5029
Sök

Går dåligt varm volvo 740 GLE -88

5 Inlägg
25 juni 2018
Trådstartare
#1
Tjena. Har lite problem med att bilen går kanon när man startar den och man hinner kanske köra en mil eller så innan bilen börjar bråka och det går inte att trycka ner kopplingen för den vill inte gå på tomgång mer än 2 sek och väldigt ojämnt, vid jämn hastighet rycker den och verkar dra väldigt mycket bränsle och när man motorbromsar så "skjuter" den väldigt mycket och bluddrar.

Det som jag testat göra är att koppla ut kontakten till både kallstarten och Tidtempgivaren.
Bytt tändstift och luftfilter.

Har dock hittat en givare som sitter ungefär under 3dje insuget på motorn som det sitter en kabel i.
Kabeln är dock lös och inte kopplad till något. har haft av insuget för att försöka hitta vart den ska vara inkopplad utan framgång så nu söker jag mig hit.

Kan den ha något med att bilen går så dåligt när den blir varm och vart ska den kopplas in någonstans. kabeln är ca 15cm lång och sitter 1 sifts kontakt på den. (Temp mätaren i bilen fungerar)

Motorn i fråga är en B230E med mekaniskt insprut.

4 553 Inlägg
25 juni 2018
#2
Ät inte det den givaren som talar om för motorstyrningen hur varm motorn är, utan dem kabeln kan inte bilen gå när dem.blir varm..

5 Inlägg
25 juni 2018
Trådstartare
#3
Jo det är så jag förstår det också. Men som sagt kabeln är bara lös och hittar inte vart den ska kopplas in.
https://www1.garaget.org/gallery/images/229/228825/228825-7411ed1c811b64e748d735d9193f52f2.jpg
Senast redigerat av Elvik (25 juni 2018)

158 Inlägg
25 juni 2018
#4
https://www1.garaget.org/gallery/images/189/188987/188987-76b6efc6c38c404bb8490ed15871127a.jpg

Givare nummer två är till motorstyrningen.


5 Inlägg
25 juni 2018
Trådstartare
#5
ViktorHolm skrev:
https://www1.garaget.org/gallery/images … 71127a.jpg

Givare nummer två är till motorstyrningen.

Det är den givaren jag talar om.

158 Inlägg
25 juni 2018
#6
Elvik skrev:
ViktorHolm skrev:
https://www1.garaget.org/gallery/images … 71127a.jpg

Givare nummer två är till motorstyrningen.

Det är den givaren jag talar om.

Menar du att själva kabeln har gått av? Alternativt lossnat.
Senast redigerat av ViktorHolm (25 juni 2018)


5 Inlägg
25 juni 2018
Trådstartare
#7
ViktorHolm skrev:
Elvik skrev:
ViktorHolm skrev:
https://www1.garaget.org/gallery/images … 71127a.jpg

Givare nummer två är till motorstyrningen.

Det är den givaren jag talar om.

Menar du att själva kabeln har gått av?

Njaa. som du kan se i min bild så är det dock bara 1 kontakt, men den sitter just på plats nummer två enligt din bild och sedan går kabeln bara och ligger löst. en sådan är det som sitter där.
http://www.veteranshop.se/shop/7900/art0/h6749/13856749-origpic-aa475e.png
Senast redigerat av Elvik (25 juni 2018)

158 Inlägg
25 juni 2018
#8
Elvik skrev:
ViktorHolm skrev:
Elvik skrev:
Det är den givaren jag talar om.

Menar du att själva kabeln har gått av?

Njaa. som du kan se i min bild så är det dock bara 1 kontakt, men den sitter just på plats nummer två enligt din bild och sedan går kabeln bara och ligger löst. en sådan är det som sitter där.
http://www.veteranshop.se/shop/7900/art … aa475e.png

Ok, nu tror jag att jag förstår. Själva kabeln går ner i ett svart plaströr som sitter över generatorn.


Vit/svart kabel på bild.

https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220694/220694-5c442c14c4cc45d1f98b822e8ff30fb3.jpg
Senast redigerat av ViktorHolm (25 juni 2018)


5 Inlägg
25 juni 2018
Trådstartare
#9
https://www1.garaget.org/gallery/images/229/228825/228825-0a01e078a196ef92d0e4a7b045a89641.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/229/228825/228825-9b64d389214777f797215bd495485d7a.jpg
Svårt att få till bra bilder men den är svart och skitig som fan

914 Inlägg
25 juni 2018
#11
Elvik skriver om en B230E motor och Viktor Holm skriver om en B230F motor.
Själv skulle jag gissa på styrtrycksventilen som krånglar,då brukar dem antingen starta bra men går dåligt varm eller tvärtom svårstartad men går bra varm.skulle nog börja med att mäta upp bränsle trycket och se om det är för högt när motorn blir varm.


Sök