Opel Manta SR -72 SFRO projekt

Här kan ni följa mitt projekt som är tänkt att SFRO besikta med helsmidd B230 turbo, 1031 bakaxel med torsen diff, 6-växlad BMW låda, MaxxECU med mera! Tanken är att bygga en rolig gatbil som även ska kunna prestera lite i dragracing och bankörning på hobbynivå.

WilleG

  • 73 Följare
  • 29 287 Visningar
  • Uppdaterades senast 4 juli
sonnype99
9 november 2019 · 30 Inlägg
#81

Snyggt byggt big_smile

WilleG
10 november 2019 · 170 Inlägg
#82

sonnype99 skrev:
Snyggt byggt big_smile

Tackar! smile

WilleG
21 november 2019 · 170 Inlägg
#83

Motorn startad! Läs längre ner för kort video. big_smile

Tändspolar och tändkablar inhandlat. Byggde en platta som de får sitta på över ventilkåpan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-bcb2e38893380eb9c6de02f16c89c870.jpg

Inkopplat och klart!
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-1e17fa8bc44f06d5a1a30e7df5606884.jpg

Stagat upp screampipen mot downpipen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-2c260888e1f16f660b711e34f392f374.jpg

Lite inställning av ingångar och utgångar i sprutet smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-876930999a2c03c621fec41bf041700b.jpg

Luftfilter monterat.
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-425b4e23b0cf0edc4301c66e0eca0c5e.jpg

Monterade kylpaketet och såg genast att generatorn blir ivägen för kylslangen så det var bara att flytta ner den. tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-2cb8dd5d0b30718458edf6d2ac397e3c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-17690463f580f27fa1f22fedc781aaba.jpg

Kylslangar på plats!
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-d4b05bcbfc9779f576bf2d3c27173641.jpg

Tänkte att det kunde vara bra om eventuellt övertryck har nånstans att ta vägen så detta var utgångsobjektet. Ett expansionskärl från en SAAB V4 som satt i med B21 motorn.
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-3002073474b5008e4ec7031dfc1461e3.jpg

Fästet lackades och behållaren rengjordes så gott det gick, nu bör det inte dreva glykol över grenröret vid övertryck smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-13b618da4daedde37b5855b003f92b77.jpg

Sen var det dags för första riktiga start!
Motorolja och oljetryck - check, växellådsolja - check, olja i diffen - check, kylvätska - check.
Startade ganska lätt men går ännu ojämt, har en del justering framför mig wink
Håller stadiga tempnivåer både på olja och kylvätska.

https://www.garaget.org/video/155432



Vilken känsla! Provade även lägga i 1an och släppa kopplingen lite snällt, den driver! big_smile
Synd att det är långt kvar till man får ut och gatmappa...

Fortsättning följer!!

WilleG
27 november 2019 · 170 Inlägg
#84

När jag nu testat så allt fungerar så var det dags att stoppa tillbaka inredningen. Redan innan jag började så visste jag ju att golvmattan har sett bättre dagar men tänkte att den får duga tills vidare.

Bur är mer eller mindre planerat men i vilken form eller när den ska in är ännu oklart. Första säsongen blir nog utan bur iallafall. I dagsläget är det inte mycket att krocka med så det kommer att vara i åtanke.
Tanken var att antingen sätta i ny matta eller ta bort den helt vid tillägg av bur smile

Städade ur, låg tidigare kabel överallt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-942ec811557a8704db234627fd86cd08.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-e842f8527ff819ae0b2b53c6fec9a974.jpg

Brandvägg monterad med flamsäker massa.
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-54607b08d065885ac1ab816cf0a0665d.jpg

Baksäte, matta och fäste för stolarna monterat.
Även sidopanelerna bak vilket i min smak inte alls passar ihop med resten av inredningen. Men å andra sidan känns det inte som prio 1 just nu smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-31b5735252c548fb55084b426ae02a90.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-38471fcfa8d902d52a9148fab41ec904.jpg

Förarstol på plats.
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-5fc5fc9da6b1f459b013eb41e0557f85.jpg

Blir funktionsdugligt med gummimattorna.
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-79ab92a477d403cad50b9042031d4f91.jpg

Och passagerarstolen inne, monterade även mittkonsolen med damask till växelspaken. Vart helt okej!
Nu saknas bara en rejäl rengöring av inredningen så blir den nog acceptabel att titta på smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-155f9adef1b219511b430181ce447878.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-a3cf9c30876ad8172c97fd3819fd890f.jpg

La även tillbaka denna skiva i hatthyllan, tyvärr har nån sågat upp den för några stora högtalare men den ska väl eventuellt gå klä om och dölja hålen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-bda2a27abe5fffe6fdf5709c5e61c1da.jpg

Kom just på att jag aldrig visat er denna klenod som sitter i taket. Måste vara nån eftermarknads pryl á la biltema eller nåt från 70-talet? Sitter typ nån slags polisradio i den också ser det ut som big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-ef17c5f8a7c35182e1ebde273cf10c3b.jpg


Har kört bilen en hel del på tomgång för att få till en fin tomgång och allmän injustering av sprutet. Är inte riktigt där ännu men märkte att den läckte olja från ventilkåpspackningen. Får skylla mig själv då jag väl medvetande om att det är vanligt monterade den utan nåt klister roll
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-307d3c6c8c55fea7943fbe4b62be4d11.jpg

Passade på att dubbelkolla ventilspelet då jag liks var och rotade i toppen. Blev 3 brickor som byttes så var nog lika bra att demontera!
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-b95f709113fa9ae65f7eeb3e8002d09e.jpg

På plats igen, klistrat och klart.
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-679212c0efda1eb5df705c2684e2aad0.jpg

WilleG
4 januari · 170 Inlägg
#85

Gott nytt år smile

Har varit lite dött här ett tag och helt ärligt inte hänt så himla mycket på bilen. Det är länge kvar till vår men ännu men tanken är att ha den så redo som möjligt för första provtur när asfalten tittar fram.

Har i varje fall byggt en gaspedal så man har nåt stadigt att stå på wink
Även justerskruv mot torpedväggen för justering av ändläge, funkar kanon!
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-d84a0807d050fadcb39f5334d0d8cf06.jpg

Som ni vet så blev det ganska trångt mot bromsvätskebehållaren vid insuget så jag bestämde mig för att flytta den. Drog om röret till bakbromsarna för att ge mer plats, gjorde denna även mindre snäv i böjen då den förra gick sönder vid demontering.
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-5811c0cff36266332f3f82f2bfef7c49.jpg

Adaptrar gjorda för slang.
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-5092a74af92335d1ecb296f78abda66c.jpg

Gav tutan en liten uppfräschning.
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-5d029c5fab18a0761b0c50a32076f7cd.jpg

Sen byggde jag ett fäste för behållaren som även fick bli hållare för tutan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-b421ce2b2b67f967b8088e63055913f8.jpg

WilleG
5 mars · 170 Inlägg
#86

Varvräknare inkopplad mot sprutet med ett pullupmotstånd, verkar funka bra.
Passade även på att koppla in tempmätaren så den ska testas vid nästa start.
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-da545382881bc482c3b306eecd9d96ce.jpg

I och med trånga utrymmet mot huvudcylindern så svetsades en 90 graders böj på huset till gasspjället.
Ett plenum med elektroniskt gasspjäll känns som en bättre lösning men det får väl komma senare smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-a5ca41ae397ddf3ace54da87d3fdc76e.jpg

Tog ner konsolen i taket och möttes av detta. Tydligen nån slags polisradio från förr som jag trodde.
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-65eba8eac34dff6b57fdcda3fbc41112.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-11d49fb00b6181e2cb93f3c350b3991e.jpg

Kopplade in det så det lyser iallafall.
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-db46a6732c955e9465e02bd0c35fc1d2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-ea0ee3f731b6e8f26979384c5f21bc7e.jpg

Tog isär dumpventilen som följde med bilen och rengjorde den ordentligt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-7094f76180efe4f44a1d44e3c529fbfb.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-85fec179aa53344d605788aee8e821cf.jpg

Kapade ur det som saknades för att hjulen skulle gå fritt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-9a1f6a55934611516bdc13732ea92bfa.jpg

I dammet som blev av kapningen så uppenbarades det tydligt att Biltema slangarna inte håller tätt i skarvarna. Riktigt tråkigt att nya grejer inte funkar men var väl inte så oväntat om jag ska vara ärlig roll
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-45a57c5241ecfefd069f260d2046988c.jpg

Beställt hem lite tryckslangar och rattnav som ska på inom kort!
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-1c454151cce7c157b1903620cd8c8e44.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-57b70ff7700f1ab74ed36f4b91dd41c7.jpg

Tyvärr passade inte rattnavet så jag tog mig inte längre än såhär. Beställde nav som skulle passa till årsmodeller upp till -73 som har 14,2mm axeldiameter men det måste vara bytt rattstång nån gång då min axeldiameter var 16mm. Klantigt att inte kolla först men men... smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-1a5b7bc551c4360828783337df572fa6.jpg

Husse
9 mars · 94 Inlägg
#87

Frän bil.
Men blir mörkrädd när jag ser dina förlängningar av coilovers.
Godkände verkligen SFRO detta?
Sen ang coilovers fram i original dämparfäste.
Dessa torn måste du förstärka.
De är ju original endast avsedda för dämpare.
Nu hänger ju hela bilens vikt i dessa.
Men annars gillar jag det jag ser.
(Frånsett motorvalet, har svår allergi mot Volvo, en Saab motor hade varit enklare å i mitt tycke bättre.)
Men som sagt fränt bygge å det är ju dessutom en av mina favorit karosser.

302ci (5000cc) Commodore Coupé snart med dubbelturbo.
WilleG
9 mars · 170 Inlägg
#88

Husse skrev:
Frän bil.
Men blir mörkrädd när jag ser dina förlängningar av coilovers.
Godkände verkligen SFRO detta?
Sen ang coilovers fram i original dämparfäste.
Dessa torn måste du förstärka.
De är ju original endast avsedda för dämpare.
Nu hänger ju hela bilens vikt i dessa.
Men annars gillar jag det jag ser.
(Frånsett motorvalet, har svår allergi mot Volvo, en Saab motor hade varit enklare å i mitt tycke bättre.)
Men som sagt fränt bygge å det är ju dessutom en av mina favorit karosser.

Tack för feedback.
SFRO har godkänt både bakre och främre infästning av coilovers.
Fick restpunkt på bakre fästet då jag gjorde en tankevurpa att jag måste kunna dra stumt mot distansen. (vilket blev hylsor över gängan)

Alla har vi ju försmak för vissa motorer, men nu satt det Volvo i den då jag köpte den så motorfästen och annan kringutrustning var ju redan klart. Tankarna gick mellan BMW M50 eller Volvo T5 innan projektet drog igång men B230 kändes enklast.

Cassius Hobbymekaniker
10 mars · 359 Inlägg
#89

Husse skrev:
Frän bil.
Men blir mörkrädd när jag ser dina förlängningar av coilovers.
Godkände verkligen SFRO detta?
Sen ang coilovers fram i original dämparfäste.
Dessa torn måste du förstärka.
De är ju original endast avsedda för dämpare.
Nu hänger ju hela bilens vikt i dessa.
Men annars gillar jag det jag ser.
(Frånsett motorvalet, har svår allergi mot Volvo, en Saab motor hade varit enklare å i mitt tycke bättre.)
Men som sagt fränt bygge å det är ju dessutom en av mina favorit karosser.

Bak hade jag personligen kanske hellre sett ett svetsat fäste, men jag själv en variant på en liknande lösning där jag har "pin" fäste på övre delen av coilovern som sitter där dämparen satt original, toppen på dämpartornen har jag sänkt och sen färstärkt tornen. Detta på en Kadett C som får anses vara likvärdig, jag kommer även ha halvburen som går ner och förstärker tornen bak ytterliggare. Också OK från SFRO.

Fram sitter dämparen inuti fjädern på Manta/Ascona A original, lasterna som överförs från hjulupphängningen hamnar alltså på samma ställe, ska inte vara några konstigheter. Det finns mängder med bilar som har samma typ av framvagn där coilovers monteras på samma sätt smile

Då blir man mer mörkrädd när man ser en coilover mellan övre bärarm och innerskärm på Kadett C's! Där är de verkligen inte konstruerat för att ta dom lasterna! Ändå finns det hill climb bilar som med bara sömsvetsade innerskärmar och förstärkta bärarmar fungerar ypperligt med den lösningen..

Det enda jag kommer att tänka på, som jag inte orkar kika om det är gjort, är att boxa undre bärarm på undersidan. Dom är lite klena där redan original så med coilovers är det nog klokt att göra den förstärkningen. Men den är säkert redan gjord? smile

WilleG
10 mars · 170 Inlägg
#90

Cassius skrev:
Bak hade jag personligen kanske hellre sett ett svetsat fäste, men jag själv en variant på en liknande lösning där jag har "pin" fäste på övre delen av coilovern som sitter där dämparen satt original, toppen på dämpartornen har jag sänkt och sen färstärkt tornen. Detta på en Kadett C som får anses vara likvärdig, jag kommer även ha halvburen som går ner och förstärker tornen bak ytterliggare. Också OK från SFRO.

Fram sitter dämparen inuti fjädern på Manta/Ascona A original, lasterna som överförs från hjulupphängningen hamnar alltså på samma ställe, ska inte vara några konstigheter. Det finns mängder med bilar som har samma typ av framvagn där coilovers monteras på samma sätt smile

Då blir man mer mörkrädd när man ser en coilover mellan övre bärarm och innerskärm på Kadett C's! Där är de verkligen inte konstruerat för att ta dom lasterna! Ändå finns det hill climb bilar som med bara sömsvetsade innerskärmar och förstärkta bärarmar fungerar ypperligt med den lösningen..

Det enda jag kommer att tänka på, som jag inte orkar kika om det är gjort, är att boxa undre bärarm på undersidan. Dom är lite klena där redan original så med coilovers är det nog klokt att göra den förstärkningen. Men den är säkert redan gjord? smile

Har inte förstärkt undre bärarmar ännu, tanken var att få den besiktad och klar och få köra lite samt utvärdera vad som behöver ändras på. Några damasker till lederna i framvagnen är spruckna och endast lagade med lim så tankarna finns att ta ner hela framvagnen senare och helrenovera den. (Vilket blir ett bra tillfälle att ev. förstärka) Men just nu finns inga glapp i framvagn så jag ska köra med den som den är i sommar och se hur det känns.

På vilket sätt är undre bärarmen klen? Eller rättare sagt vilka krafter tar den stryk av?
Tackar för tipsen!

WilleG
11 mars · 170 Inlägg
#91

Tryckslangar testmonterade med dumpventil. Ber om ursäkt för allt smuts, mer puts kommer då det är klart smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-d4da04cefcf049df7e7081539d147fd9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-406f3fdf9b1191078cbd46a29b47080e.jpg

Tog bort nedre kamremskåpan då synkningen är klar. Drog till kamremspännaren som satt lite snett och satte även dit dubbla remmar av rätt bredd då jag var igång.
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-ab272923be210dadb83e18738926383f.jpg

Fick hem det nya rattnavet men det var usel passform som ni ser på bilden, släpstiftet nådde inte ens ringen.
Med rätt splines tänkte jag i alla fall att jag slipar upp det som saknas och det gick bra.
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-1e18be7f4a38b06fcafef4fec143bbd2.jpg

Monterat en mycket mindre halkig ratt än original smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-d34f8ee2890c9583aee471ea8f983aab.jpg

Laddtrycksmätare monterad och inkopplad.
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-ee46ef06c56330185afa7c29aeb01c7d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-dda2d01880707ac90ce049a783b3b7e0.jpg

Cassius Hobbymekaniker
12 mars · 359 Inlägg
#92

WilleG skrev:
Har inte förstärkt undre bärarmar ännu, tanken var att få den besiktad och klar och få köra lite samt utvärdera vad som behöver ändras på. Några damasker till lederna i framvagnen är spruckna och endast lagade med lim så tankarna finns att ta ner hela framvagnen senare och helrenovera den. (Vilket blir ett bra tillfälle att ev. förstärka) Men just nu finns inga glapp i framvagn så jag ska köra med den som den är i sommar och se hur det känns.

På vilket sätt är undre bärarmen klen? Eller rättare sagt vilka krafter tar den stryk av?
Tackar för tipsen!

Nedre bärarm är ju U-formad, applicerar du kraft uppifrån på en U-balk med öppningen nedåt vill sidorna böja ut så formen får mot ett C istället.

Original landar fjäderns kraft (som är den större i sammanhanget) ovanpå livet på U-balken, dvs sidorna. Där är den starkare. Med coilovers får man kraften längre ner och då uppstår moment som vill böja ut sidorna. Boxar man undersidan typ likt detta: http://i128.photobucket.com/albums/p176 … 081860.jpg
Så är risken minimal smile

Redan i rally med std konfiguration på fjädringen hade man back in the day problem med att bärarmarna vek ut sig och tillslut knäcktes. Det är därifrån förstärknings modellen kommer smile Jag har själv haft en Manta A och där körde jag med GAZ justerbara dämpare och en noname sänksats från Manta B, jag såg tendenser till flex vid den inre bussningshylsan på den som gjorde att jag förstärkte mina bärarmar. Så en boxning där är Helt klart att rekommendera och har inte din SFRO bes man sagt något så vill jag nästan påstå att han missat att det är en svag punkt på de här framvagnarna smile

WilleG
12 mars · 170 Inlägg
#93

Cassius skrev:
Nedre bärarm är ju U-formad, applicerar du kraft uppifrån på en U-balk med öppningen nedåt vill sidorna böja ut så formen får mot ett C istället.

Original landar fjäderns kraft (som är den större i sammanhanget) ovanpå livet på U-balken, dvs sidorna. Där är den starkare. Med coilovers får man kraften längre ner och då uppstår moment som vill böja ut sidorna. Boxar man undersidan typ likt detta: http://i128.photobucket.com/albums/p176 … 081860.jpg
Så är risken minimal smile

Redan i rally med std konfiguration på fjädringen hade man back in the day problem med att bärarmarna vek ut sig och tillslut knäcktes. Det är därifrån förstärknings modellen kommer smile Jag har själv haft en Manta A och där körde jag med GAZ justerbara dämpare och en noname sänksats från Manta B, jag såg tendenser till flex vid den inre bussningshylsan på den som gjorde att jag förstärkte mina bärarmar. Så en boxning där är Helt klart att rekommendera och har inte din SFRO bes man sagt något så vill jag nästan påstå att han missat att det är en svag punkt på de här framvagnarna smile

Okej! Som sagt så finns planer på att ta ner hela framvagnen framöver och byta alla leder och bussningar samt måla upp den och då vore det ett ypperligt tillfälle att förstärka.

Snackar vi tendenser till böjning redan vid normal gatkörning? Tror du jag kan köra med oförstärkta ett tag om man tar hänsyn till problemet?

CCRobin
12 mars · 633 Inlägg
#94

Det är en såpass lätt grej att förstärka dom här så jag skulle rekommendera att absolut göra det om du ändå ska ta ner framvagnen smile

WilleG
12 mars · 170 Inlägg
#95

CCRobin skrev:
Det är en såpass lätt grej att förstärka dom här så jag skulle rekommendera att absolut göra det om du ändå ska ta ner framvagnen smile

Jo precis, egentligen är det ju väldigt lätt åtkomligt så man skulle säkert kunna förstärka dom på plats utan att just ta isär nåt, risken är väl dock att man bränner nån bussning. Vi får se hur jag gör men absolut ska det förstärkas smile

CCRobin
12 mars · 633 Inlägg
#96

WilleG skrev:

CCRobin skrev:
Det är en såpass lätt grej att förstärka dom här så jag skulle rekommendera att absolut göra det om du ändå ska ta ner framvagnen smile

Jo precis, egentligen är det ju väldigt lätt åtkomligt så man skulle säkert kunna förstärka dom på plats utan att just ta isär nåt, risken är väl dock att man bränner nån bussning. Vi får se hur jag gör men absolut ska det förstärkas smile

Byt allt till polyruthan när du ändå är igång ifall du inte redan har det smile jag har gjort det på min, förvisso en b men kändes ganska bra skillnad i styvhet smile

WilleG
12 mars · 170 Inlägg
#97

CCRobin skrev:
Byt allt till polyruthan när du ändå är igång ifall du inte redan har det smile jag har gjort det på min, förvisso en b men kändes ganska bra skillnad i styvhet smile

Tanken var det, men jag hittar inte vart man kan köpa poly-bussningar till Manta A?
Har letat länge efter nåt kit till framvagnen men verkar bara finnas till Manta B/Ascona B

CCRobin
12 mars · 633 Inlägg
#98

WilleG skrev:

CCRobin skrev:
Byt allt till polyruthan när du ändå är igång ifall du inte redan har det smile jag har gjort det på min, förvisso en b men kändes ganska bra skillnad i styvhet smile

Tanken var det, men jag hittar inte vart man kan köpa poly-bussningar till Manta A?
Har letat länge efter nåt kit till framvagnen men verkar bara finnas till Manta B/Ascona B

Mycket möjligt, då blir det ju värre. Men ett par fräscha gummi kanske är bra ifall dom inte är bytta på länge big_smile

WilleG
12 mars · 170 Inlägg
#99

CCRobin skrev:

WilleG skrev:

CCRobin skrev:
Byt allt till polyruthan när du ändå är igång ifall du inte redan har det smile jag har gjort det på min, förvisso en b men kändes ganska bra skillnad i styvhet smile

Tanken var det, men jag hittar inte vart man kan köpa poly-bussningar till Manta A?
Har letat länge efter nåt kit till framvagnen men verkar bara finnas till Manta B/Ascona B

Mycket möjligt, då blir det ju värre. Men ett par fräscha gummi kanske är bra ifall dom inte är bytta på länge big_smile

Jo precis, nytt är nytt tongue

therealpinto
12 mars · 16 Inlägg
#100

Det är jag som har gjort SFRO-besiktningen.

Om vi börjar med infästningen av coilovers bak, så har ju William redan förklarat att vi gemensamt bestämde att stöttningen i sidled skulle förbättras. Lösningen med en "adapter" av det slaget är kanske inte så snygg men jag ser inga risker efter förstärkningen. Det är en grov skruv som ser till att det inte "vickar". En fördel med att bygga så här är också att man enkelt ändrar längden på "adaptern" om det behövs för att få rätt ride height - då kan man göra det utan att ändra fjädringsvägen.

Fram så bedömer jag inte heller att det finns risker för gatbruk. Att bärarmen skulle deformeras om man inte hoppar på grusväg känns otroligt - skruven sitter nära "taket" på balken som hålls ihop av kränghämmarfästet också.

Det är förstås ingen nackdel att boxa bärarmen men knappast ett krav.

Rent allmänt så brukar många byggare underskatta krafterna som en stötdämpare tar upp, vilket gör att många tror att original stötdämparfästen är mycket klenare än vad de egentligen är. Chocklasterna som stötdämparna tar upp är i extrema fall nästan lika stora som lasten som fjädrarna bär. Dämparen ska ju bromsa fjädringsrörelsen direkt det rör sig. Jämför man "turrets" (dvs fjädertorn för coilovers) till exempelvis Escort MkI/II, så är de uppbyggda på ett sätt som väldigt mycket liknar stötdämpartornen i dessa bilar. Det är sällan speciellt mycket grövre plåt. Men det gäller förstås att bedöma från bil till bil.

Gustaf

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang