Opel Astra H -05 hjullager?

Rhelsing
7 juni 2018 · 5 Inlägg

Tja!

Min kära Opel har börjat med massa oljud 🤐

Det är någonstans i framvagnen men vet inte var, va 80% säker på att de va hjullager så jag beställde hem ett men nu när ja skulle byta känns det inte som att det är de.

1) när bilen är i rullning (driver) och jag svänger fram och tillbaka knarrar det ifrån framvagnen.

2) bilen dånar successivt högre och högre ju snabbare jag kör. Svänger jag då vänster låter det mer och när jag svänger höger tystnar det.

3) har hissat upp bilen och vickat både höger och vänster framhjul (greppade däcken nere och uppe) men inga resultat. Däremot tyckte jag att de va lite glapp på höger sida när jag vickade med greppet på höger o vänster sida om däcket (spindelled?).

Någon som har nån som helst aning? Ska jag prova att byta höger hjullager (då andra forum säger att det håll man svänger när de tystnar de hjullagret är de).

Mvh Robin

Rhelsing
7 juni 2018 · 5 Inlägg

okej har hissat upp bilen, vickat däcket höger/vänster o det låter som det är lika mycket glapp på båda sidor? Mycket märkligt.

zzr94092
7 juni 2018 · 4 385 Inlägg

Lägg två fingrar på fjädern och snurra på hjulet,känns i fjädern direkt om lagret är slut. Lagret behöver inte vara glappt även om det är slut..

Rhelsing
7 juni 2018 · 5 Inlägg

zzr94092 skrev:
Lägg två fingrar på fjädern och snurra på hjulet,känns i fjädern direkt om lagret är slut. Lagret behöver inte vara glappt även om det är slut..

Antar att fjädern ska vibrera lite?

Gjorde detta, höger sida absolut ingenting. Vänster sida känns väl lite i fjädern, men skulle inte de lika gärna kunna va att beläggen ligger emot typ?

Jag hade isär vänster sida förut, tog bort skivan, men jag kände inget när jag snurrade på lagret då. Men de kanske man inte alltid gör?

Plus att andra forum jag läst på säger som sagt att det är typ "90%" den sidan söm tystnar när man svänger. Blir galet osäker 😁
Robin

Senast redigerat av Rhelsing (7 juni 2018)

Rhelsing
7 juni 2018 · 5 Inlägg

När jag hade isär vänstersida o satte ihop den igen, kändes bromsskivan eventuellt lite vind. Kan det vara problemet?

Rhelsing
8 juni 2018 · 5 Inlägg

Ingen 😁?

zzr94092
8 juni 2018 · 4 385 Inlägg

Du ska snurra med hjulet på plats.så di får lite fart på det hela...och ha två fingrar på fjädern.

jaka54
8 juni 2018 · 5 719 Inlägg

Hej!
Låter som om det vore drivknuten!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang