Volvo XC90 D5 automat -10 okänt motorproblem

JessicaZ
31 maj 2018 · 7 Inlägg

Hej!
Har en XC90 D5 automat.
När man kör med bilen så går den bra en stund oavsett hastighet men sen efter ett tag så går den ryckigt när jag ökar gaspådrag hastigt som tex vid en omkörning.
Ökar jag gasen långsamt så går det bra utan några ryck.

Har haft den inne på felsökning ett antal gånger och ska in igen nu i juni.
Första gången den ryckte i januari så bytte dom virvelspjället.
Inga fler ryck efter det förrens i April.
Och då bytte dom Tryckgivaren inloppsluft. Då dom konstaterade att det var det som var felet efter felsökning som gav felkoderna:

ECM 1517 turboreglering-för högt tryck/ felkoden är funnen inte aktiv

ECM 1540 turboreglering-för högt tryck/ felkoden är funnen inte aktiv

ECM 1600 laddtrycksgivare -för hög signal/ felkoden är funnen inte aktiv

ECM 18A0 virvellspjällsreglering- offset fel/ felkoden är funnen aktiv

ECM 3000 kamaxelgivare-felaktig signal/ felkoden är funnen inte aktiv

TCM 0A31 kommunikation styrenhet- Signal från styrenhet motor (ECM)saknas / felkoden är funnen inte aktiv

Två dagar senare var vi ute och åkte och då ryckte det till igen. Lämnade in den igen och dom läste av felkoder och fick upp felkoder på laddtrycksgivaren. Fick ny tid i juni då dom tyckte att deras "turbo expert" skulle fortsätta felsöka istället.

Sambon läste av felkoder hos sin brorsa och fick då upp dessa felkoder:

1517 turboreglering
1540 turboreglering
1600 laddtrycksgivaren

Så dom bytte Magnetventilen ,raderade alla felkoder och var ute och körde ca 20 minuter. Åkte tillbaka och läste av på nytt, inga felkoder!
Jippie!! tänkte jag.

På vägen hem (ca 2 timmars bilresa) så efter ca 30 minuter ute på motorvägen så kom första rycket och fortsatte hela vägen hem vid hastigt gaspådrag. I samband med ryckningarna så kom det även ljud nånstans inne i motorn, svårt att lokalisera då det enbart kommer i samband med ryckningarna. Inget synligt för blotta ögat, inga dofter eller vätskor under huven.

Nån som kan komma med konkreta förslag på vad som kan vara fel? Som vi inte redan fixat.

Tacksam för all hjälp!

Evildan
31 maj 2018 ·

Kablaget till "virvelspjället" är för kort när motorfästena blivit till åren och tillåter motorn röra sig mera och därav går sladdarna av innanför skyddshöljet.
Jag har haft det problemet på min tidigare D5 samt det har även drabbat andra bilar med dieselfemmorna.

JessicaZ
31 maj 2018 · 7 Inlägg

Men borde inte problemet vara hela tiden då? Felet kommer och går lite som det vill. Körde en sträcka på 13 mil utan några ryck. Sen på hemvägen  så kom det ryck.

Evildan
31 maj 2018 ·

JessicaZ skrev:
Men borde inte problemet vara hela tiden då? Felet kommer och går lite som det vill. Körde en sträcka på 13 mil utan några ryck. Sen på hemvägen  så kom det ryck.

Nej problemet kommer och går, oftare vid accelaration upplevde jag då motorn vrider sig mer.
Kardelarna rör sig isär och ihop lite när som helst vilket gör det till ett svårhittat fel medelst felkodsläsare. Måste snitta höljet och undersöka kablarna okulärt.

JessicaZ
31 maj 2018 · 7 Inlägg

Evildan skrev:

JessicaZ skrev:
Men borde inte problemet vara hela tiden då? Felet kommer och går lite som det vill. Körde en sträcka på 13 mil utan några ryck. Sen på hemvägen  så kom det ryck.

Nej problemet kommer och går, oftare vid accelaration upplevde jag då motorn vrider sig mer.
Kardelarna rör sig isär och ihop lite när som helst vilket gör det till ett svårhittat fel medelst felkodsläsare. Måste snitta höljet och undersöka kablarna okulärt.

Skulle detta fel kunna resultera i de felkoder jag fått,  1517, 1540 och 1600?

Evildan
31 maj 2018 ·

JessicaZ skrev:

Evildan skrev:

JessicaZ skrev:
Men borde inte problemet vara hela tiden då? Felet kommer och går lite som det vill. Körde en sträcka på 13 mil utan några ryck. Sen på hemvägen  så kom det ryck.

Nej problemet kommer och går, oftare vid accelaration upplevde jag då motorn vrider sig mer.
Kardelarna rör sig isär och ihop lite när som helst vilket gör det till ett svårhittat fel medelst felkodsläsare. Måste snitta höljet och undersöka kablarna okulärt.

Skulle detta fel kunna resultera i de felkoder jag fått,  1517, 1540 och 1600?

Om något elektriskt krånglar intermittent kan det påverka andra komponenter och en myriad av felkoder kan uppstå.
Ja är det korta svaret. wink
Är bilen felsökt med märkesspecifik (Volvoverkstad) utrustning eller eftermarknads utrustning på en allbilverkstad?

JessicaZ
31 maj 2018 · 7 Inlägg

Evildan skrev:

JessicaZ skrev:

Evildan skrev:

Nej problemet kommer och går, oftare vid accelaration upplevde jag då motorn vrider sig mer.
Kardelarna rör sig isär och ihop lite när som helst vilket gör det till ett svårhittat fel medelst felkodsläsare. Måste snitta höljet och undersöka kablarna okulärt.

Skulle detta fel kunna resultera i de felkoder jag fått,  1517, 1540 och 1600?

Om något elektriskt krånglar intermittent kan det påverka andra komponenter och en myriad av felkoder kan uppstå.
Ja är det korta svaret. wink
Är bilen felsökt med märkesspecifik (Volvoverkstad) utrustning eller eftermarknads utrustning på en allbilverkstad?

Jag har gjort felsökning både hos volvoverkstad (bilia) och med autocom.

JessicaZ
31 maj 2018 · 7 Inlägg

JessicaZ skrev:

Evildan skrev:

JessicaZ skrev:

Skulle detta fel kunna resultera i de felkoder jag fått,  1517, 1540 och 1600?

Om något elektriskt krånglar intermittent kan det påverka andra komponenter och en myriad av felkoder kan uppstå.
Ja är det korta svaret. wink
Är bilen felsökt med märkesspecifik (Volvoverkstad) utrustning eller eftermarknads utrustning på en allbilverkstad?

Jag har gjort felsökning både hos volvoverkstad (bilia) och med autocom.

Fick samma felkoder på båda.

zemet
31 maj 2018 · 4 030 Inlägg

Evildans förslag låter troligt.

Jag har upplevt liknande symptom då jag hade vatten och smuts i bränslefiltret. Men kollade aldrig felkoder då.

Men att kolla upp Evildans förslag bör ju inte vara speciellt dyrt eller avancerat. Helt klart värt att kolla.

JessicaZ
1 juni 2018 · 7 Inlägg

Tack för era råd! Ska ta och föra vidare infon till bilia så får vi se vad dom gör med det.
Folk har även sagt att det kan vara vakuumläckage. När vi skruvar av oljelocket så poppar det en hel del när motorn är igång. Detta ska ju tydligen vara tecken på läckage då det i normala fall inte ska poppa.
Får väl börja med att trycktesta slangarna i bilen så får vi se vad vi kommer fram till.
Återkommer efter det.

Maccaneklund
4 februari 2019 · 1 Inlägg

Hej har samma fenomen med min bil. Vilken kontakt är de. Hur löste du problemet.

steffo74
21 februari 2021 · 2 Inlägg

Hittades felet och vad blev åtgärden?

Mikael_Andersson72
13 augusti 2023 · 1 Inlägg

Var det nån som löste detta problem? Jag har samma fel på min bil.

Mvh Micke

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang