Generatorproblem på husbilsrmester. Död i Storuman

Utmarks-Loke
27 juli 2018 · 5 814 Inlägg

Problemet var väl att de på verkstaden har semester fram till måndag, och efter ett par dagar i Storuman har man redan tröttnat och vill inte spendera ytterligare att antal dagar där...

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
27 juli 2018 · 14 008 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Problemet var väl att de på verkstaden har semester fram till måndag, och efter ett par dagar i Storuman har man redan tröttnat och vill inte spendera ytterligare att antal dagar där...

Oj, missade detta. Ja, Storuman är väl inte så stort så det kanske blir tråkigt att vänta tills måndag. Återstår bärgning då?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Meaganeowner
27 juli 2018 · 2 250 Inlägg

Hej.

Förstod jag dig rätt så mättde du mellan  gods/chassie/minuspol/genratorhölje och plus på generatorn och fick 0 Volt ?

Då är det fel mellan generatorns plusutgång och batteriets pluspol.

Eller fel mellan generatorhöljet och chassie/motorblock/batteriets minuspol.

Nu kan jag inte just husbilar, men det är väl 12 Volts system? som på en båt.
Med minst två batterier.

Ett försörjingsbatteri och ett startbatteri.
För att alla batterier inte ska bli urladdade, finns då ett skiljerelä eller förr dioder, som förhindrade detta.

Försök följa ledningarna från batterierna. En blr gå till startmotorn och andra till flrbrukare. Från generator kommer en som delas via skiljereläet till båda båda batterigrupperna.

Har reläet brunnit upp i kontakterna.
Skulle tro att det sitter en säkring mellan generator och skiljerelä / batterier om dessa inte sitter i motorutrymmet. Alltså
långa ledningar bakåt. (Skydd mot brand.)

Lägg lite tid på att kolla förbindelsen mellan generatorgods och motorblock / chassie.
I vissa fall en klenare kabel om generatorn är fäst med gummibussningar i fästena.

....  Även om generatorn är död ska man kunna mäta batteriets spänning mellan generatorns utgång och batteriets minuspol..
Så jag är rätt övertygad om nåt fel enligt ovan.

Senast redigerat av Meaganeowner (27 juli 2018)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
27 juli 2018 · 17 386 Inlägg

Har bilen solceller? Hur nära startbatteriet sitter förbrukningsdito?
Jag antar att Storuman kanske inte är fullsmetat med stora kedjor som säljer allt möjligt (Jula, Biltema osv) men om det finns någon så kostar ett litet bensindrivet elverk cirka 1000:- och då har du laddning...

Men vad fasen gör ni där uppe? Här på västkusten har vi 32 grader... Folk dör som flugor smile

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
granadadr
27 juli 2018 · 7 270 Inlägg

Saklie skrev:

granadadr skrev:
finns väl försäkring som täcker hyrbil å ev boende?  jag hade aldrig kört en bil utan allt idag,, fatta vad varmt det ska bli,, rent idiotiskt tycker jag,

Inte lika varmt här uppe.. Kört hit skiten utan fläktar från Stockholm.

nja,, jag håller inte med,, nog faan är det varmt här uppe nog,,

Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
spillolja
27 juli 2018 · 4 014 Inlägg

Vanligt fel när generatorn slutat ladda för mig är just utslitna kol  (även genomsliten släpring i ett fall)

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Saklie
28 juli 2018 · 10 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Hej.

Förstod jag dig rätt så mättde du mellan  gods/chassie/minuspol/genratorhölje och plus på generatorn och fick 0 Volt ?

Då är det fel mellan generatorns plusutgång och batteriets pluspol.

Eller fel mellan generatorhöljet och chassie/motorblock/batteriets minuspol.

Nu kan jag inte just husbilar, men det är väl 12 Volts system? som på en båt.
Med minst två batterier.

Ett försörjingsbatteri och ett startbatteri.
För att alla batterier inte ska bli urladdade, finns då ett skiljerelä eller förr dioder, som förhindrade detta.

Försök följa ledningarna från batterierna. En blr gå till startmotorn och andra till flrbrukare. Från generator kommer en som delas via skiljereläet till båda båda batterigrupperna.

Har reläet brunnit upp i kontakterna.
Skulle tro att det sitter en säkring mellan generator och skiljerelä / batterier om dessa inte sitter i motorutrymmet. Alltså
långa ledningar bakåt. (Skydd mot brand.)

Lägg lite tid på att kolla förbindelsen mellan generatorgods och motorblock / chassie.
I vissa fall en klenare kabel om generatorn är fäst med gummibussningar i fästena.

....  Även om generatorn är död ska man kunna mäta batteriets spänning mellan generatorns utgång och batteriets minuspol..
Så jag är rätt övertygad om nåt fel enligt ovan.

Jag är inne på din teori. För innan allt började strula så var bilen helt död en stund. Varken startbatteri eller försörjningsbatteriet fungerade, helt död med tändningen på. Sen efter en stund Kom strömmen tillbaka, dock med lite spänning. Försökte kolla en del säkringar men de jag kollade var hela.

Nu har vi iaf lämnat skiten på verkstaden i Storuman och åkt hem till Stockholm. Försäkringsbolaget betalade resan hem. Ägaren får hämta den.

Återkommer med felrapport!

Senast redigerat av Saklie (28 juli 2018)

granadadr
28 juli 2018 · 7 270 Inlägg

förstår er wink  hade också åkt hem smile

Saklie
8 augusti 2018 · 10 Inlägg

spillolja skrev:
Vanligt fel när generatorn slutat ladda för mig är just utslitna kol  (även genomsliten släpring i ett fall)

Det visade sig att det var just kolen som var utsliten. Den byttes och bilen kördes hem av ägaren.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang