VW touran TDI tappar kraft i uppförsbacke

abvw
17 juli 2018 · 42 Inlägg

svärfar har en VW touran TDI automat årsmodell '06 motorkod BKD/BMM utan partikelfilter, med katalysator. Allt oftare tappar den plötsligt kraft i uppförsbacke och det blir eländigt att köra, speciellt de få gånger han kör med släp. Då får han stanna bilen och släppa förbi bilkön bakom, lite pinsamt. Efter att han stängt av motorn och väntat 1 minut och därefter startar på nytt försvinner problemet tills det helt plötsligt uppkommer igen när man minst behöver det.

Någon som har varit om samma sak? Idé på vad det kan vara? Har själv aldrig ägt en diesel så lite osäker. Bäst att fråga experterna på forat.

tack på förhand

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
17 juli 2018 · 4 917 Inlägg

Realtidsövervakning med dator under körning hade varit mitt förslag..
Men då måste man ju såklart ha grejerna först..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Meaganeowner
17 juli 2018 · 2 250 Inlägg

- Exakt samma var det på min Skoda Octavia 1.9 TDI.
Motorerna är väl släkta....

Blev allt mer återkommande. Och speciellt vid körning i uppförsbacke med släp.

Kopplade då ur. Stängde motorn. Startade och körde vidare.


Nåväl lösningen i mitt fall, eller rättare sagt, det har gått mer än sex månader sen sist. Blev billigt och bra!
Gratis är gott  smile

- Lossade alla elkontakter som sitter på  motorn och har med insugningsluften att göra. Tog en pensel och gjorde rent, inuti kontakstyckena och kontaktstift (hanar) samtidigt som jag sprutade på Breakclean.
Tog en liten fil och rev några mycket grunda spår tvärs över varje stift, längst ut.
Tanken är att skrapa bort ev oxid på honkontakterna,  genom att jucka lite fram å åter.

Lossade även LMM, luftmassemätaren och gjorde likadant med dess kontakt och kontaktstift.

Sprutade in Breakclean i öppningarna på LMM, och höll tryckluftspistolen ca 30 cm från, när jag sen försiktigt  blåste rent.
Det sitter tunna trådar inuti som kan skadas av för kraftig luftstråle.

- Det var allt... bilen har nu rullat över 1000 mil, utan ett enda kraftbortfall.

Var väl fel på filimasardioden som TV-reparatören sa efter idogt bytande av komponenter.
Ungefär som vissa verkstäder gör. Och kunden betalar motvilligt.

Skulle inte förvåna mig att det hade blivit en påse med hem, innehållande en hög prylar och en räkning på 2 - 5 000 kr.


- I mitt fall skulle jag behövt ha en dator inkopplad en månad, för att ev hitta felet.
Undras just vart jag skulle placerat den, rent fysiskt.
Och en medpassagerare som glanat på skärmen hela tiden

- Har inte hittat några felkoder, trots fler försök.

Senast redigerat av Meaganeowner (17 juli 2018)

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
17 juli 2018 · 4 917 Inlägg

Då tycker jag TS kan rikta in sig på LMM och skippa datorn..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
abvw
17 juli 2018 · 42 Inlägg

fantastiskt bra svar! Vilket forum! tack så hjärtligt!

Hittade en video på youtube på hur man rensar LMM på en golf tdi. Antar att det är samma tillvägagångsätt på en touran?

https://www.youtube.com/watch?v=TPYolHb1bOs

Meaganeowner
17 juli 2018 · 2 250 Inlägg

Jo... på videon.
Där tvättades s a s  utvändigt. Som ger skit på fingrarna... hanskarna...

Jag kunde plocka isär än mer och sprayade in i hålen på den lådformade hållaren för själva "sonden".

Var bara försiktig när du slutligen blåser rent det som lösts upp med tryckluft.

abvw
17 juli 2018 · 42 Inlägg

tackar så stort för hjälpen! Följer instruktionerna jag fick och återkommer med resultatet. Dock lär ni få vänta iaf 2 veckor innan jag har något att rapportera.

abvw
19 juli 2018 · 42 Inlägg

då har jag monterat loss LMM och till min förvåning var den inte skiten alls. Knappt så man såg något smuts.  Nu ska svärfar ut och köra 100 mil i helgen så får vi se om motorn tappar kraft.

Meaganeowner
19 juli 2018 · 2 250 Inlägg

Du gjorde väl rent även övriga kontakter, så som jag skrev?

Senast redigerat av Meaganeowner (19 juli 2018)

abvw
27 juli 2018 · 42 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Du gjorde väl rent även övriga kontakter, så som jag skrev?

nej, jag följde inte ditt råd helt då jag trots den mycket utförliga beskrivningen var lite osäker på vissa detaljer, bl a "Tog en liten fil och rev några mycket grunda spår tvärs över varje stift, längst ut." Var köper jag en sådan liten fil och hur liten är den?

Dessutom är jag osäker på alla elkontakter som sitter på  motorn och har med insugningsluften att göra.

Efter att svärfar varit ute och kört 100 mil så visade det sig att breakclean i öppningarna på LMM inte hjälpte. Motorn strejkade i uppförsbackarna igen. Hade funderat på att köpa ny LMM, men avvaktar lite. Ska försöka mig på din instruktion en gång till.

Senast redigerat av abvw (27 juli 2018)

mb_pucken
27 juli 2018 · 5 087 Inlägg

Jag skulle börjat med en avläsning av felkoder men en bra felkodsläsare då den borde lagra felkoder när den blir slö.
Min gissning är att det är laddluftsrelaterat tex att den får för högt eller lågt laddtrycket från turbon och därför skyddar motorn genom att gå in i nödläge.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Meaganeowner
27 juli 2018 · 2 250 Inlägg

Jag använde typ nålfil... 3 - 4 mm bred.

abvw
27 juli 2018 · 42 Inlägg

mb_pucken skrev:
Jag skulle börjat med en avläsning av felkoder men en bra felkodsläsare då den borde lagra felkoder när den blir slö.
Min gissning är att det är laddluftsrelaterat tex att den får för högt eller lågt laddtrycket från turbon och därför skyddar motorn genom att gå in i nödläge.

när du säger felkodsläsare menar du typ nåt i stil med vagcom? Har du någon rek? Har aldrig haft en sådan läsare.

abvw
27 juli 2018 · 42 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Jag använde typ nålfil... 3 - 4 mm bred.

tack för tips! får testa och återkomma med resultat när det blivit lite kyligare väder. Väldigt varmt denna sommar och jag har inget garage. Orkar inte stå i värmen, felsöka och skruva smile

Senast redigerat av abvw (27 juli 2018)

mb_pucken
27 juli 2018 · 5 087 Inlägg

abvw skrev:

mb_pucken skrev:
Jag skulle börjat med en avläsning av felkoder men en bra felkodsläsare då den borde lagra felkoder när den blir slö.
Min gissning är att det är laddluftsrelaterat tex att den får för högt eller lågt laddtrycket från turbon och därför skyddar motorn genom att gå in i nödläge.

när du säger felkodsläsare menar du typ nåt i stil med vagcom? Har du någon rek? Har aldrig haft en sådan läsare.

Ja vagcom borde fixa biffen, kan vara värt att prova med en ELM327 eller liknande enhet som kopplas till telefon eller dator. Kostar 299kr på teknikmagasinet samt en slant för ett bra program till iPhone eller Android. Använder själv programmet EOBD facile som är grymt lättanvänt och har hittills funkat klockrent för mig.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
abvw
27 juli 2018 · 42 Inlägg

tackar, skall se på det smile

abvw
27 juli 2018 · 42 Inlägg

sladdar iväg till Biltema och köper nytt bränslefilter, man vet aldrig om det kan vara boven i dramat

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang