Vad hände på motorvägen?

Jagg
10 juni 2018 · 14 Inlägg

Köpte en begagnad Jaguar X-type från 2002 på Blocket. Skulle sen köra hem den 30 mil. ungefär halvvägs på motorvägen i 110 km/h så blir väglaget sämre och guppigt (som det är på vissa ställen), efter ungefär 15 sekunder i detta sämre väglag tappar jag kontroll över bilen och den vibrerar som tusan!! Jag dras åt olika håll och försöker sänka farten. Lyckas sänka till 30 km/h och stannar på lämpligast stället och stänger av bilen för att kolla däcken. Hittar inget fel med däcken alls dom verkar sitta på. Så kör vidare (i bra väglag då resten av resan) lite lugnare och det går bra.

Vad hände egentligen?? Vad är felet?

Jag körde mitt i natten, och hade alltså ingen trafik bredvid/bakom. Annars hade jag nog inte suttit här just nu.... Så är väldigt mån om att fatta vad som hände.

Senast redigerat av Jagg (10 juni 2018)

panda666
10 juni 2018 · 4 250 Inlägg

du kanske körde på nått djur^ eller nått annat, som skapa lite vibrationer ett tag.

Jagg
10 juni 2018 · 14 Inlägg

panda666 skrev:
du kanske körde på nått djur^ eller nått annat, som skapa lite vibrationer ett tag.

Det vibrerade inte lite. Hela jag skakade i bilen och det pågick länge. Bilen var knappt körbar.

panda666
10 juni 2018 · 4 250 Inlägg

Jagg skrev:

panda666 skrev:
du kanske körde på nått djur^ eller nått annat, som skapa lite vibrationer ett tag.

Det vibrerade inte lite. Hela jag skakade i bilen och det pågick länge. Bilen var knappt körbar.

du kanske körde på nått skitstort då, haru kollat under bilen? har du även kollat att alla bultar till hjulen sitter tight? det som du beskriver känns som när jag harkört iväg med min bil och däckfirman har inte tightat till hjulen ordentligt, brukar vibrera satan då, försvann sen när dom tighta till bultarna.

Muttley
10 juni 2018 ·

Eftersom vi eftersträvar öststaternas vägskick för 30-40 år sedan så har du garanterat kört på bärlager istället för asfalt.    Sverige har idag riktigt jävla uselt väglag till vad vi betalar wink

Kolla under annars om du inte har ett blodbad och en pälskofta.  Har kört över ett dött rådjur en gång och jävlar i havet vad det hoppade.  Bilen klarade sig men de var en rejäl smäll.  Han inte ens se det innan de var försent.  Troligen påkört av en lastbil innan.

Senast redigerat av Muttley (10 juni 2018)

Oschpister
10 juni 2018 · 308 Inlägg

Drivaxel/axlar är min gissning.

Finland - Lite Enklare, Lite Roligare.
Mitt projekt: Volvo S60 T6 AWD
Growe Fri fart för ett fritt folk!
10 juni 2018 · 13 742 Inlägg

Gitarrmetarn skrev:
Drivaxel/axlar är min gissning.

Tror jag med..  Råkade ut för det med min v70n d5..   Slog säkert ett halv varv åt varje hål inte lätt att hålla sig kvar på vägen i 120km/h. När man sen stannade och inte hittade något fel så körde jsg vidare och den gjorde likadant igen.   Det var vid en viss hastighet skiten kom.  Kan tänka mig att ert blir otäckt som fan om en drivaxel låser sig så på en rwd bil där bara fjädringen kan dämpa skaket

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang