Byta tändningslås Passat 03 till Passat 06?

ndkarlsson
23 maj 2018 · 4 Inlägg

Tog på mig att hjälpa min moster att byta handbromswire med mera men så lyckas jag tappa bort hennes bilnyckel... jag undrar är det en stor operation att byta tändningslås från min Passat TDI -03 till hennes Passat 1,8 T, om det ens är möjligt när hennes är bensinare och min diesel? Vill slippa fixa ny nyckel för det har jag inte råd med just nu med småbarn som fyller år osv. Jag har ingen aning om vad som behöver flyttas och vart det sitter. (antagligen massa styrdatamodulboxmojänger och såna nymodigheter)

Tacksam för svar

zzr94092
23 maj 2018 · 4 369 Inlägg

Kan inte funka pga,startspärren,sen om det ens passar kan jag inte svara på.

simlar
24 maj 2018 · 5 508 Inlägg

Åk in på närmsta VW-verkstad och beställ en ny nyckel och låt dom koda in den.
Tar en vecka för nyckeln att komma då den tillverkas på beställning.

Eftersom din morsas bil är en 06a borde det vara en 3C, dvs karossen nyare än din 03a och är då helt omöjligt.
Är din morsas bil en 05a så det är samma kaross som din 03a så passar låset men nyckeln måste kodas in om du byter tändningslås.
Inte ens säkert det går att koda in en beggad nyckel heller. På nyare bilar går det inte i alla fall.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
ndkarlsson
24 maj 2018 · 4 Inlägg

Pratade nyss med henne och hon hade pratat med bilmetro här, dom skulle ha 3200kr för en ny nyckel men 750kr för att koda om extranyckeln som hon har till den. Den startar med den nyckeln men sen slår startspärren av. Får man en ”extranyckel” till bilen som bara går att låsa upp med eller tror ni det kan vara nått fel på den nyckeln? Skulle nämligen bli tvungen att betala även om det visar sig att det inte funkar.

CC72
24 maj 2018 · 1 661 Inlägg

Den har säkert tappat kopplingen mot bilen. Hade ni haft huvudnyckeln så hade ni kunnat testa para ihop bilen och extranyckeln.

Det tycker jag en seriös VW-verkstad ska kunna svara på.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang