strög) är en vanlig dialektal variant. Men, det innebär ju för all del inte att din föreslagna variant är vanlig i vissa delar av Skåne.


Muttley skrev:

Djo skrev:

Muttley skrev:

Nej, det är de faktiskt inte.  Eller du räknar inte till Skåne för Sverige?   Jag har aldrig hört det.  Fast det kanske är inne i epa kretsarna här.

Det är förövrigt danska ord i mina ögon.

Haha nej menar hela landet och då menar jag hela landet det är uttryck inte dialektalt beknipade ord.

Beklagar, aldrig hört ordet. Det närmaste är just platsen ströget i köpenhamn.

it_mutt skrev:
Skulle man vilja hitta någon dialektal härkomst på "ströga" är skåne inte så tokigt.

Sett till (och då potentiellet hämtat från) danska "ströget", och "att ströga" har åtminstone använts i Skåne som benämning för att "gå på huvudgatan i samhället och visa upp sig" (more or less).

Beklagar, bor i samma kommun som dig och har aldrig någonsin hört ordet varken bland yngre eller äldre än mig i någon form av sammanhang alls.

Det närmaste är att gå på stan.  I bilsammanhang är det cruisa runt.
Strög är danskt.

Nej, vidare vanligt har väl aldrig ordet varit mer än i södern i den form jag beskrev. Och i de norra delarna är det ju rätt bra blandat av div. skånska varianter av dialekten, småländska, halländska osv, så nej, där används det nog inte. Norr om Skåne, upp till mellersta delarna av landet, användes det "en del" i specifika kretsar på 80-talet ex.vis (just då på så vis som TS åsyftar).

Väldigt off topic, men, vad säger du när du får en liten träflisa i ditt finger? Vad kallar du "den" (träflisan alltså); "Jag har fått.......i mitt finger"? wink


O det sistnämnda får någon moderator redigera bort om det spunnit iväg för mycket off topic.

Senast redigerat av it_mutt (22 maj 2018)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
_Blue_Speed_ Ljuva 90-tal
22 maj 2018 · 1 128 Inlägg

Är man över 50 kan jag förstå om man inte vet innebörden av ordet ströga.

Men jag tycker det är märkligt om man är under 35 och umgås eller hänger inom bilkretsar/kultur och man aldrig hört eller sett ordet då det som sagt används flitigt nu för tiden från norr till söder.

Senast redigerat av _Blue_Speed_ (22 maj 2018)

Nöjeskör närproducerat
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
22 maj 2018 · 17 478 Inlägg

Kan vi lämna ordet och komma fram till vad det betyder? Fungerar glidarbil för Er?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Evildan
22 maj 2018 ·

Hybrid_ skrev:
Kan vi lämna ordet och komma fram till vad det betyder? Fungerar glidarbil för Er?

Är det en sådandär där slemmet är på insidan? Då blir det glatt och glidigt...

candyweiss
22 maj 2018 · 876 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Kan vi lämna ordet och komma fram till vad det betyder? Fungerar glidarbil för Er?

Ströga - stryka - glida. Ja, strykarbil eller glidarbil fungerar smile

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
Muttley
22 maj 2018 ·

it_mutt skrev:

candyweiss skrev:

it_mutt skrev:
Skulle man vilja hitta någon dialektal härkomst på "ströga" är skåne inte så tokigt.

Sett till (och då potentiellet hämtat från) danska "ströget", och "att ströga" har åtminstone använts i Skåne som benämning för att "gå på huvudgatan i samhället och visa upp sig" (more or less).

Skåning och aldrig hört ordet mer än i danska ströget. Det jag skylle likna ströga med i skånska är stryka.

Tror nog inte det är vidare intressant för TS vilka som har och inte har hört ordet.

"Att ströga" har använts i Skåne just enligt ovan beskrivning. Den dialektala variationen inom ex.vis skånskan är enorm när det gäller uttryck, så är det av intresse kan jag säkerligen lista, utan någon större ansträngning, ytterligare 24 skånska ord som du inte hört, men det kan vi isf ta i PM...

Och hade du skrivit "strök", så hade jag varit benägen om att hålla med om att det (strög) är en vanlig dialektal variant. Men, det innebär ju för all del inte att din föreslagna variant är vanlig i vissa delar av Skåne.


Muttley skrev:

Djo skrev:

Haha nej menar hela landet och då menar jag hela landet det är uttryck inte dialektalt beknipade ord.

Beklagar, aldrig hört ordet. Det närmaste är just platsen ströget i köpenhamn.

it_mutt skrev:
Skulle man vilja hitta någon dialektal härkomst på "ströga" är skåne inte så tokigt.

Sett till (och då potentiellet hämtat från) danska "ströget", och "att ströga" har åtminstone använts i Skåne som benämning för att "gå på huvudgatan i samhället och visa upp sig" (more or less).

Beklagar, bor i samma kommun som dig och har aldrig någonsin hört ordet varken bland yngre eller äldre än mig i någon form av sammanhang alls.

Det närmaste är att gå på stan.  I bilsammanhang är det cruisa runt.
Strög är danskt.

Nej, vidare vanligt har väl aldrig ordet varit mer än i södern i den form jag beskrev. Och i de norra delarna är det ju rätt bra blandat av div. skånska varianter av dialekten, småländska, halländska osv, så nej, där används det nog inte. Norr om Skåne, upp till mellersta delarna av landet, användes det "en del" i specifika kretsar på 80-talet ex.vis (just då på så vis som TS åsyftar).

Väldigt off topic, men, vad säger du när du får en liten träflisa i ditt finger? Vad kallar du "den" (träflisan alltså); "Jag har fått.......i mitt finger"? wink


O det sistnämnda får någon moderator redigera bort om det spunnit iväg för mycket off topic.

Jag säger spink i fingret eller träspink alternativt metallspink/spån
För att vi inte skall vara helt offtopic så tänker jag som cruisarbil på något sådant här om vi är i vår hemstad;
https://images.autouncle.com/se/car_images/43cd4ee9-ac2f-4d8a-a86c-ae1f7544dc03_volvo-740-originalskick-nybes-till-2019-88.jpg
Sådan här är väl en av de vassaste utan att nämna namn på ägare.  Lagt en förmögenhet antagligen
http://www.vibilagare.se/sites/vibilagare.se/files/styles/main_image_full/public/images/2015/02/6414_volvo_940.jpg?itok=dvtKk5at
När man var i den åldern där folk tyckte om att köra 100 varv runt centrum så var de väl något sådant här
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/d6/Toyota-Celica-GT.jpg
http://workshopmagazine.co.uk/wp-content/uploads/2017/05/JF1_9652-1024x683.jpg
Kommer man upp till sveriges folktätaste by vecka 29 så ser de väl ut såhär, plus lite sunk40 och sånt skit.
http://www.bigwheels.se/images/aktvs-17/vtraff-17/V%C3%A4sterdalstr%C3%A4ffen%20-17%20708540.jpg

_Blue_Speed_ skrev:
Är man över 50 kan jag förstå om man inte vet innebörden av ordet ströga.

Men jag tycker det är märkligt om man är under 35 och umgås eller hänger inom bilkretsar/kultur och man aldrig hört eller sett ordet då det som sagt används flitigt nu för tiden från norr till söder.

Långt under 50 men som sagt aldrig hört något sådant.  Varken i dalarna som mest i norr och hela skåne. Men de är väl något nytt fuffens.


Ännu ett tips på fjortisraggarbil som dessutom är superbillig när de väl kommer ut
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/a2/Fiat_Multipla_front_20080825.jpg/1200px-Fiat_Multipla_front_20080825.jpg

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang