Generatorn slutar ladda när man kör iväg. Passat Syncro V6 -99.

6 Inlägg
Skrivet 19 juni · Inlägg av trådskaparen #1

Jag har köpt en( Passat syncro -99 V6) till dottern som gick i 4 dagar, batterilampan tändes och generatorn laddade inte så vi bytte generator och blev glada när vi såg att den laddar men batterilampan tändes igen så fort vi började köra bilen men den laddar inte. När man stänger av bilen och startar igen då laddar den men så fort man börjar köra så tänds batterilampan och den laddar inte. Vi trodde att det var fel på generatorn och fick en annan på skroten men det är  samma fel :-(vi har dragit startkabel mellan motor och minus men felet kvarstår. Generatorn laddar när bilen står och sluttar ladda när man börjar köra bilen. Vi mäter mellan generatorn b+ och - men den laddar inte.

Mvh

Rubrik redigerad /Mod

Jag ska hjälpa dig.. · 2 419 Inlägg
Skrivet 19 juni #2

Det skulle vara rätt bra att vi får se vad det är för spänning över batteriets poler dels när den står stilla och dels när du kör.
En multimeter inne i kupén och en tråd kopplad till vardera polen på batteriet så kan man se värdet.
Annars kan man tänka sig att någon kabel sitter löst, så känn över alla anslutningar på batteri, generator och ev jordkablar mot chassiet.

Det är aldrig försenat att ge upp..
Kolla först, byt sen..
Det blir liksom billigare då..
6 Inlägg
Skrivet 19 juni · Inlägg av trådskaparen #3

Vi har dragit startkabel mellan motor och minus men felet kvarstår..
När man stänger av bilen och startar igen då laddar den, så om det skulle vara kabel lös bör det inte hjälpa med bara att stänga av bilen så funkar det eller.... HJÄLPPPPPPPP

2 326 Inlägg
Skrivet 20 juni #4

Eftersom laddningen fungerar ibland, och ibland inte, skulle jag sätta en slant på glappkontakt.

6 Inlägg
Skrivet 20 juni · Inlägg av trådskaparen #5

torsen skrev:
Eftersom laddningen fungerar ibland, och ibland inte, skulle jag sätta en slant på glappkontakt.

Men vi mäter mellan generaton b+ och batteriet - men laddar inte ??

Jag ska hjälpa dig.. · 2 419 Inlägg
Skrivet 20 juni #6

Du var en envis rackare!
Gör som jag beskrev med multimetern så vi får lite kött på benen, annars kommer vi ingenvart.

Det är aldrig försenat att ge upp..
Kolla först, byt sen..
Det blir liksom billigare då..
6 Inlägg
Skrivet 20 juni · Inlägg av trådskaparen #7

chanstagarn skrev:
Du var en envis rackare!
Gör som jag beskrev med multimetern så vi får lite kött på benen, annars kommer vi ingenvart.

När bilen står ca 14.4 med ac ca 14.2. När jag körde bilen så tändes lampan ibland lite fort och slocknande. Den har hållt på så hela tiden. dom gånger lampan tändes gick mulitmetern från 12,2 till 11,9 och sen börja bilen ladda igen och visade med AC på ca 14,04.
Med vänliga hälsningar,

5 531 Inlägg
Skrivet 20 juni #8

Vad händer med spänningen om du varvar?

Hon/Henne
6 Inlägg
Skrivet 20 juni · Inlägg av trådskaparen #9

xXSammy skrev:
Vad händer med spänningen om du varvar?

Vi hittade felet tack alla jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa
https://www1.garaget.org/gallery/images/229/228735/228735-bab99c3060e1f89f0519c6f17bfcb420.jpg

Evildan
Skrivet 20 juni #10

Jag tror det är fel på kylfläktskontaktens kablage.

Senast redigerat av Evildan (20 juni )

1 032 Inlägg
Skrivet 20 juni #11

Eftersom kabeln är skadad läcker den el.

Men för h*lvete, kan du ge f*n i att svära så in i h*lvetes j*vla mycket eller?
Forum- och sitemoderator · 10 773 Inlägg
Skrivet 20 juni #12

Tror jag följer denna tråd.

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
Evildan
Skrivet 20 juni #13

Hybrid_ skrev:
Tror jag följer denna tråd.

Med spänning då ellerrrrrrrr?

Forum- och sitemoderator · 10 773 Inlägg
Skrivet 20 juni #14

Evildan skrev:

Hybrid_ skrev:
Tror jag följer denna tråd.

Med spänning då ellerrrrrrrr?

Även jag googlade på VW´s artikelnummer och fick upp tempgivare. Men frågan är om TS skarvat ihop kabeln med smälthylsa och laddningen de facto fungerar?

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
1 408 Inlägg
Skrivet 20 juni #15

Och vart hamnade den läckta elen?

Kolla under mattorna fram! Ser ut som svarta dominobrickor, fast mycket mindre.

Senast redigerat av Meaganeowner (20 juni )

6 Inlägg
Skrivet 20 juni · Inlägg av trådskaparen #16

Meaganeowner skrev:
Och vart hamnade den läckta elen?

Kolla under mattorna fram!

Japp körde isoleringstejp Nu funkar bilen 😀😀😀😀👍👍👍👍👍

Evildan
Skrivet 20 juni #17

Hybrid_ skrev:

Evildan skrev:

Hybrid_ skrev:
Tror jag följer denna tråd.

Med spänning då ellerrrrrrrr?

Även jag googlade på VW´s artikelnummer och fick upp tempgivare. Men frågan är om TS skarvat ihop kabeln med smälthylsa och laddningen de facto fungerar?

Njäe jag har ägt så pass stor mängd fordon från koncernen att jag har haft kontakt med närapå de flesta artikelnummer genom reservdelsköp.

Skarv är fint, nästan ett mås te.

1 032 Inlägg
Skrivet 20 juni #18

Meaganeowner skrev:
Och vart hamnade den läckta elen?

Kolla under mattorna fram! Ser ut som svarta dominobrickor, fast mycket mindre.

Får kolla om det ligger en pöl med elektroner under bilen?

Men för h*lvete, kan du ge f*n i att svära så in i h*lvetes j*vla mycket eller?

Sponsrade tjänster

Sommardäck
Vinterdäck

Powered by
boka bilservice till fast pris

Senast i forumet

Diskussionsforum


Projekt


Evenemang