Hällt kylartätning i intercoolern Opel Astra 2009

Nyborjarmekarn
2 juni 2018 · 19 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Nyborjarmekarn skrev:
Den sitter åtminstone på plats och drar runt. Men om den hoppat någon kugge och behöver justeras Vet vi inte.

Hur mycket fick ni plocka ner för att se remmen?

Vi öppnade bara en skruv överst på motorn och tittade. Såg bara att remmen satt på plats och att den drev. Det är allt.

Om något mot all förmodan skulle fungera, skruva då genast isär och kontrollera varför...
Growe Fri fart för ett fritt folk!
2 juni 2018 · 13 742 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Nyborjarmekarn skrev:
Den sitter åtminstone på plats och drar runt. Men om den hoppat någon kugge och behöver justeras Vet vi inte.

Hur mycket fick ni plocka ner för att se remmen?

man borde kunna se var nollan på veven är utan att riva något sen borde man hitta någost ställe där man ser kammen  antingen genom att släppa kåpan över remmen eller kanske på andra sidan

nu är jag totalt nollad vad det gäller dom där dieselmotorerna..  men såg på en arbetskamrats saab 9-3 07:A med 1.9:an att det var riktigt aptrångt överallt..  försökte se var kablarna gick till tempsensorerna på dpf men hitta varken kablar eller dpf.. men sitter väll under bilen någonstans smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Nyborjarmekarn
2 juni 2018 · 19 Inlägg

Growe skrev:

Hybrid_ skrev:

Nyborjarmekarn skrev:
Den sitter åtminstone på plats och drar runt. Men om den hoppat någon kugge och behöver justeras Vet vi inte.

Hur mycket fick ni plocka ner för att se remmen?

man borde kunna se var nollan på veven är utan att riva något sen borde man hitta någost ställe där man ser kammen  antingen genom att släppa kåpan över remmen eller kanske på andra sidan

nu är jag totalt nollad vad det gäller dom där dieselmotorerna..  men såg på en arbetskamrats saab 9-3 07:A med 1.9:an att det var riktigt aptrångt överallt..  försökte se var kablarna gick till tempsensorerna på dpf men hitta varken kablar eller dpf.. men sitter väll under bilen någonstans smile

Exakt samma som på denna. Är så trångt. Npstd skruva bort tusen saker för komma åt det man vill. Har gett upp lite nu. Hade en fundering på att låna en maskin som används för att spola den motorer, men killen som hade den hade just skickat in den på service. Får se vad jag ska höra istället. Jag har verkligen inte kunnandet för att skruva sönder motorn i delar.

Om något mot all förmodan skulle fungera, skruva då genast isär och kontrollera varför...
Nyborjarmekarn
10 juni 2018 · 19 Inlägg

Uppdatering:
Fick igång bilen!!!
Den här stått sen förra fredagen hos en polare. Idag ville han ha bort den så vi briserade bort den. Tänkte att vi inte hade nåt att förlora på att prova lägga i växel och rullstarta. Först både inget, hörde hur kolvarna gick lätt i cylindrarna. Sedan plötsligt började den hoppa och rycka. Körde lite till och den gick igång men stannade när jag gav gas. Vi gjorde ett försök till och den hoppade igång igen. Gick lite hackigt på tillgången till en början men sen plötsligt släppte det! Nu kan jag tom starta bilen!!!
Misstänker att det måste ha kommit i för mycket i cylindrarna på en gång. I början kändes allt sönder och när den tände brann resterna upp och "renade" cylindrarna. Så nu går den!!!

Om något mot all förmodan skulle fungera, skruva då genast isär och kontrollera varför...
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
10 juni 2018 · 17 478 Inlägg

Gott.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Presidento Of World
10 juni 2018 · 3 329 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Gott.

Haha, tänk om alla kunde ha sån tur med sig.. :p

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
torsen
10 juni 2018 · 7 238 Inlägg

Tack för uppdateringen och grattis till det lyckade slutet på problemet.

Meaganeowner
10 juni 2018 · 2 250 Inlägg

Byt olja och  filter omgårnde!

Sliten har runnit ned färbi kolvringarna och ned i oljetråget / oljan.!!!

Nyborjarmekarn
10 juni 2018 · 19 Inlägg

Tack ALLA för er tid och engagemang! Så mycket som jag lärt mig om motorer på denna vecka är mer än vad jag trodde jag någonsin skulle göra! 

Meaganeowner skrev:
Byt olja och  filter omgårnde!

Sliten har runnit ned färbi kolvringarna och ned i oljetråget / oljan.!!!

Fick det rådet av polaren också. Har kollat oljestickan och den såg fin ut. Men ska nog inte chansa utan byta den.

Om något mot all förmodan skulle fungera, skruva då genast isär och kontrollera varför...
Meaganeowner
10 juni 2018 · 2 250 Inlägg

Byt inte oljestickan utan oljan o filter smile

Nyborjarmekarn
14 juni 2018 · 19 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Byt inte oljestickan utan oljan o filter smile

big_smile Man vet aldrig vad som big_smile

Senast redigerat av Nyborjarmekarn (14 juni 2018)

Om något mot all förmodan skulle fungera, skruva då genast isär och kontrollera varför...
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang