4205
Sök

Kylfläkt går hela tiden...Opel Astra-00

4 Inlägg
1 juli 2018
Trådstartare
Hej, har en Opel Astra -00 som kylfläkt går konstant på. (Samt lampa som varnar för fel i kylsystem)
Har tydligen varit kylarläckage som tidigare ägare tätat med kylartätning, lampan börja dock lysa i min ägo.
Har bytt kylare, termostat samt tempgivaren.

Kan det vara ett relä? Elkontakter som ärjat?

Väldigt tacksam för tips, haft bilen inne på felsökning, där inga fel rapporterades enligt hans mätare, han böt dock tempgivaren och erbjöd sig att fortsätta felsöka, men att det snabbt kunde börja kosta.

Vad mer finns att kontrollera?
Vart sitter eventuellt relä?

Tacksam för tips.
Go sommar!

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
2 juli 2018
Det gäller väl att ta reda på om det verkligen är såvarmt att fläkten måste gå först o främst.
Är temperaturen verkligen så hög?
När startar fläkten?
Direkt när du startar bilen?
Kylarcementen har kanske ställt till det så att detta fenomen uppstår..
Nyköpta termostat, tempgivare kan man inte ta för givet att dom är felfria..
Senast redigerat av chanstagarn (2 juli 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

4 Inlägg
2 juli 2018
Trådstartare
Den startar när man startar motorn och går sen,  tills 5 minuter efter man stängt av motorn typ.
Tempen inte hög.
Jag spola ur systemet ordentligt innan jag böt kylaren/termostat samt fyllde på ny glykol.
Tempgivaren byttes på verkstad, men självklart kan jag testa att ta ur den samt byta.
Termostaten verkar funka bra, betydligt bättre värme i bilen nu än tidigare.

chanstagarn skrev:
Det gäller väl att ta reda på om det verkligen är såvarmt att fläkten måste gå först o främst.
Är temperaturen verkligen så hög?
När startar fläkten?
Direkt när du startar bilen?
Kylarcementen har kanske ställt till det så att detta fenomen uppstår..
Nyköpta termostat, tempgivare kan man inte ta för givet att dom är felfria..

Forummoderator
9 299 Inlägg
2 juli 2018
Vilken typ av körning är det? Nu under sommaren så finns möjligheten att kylfläkten går för jämnan om man kör i 25-30grader i mycket kö-körning, inne i stan etc. Visst, lite long shot men en möjlighet med ett lite igensatt kylsystem osv.
Ingen luft i systemet? Termobrytaren kan ju få spel om den är torr.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

4 Inlägg
2 juli 2018
Trådstartare
Caromania: Just nu kör jag inte mycket alls, nyligen ställt på den igen. Men sen fläkten började gå hela tiden förra året, (på vintern) har den fortsatt gå konstant, efter en tid ställde jag av bilen, och har först nyligen börjat hitta lite tid att fixa den. När jag ställde av den hade det tätade hålet i kylaren gått upp och kylaren läckte som ett såll.
Dock började lampan samt fläkten gå konstant innan kylaren sprang helt läck.)
Har ett vagt minne av att den gick torr där nån gång, dvs jag märkte att det var snustomt i systemet men ingen varning inne i bilen, körde bara korta sträckor i stan då, fyllde på vatten som under en period höll sig kvar i systemet. Tror lampan till en början började lysa ibland och sedan konstant, att fläkten gick var ju inte så konstigt då inget kylvatten fanns i systemet. Körde alltså utan glykol en kortare tid, men bara kortare sträckor i stan. Besikta sedan bilen och ställde av den. Samt lämna in den på verkstad för felsökning, men den gav inga felmeddelanden, han böt givare och debiterade bara för givaren då det inte löste problemet, har inget minne av att kylaren hade börjat läcka särskilt mycket då, dvs stora hålet hade inte gått upp helt.

Vi hitta ingen luftningsskruv när vi böt kylaren o fyllde på glykol, sitter en backventil på kärlet för glykol, så den verkade självlufta väldigt bra, kompisen letade efter nån luftning någonstans men fann ingen och han har en del erfarenhet, tror inte det har med luft att göra.

Inget motstånd/relä som kan ha pajat?
Ärgat på kablar?
Jag ska pröva lite grejer, tänkte mest om någon hade nån direkt aning om vad det kunde vara.

Den går fint för övrigt, temperaturen går upp lagom mycket, bara det där jädrans surret från fläkten som går hela tiden och lampan som lyser på displayen.
Nån som vet var relät sitter? Kontakten till fläkten var rätt ärjad men där har jag sprayat på rätt mycket elspray.

2 253 Inlägg
2 juli 2018
Lite eller mycket spray, kvittar.
Hjälper inte alls om det är ärgat.
Spray skyddar mot uppkomst av oxid.

Föreslår att du hoppar sprayen och övergår till traditionell resistansmätning och kontroll av tempgivaren.

En helt annan sak. Kylsystemet måste kunna bygga upp ett visst bestämt tryck som oftast regleras av ventil i expansionkärlets lock. Den backventil du nämner ska släppa in luft när kylvätskan kallnar, sitter också i locket.

Om det inte blir tryck i systemet, så kokar kylvätskan på heta delar i blocket.
Då bildas luftblåsor som söker sig uppåt. Kanske till tempgivaren i blocket om den sitter högt monterad.
Detta känner väl den erfarna kompisen till, förmodar jag.

Om fläkten går direkt när du sätter på tändningen, så har det inte med läck i systemet att göra, utan är ett elektriskt fel.
- Så visst kan det vara ett relä som felar.

Gogglade lite:

"Börjar luta åt att det är kylfläktsreläet, sitter idiotiskt till under vä framskärm. framför hjulet!
Suck!! "
Senast redigerat av Meaganeowner (2 juli 2018)

4 Inlägg
3 juli 2018
Trådstartare
Meaganeowner,

Jag satsar en krona på relät, tidigare relä fel jag stött på brukar bete sig just som detta, lampan tänds precis som den ska när tändningen slås på, när man startar ska den slockna men blinkar till lite och fortsätter lysa. Fläkten startar först när man startat bilen och går tills man stänger av plus 5 min typ.
Ska lokalisera relät i veckan.
Återkommer.

Meaganeowner skrev:
Lite eller mycket spray, kvittar.
Hjälper inte alls om det är ärgat.
Spray skyddar mot uppkomst av oxid.

Föreslår att du hoppar sprayen och övergår till traditionell resistansmätning och kontroll av tempgivaren.

En helt annan sak. Kylsystemet måste kunna bygga upp ett visst bestämt tryck som oftast regleras av ventil i expansionkärlets lock. Den backventil du nämner ska släppa in luft när kylvätskan kallnar, sitter också i locket.

Om det inte blir tryck i systemet, så kokar kylvätskan på heta delar i blocket.
Då bildas luftblåsor som söker sig uppåt. Kanske till tempgivaren i blocket om den sitter högt monterad.
Detta känner väl den erfarna kompisen till, förmodar jag.

Om fläkten går direkt när du sätter på tändningen, så har det inte med läck i systemet att göra, utan är ett elektriskt fel.
- Så visst kan det vara ett relä som felar.

Gogglade lite:

"Börjar luta åt att det är kylfläktsreläet, sitter idiotiskt till under vä framskärm. framför hjulet!
Suck!! "

Sök