Felkod som driver mig till vansinne - 00532 supply voltage b+ 28-10 - Short to plus - Intermittent - Löst...I Hope

9 511 Inlägg
Skrivet 18 juli · Inlägg av trådskaparen #1

Så. Ja, jag har googlat, jag har använt varenda källa jag kan tänka mig. Men jag får ingen rätsida alls på det här

Motorn (nåja), kastar följande felkod;

00532 supply voltage b+
28-10 - Short to plus - Intermittent

En felkod som inte ens rosstech-folket kan hjälpa mig med (det vanliga för 00532 är nämligen "Signal too Low" vilket ofta, inte alltid, indikerar att batteriet varit slut).

Så...bilf*n (för det är det just nu), går som den ska och visar egentligen inga tendenser alls, förutom att glödtrådslampan blinkar (alternativet till "motorlampan" för oss som kör diesel). Men utöver det...är "allt som vanligt".

Bilen ja, just, Sub5; Audi A4, b6, 2002, 2.5tdi med AYM-motorn, med 6petad spansk låda.


Så, har vi NÅGON här inne som snubblat över detta i denna kombination (short to plus, utan någon egentlig åverkan och i sin tur för motorn/ecu:n). Eller skulle kunna tänkas ha någon tanke?

Det är ju, givetvis, en förbannat luddig felkod, men, lampblinket driver mig till vansinne.
Inga övriga felkoder. Eller jo, ett motorfäste, men det fungerar lite när det vill, och har gjort så sen jag skaffade bilen. Men, att det skulle stå i relation till det, har jag svårt att tro, då motorfästet som sagt varit bråkigt hela tiden. Felkoden kom....för....låt säga en vecka sen första gången.

Hör det inte hemma i "avancerat" får väl någon halvnattuggla till moderator flytta på't

Senast redigerat av it_mutt (23 juli )

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
1 267 Inlägg
Skrivet 18 juli #2

Om inte NostraJackAss har någon teori så blir jag också svarslös. Sebastian brukar kunna bidra en del också. Hmm...

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
98 Inlägg
Skrivet 18 juli #3

Jag skulle med hjälp av ett kretsschema kontrollera alla strömförsörjningar till motorstyrenheten till att börja med,
Det lite intressanta är ju att en b+ är kortsluten mot plus smile
Men det ända man kan göra är ju att mäta upp alla strömförsörjningar till motorstyr eg.

9 511 Inlägg
Skrivet 20 juli · Inlägg av trådskaparen #4

Ja...där är väl inte mycket annat alternativ. Min förhoppning var att någon skulle "men du...det där har jag sett förr...då var det........" även om det givetvis är/var långsökt.

Men ja, det är första gången jag iaf ser en felkod som säger att b+ är kortsluten till...ehm...plus wink

Men, det är väl bara på't.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Fri fart för ett fritt folk! · 9 459 Inlägg
Skrivet 20 juli #5

vad laddar generatorn?  tänker om den laddar typ 16volt borde följande felkod dyka upp bara en dum tanke

Stance=slammad bil som endast kan framföras i 2km/h på svenska vägar. håll skiten hemma i garaget så slipper vi andra hamna bakom era skithögar..
9 511 Inlägg
Skrivet 20 juli · Inlägg av trådskaparen #6

Growe skrev:
vad laddar generatorn?  tänker om den laddar typ 16volt borde följande felkod dyka upp bara en dum tanke

Ja, jo, det kan väl iofs vara en tanke. Även om den byttes till en helt ny för...1 år sen, men absolut värt att ta en titt på smile

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
1 267 Inlägg
Skrivet 20 juli #7

Känns som att det blir gammal hederlig uteslutningsmetod för att felsöka detta.
Hjälpte en vän nyligen med en 1,4 TSI. Intermittent fel på trycksensorn i intaget till turbon med tänd motorlampa, limp mode som följd. Hjälpte inte att byta den. Visade sig vara tämligen "enkelt" fel. Kabeln gick ner runt motorblocket. Med åren har motorfästena blivit lite slappa, kabeln för kort så det var nött hål på isoleringen.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
9 511 Inlägg
Skrivet 20 juli · Inlägg av trådskaparen #8

Ja...det får nog bli så. Får väl helt enkelt kolla varenda pinal som har någon koppling alls till ECU:n. Hade bara varit SÅ gott att ha någon indikering från bilen alls om vad/var det gäller.

Bilar...så trött på dom just nu.


Laddandet var det däremot inget fel på

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
98 Inlägg
Skrivet 20 juli #9

Det kan ju vara en tokig benämning med, dvs ibland benämner de kablar med B+ men följer man kretsschema är de eg en 15spänning vilket skulle kunna resultera i att den 15 spänning är kortsluten och ger 30spänning hela tiden,
Det är säkert ett skitfel när allt kommer kring smile
Eller ett motorstyrdon wink

9 511 Inlägg
Skrivet 21 juli · Inlägg av trådskaparen #10

Myhran skrev:
Det kan ju vara en tokig benämning med, dvs ibland benämner de kablar med B+ men följer man kretsschema är de eg en 15spänning vilket skulle kunna resultera i att den 15 spänning är kortsluten och ger 30spänning hela tiden,
Det är säkert ett skitfel när allt kommer kring smile
Eller ett motorstyrdon wink

Med tanke på senaste tidens "sak på sak på sak på sak" så...säkerligen wink

Provat lite olika saker för att försöka isolera det åtminstone "något"; starta bilen "direkt", låta den stå med bara tändningen påslagen i 30 sekunder innan jag startar osv. Men, samma resultat. Efter 20-25 sekunder börjar lampan blinka.

Har spännande nog varit några random tillfällen, då den inte börjat blinka...men, "intermittent" har ju den egenskapen. Även om det, sett till X av X starter, borde vara en mer "permanent"-klassad kod.

Nåja, gott, sommaren är räddad wink

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
9 511 Inlägg
Skrivet 22 juli · Inlägg av trådskaparen #11

Mitt i sommarkvällen är det möjligt jag trillat något på spåren. Hörde, nu, sådär 3-4 timmar efter att bilen senaste var igång, elfläkten gå igång. Den som "är till ac:n" men då även fungerar som after run-fläkt.

Skulle ju vara gott om det skulle visa sig vara det. Mest som onödig uppdatering wink

- - - Edit - - -

Och igen. Så, vid urkopplandet av fläkten noterade jag att även dieselpumpens "styrning" klickade, får gräva djupare i det där. Känns som om där bör vara någon gemensam punkt, och det är där det ställer till sig.

Senast redigerat av it_mutt (22 juli )

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
9 511 Inlägg
Skrivet 23 juli · Inlägg av trådskaparen #12

Och som avslut.

Felet påsprunget. Efter fläkten och insprutningens beteende igår började jag leta i kopplingsscheman.

Relä "219" styr både fläktstyrningsboxen och går till insprutningen. Varför...ptja, det vet jag inte riktigt, det är t.o.m. så att fläkt"kontrollern" har en kabel som går vidare till insprutningen.

Så, det var där jag började titta....och såg följande;

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160301/160301-a570945915d4a98d7bcbe5aaa27b6194.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160301/160301-aae0851b3384d40d7127e4b91ae826c5.jpg

Reläet (och sockeln) är numera "tillsnyggat" för att göra bilen tillfälligt brukbar. Felkoden raderad. ~10 mil avverkade, och än så länge har vare sig felkod eller lampan börjat blinka. Peppar peppar.

Bara att införskaffa ett nytt.

Och så fick tråden ett lyckligt slut....I hope.

Senast redigerat av it_mutt (23 juli )

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
1 317 Inlägg
Skrivet 23 juli #13

Typiskt att råka ut för vattenskador i den värsta torkan på hundra år

9 511 Inlägg
Skrivet 23 juli · Inlägg av trådskaparen #14

Svarte_Orm skrev:
Typiskt att råka ut för vattenskador i den värsta torkan på hundra år

Haha, reflekterade inte över det ens.

Men ja, det är ju "starkt jobbat" iaf. Och nu vet vi var allt vatten som landet Lagom skulle behöva funnits; i min bil wink

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
1 317 Inlägg
Skrivet 23 juli #15

Såna där fel kan vara extremt svåra att hitta eftersom de är unika. För det lär ju inte vara ofta det blir lagom mycket vatten på rätt ställe för att det skall bli precis så

Fri fart för ett fritt folk! · 9 459 Inlägg
Skrivet 23 juli #16

Sjukt fel men bra jobbat..  Sånna där fel är istort sätt omöjliga att hitta... Hade du lämnat in den på märkesverkstad hade du stått där med en ny ecu och samma fel kvar.. Sen en massa nya elkablar och mest troligen felet kvar och 30k fattigare

Senast redigerat av Growe (23 juli )

Stance=slammad bil som endast kan framföras i 2km/h på svenska vägar. håll skiten hemma i garaget så slipper vi andra hamna bakom era skithögar..
98 Inlägg
Skrivet 23 juli #17

Kanon! smile kul att hitta ett sådant fel! smile


Sponsrade tjänster

Powered by
boka bilservice till fast pris

Senast i forumet

Diskussionsforum


Projekt


Evenemang