V70n 01 går som en traktor efter besiktningsman drog i motorutrymmet

kunghippe
28 juli 2018 · 197 Inlägg

Hej vänner har som sagt en v70n 01 140 hk sugmotor som alltid gått som en klocka. Jag besiktigade den igår gick igenom , men den roliga besiktningsgubben började dra i allt under motorhuven , typ drog loss min luftburk för han trodde det var batteriet . När han sen startar bilen för köra ut den ur hallen hör jag den misständer och går inte på alla cylindrar tomgången går mellan 1000 och 3000 varv . Lyckas köra ddn en bit stannar bilen kollar känner på allt startar går som en klocka . Nu dagen efter samma visa går som en traktor misständer och får felkoder på mitt spjällhus. 980f och 903f . Haft loss alla kontaktdon satt tillbaka men samma fel ändå . Vad har jag missat ?

Volvo 740 (1986)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
28 juli 2018 · 4 917 Inlägg

Rengöring spjällhus?
Det blev kanske fel när det rotades. .
Man ska aldrig röra saker som fungerar..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
kunghippe
28 juli 2018 · 197 Inlägg

Hade loss det och rengjorde men ser fint ut  ingen smuts. Och samma resultat fattar inte dom skall in o rota i motorhuven överhuvudtaget

Volvo 740 (1986)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
28 juli 2018 · 17 470 Inlägg

Snacka om nitisk besiktningsman. Aldrig sett att de rör något under huven och då har jag jobbat som handlare och haft 800-1000 bilar i min ägo...

Trodde han luftburken var batteriet? Seriöst?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
kunghippe
28 juli 2018 · 197 Inlägg

Haha ja helt seriöst ja frågade va katten han gjorde o han sa känner så batteriet sitter som de ska, varpå ja påpeka att batteriet ligger i baget på v70 kan tilllägga att han drog hårt med båda händerna

Volvo 740 (1986)
kunghippe
28 juli 2018 · 197 Inlägg

Sjuka va att bilen gick knappt o köra därifrån men gick igenom med blankt papper 😰

Volvo 740 (1986)
torsen
28 juli 2018 · 7 234 Inlägg

Var besiktades bilen och av vilken aktör?

kunghippe
28 juli 2018 · 197 Inlägg

Av besiktiga kedjan men har en dialog med dom dom har inte varit otrevliga på något sett dock olyckligt då vi planerat köra utomlands på tisdag. Men ingen som har haft dom felkoderna som vet vad felet kan bero på

Volvo 740 (1986)
ottorb
28 juli 2018 · 320 Inlägg

på luftburkens baksida sitter två vakuumslangar som löper mot insuget kolla om han inte dragit loss nåt där
eller vid insuget

kunghippe
28 juli 2018 · 197 Inlägg

Har kikat dom slangarna hela fina och sitter som dom skall.

Volvo 740 (1986)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
28 juli 2018 · 4 917 Inlägg

Har du provat med norsk reset..ena polen av på batteriet ett tag, som en sista desperat aktion..smile

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
kunghippe
28 juli 2018 · 197 Inlägg

Nä den har ja inte testat har dock nollställt felkoderna men dom dyker upp igen

Volvo 740 (1986)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
28 juli 2018 · 4 917 Inlägg

Jag hade kollat noga runt luftburken efter läckage med startgas i detta läget med motorn igång.
Drar man i grejorna så kan det mycket väl uppstå ett dylikt utan att det syns.Om det inte hjälper hade jag kollat spjällhuset igen extra noga med batteriet av..

Senast redigerat av bilknuffaren (28 juli 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
kunghippe
28 juli 2018 · 197 Inlägg

bilknuffaren skrev:
Jag hade kollat noga runt luftburken efter läckage med startgas i detta läget med motorn igång.
Drar man i grejorna så kan det mycket väl uppstå ett dylikt utan att det syns..

Ska prova mvh

Volvo 740 (1986)
zzr94092
28 juli 2018 · 4 385 Inlägg

Tryckgivare inloppsrör säger första felcoden, men det kanske du vet....

kunghippe
28 juli 2018 · 197 Inlägg

Kan ju vara så enkelt att tryckgivaren är kass eller kontakten av och det ger felkoden på spjällhuset med ? Ska hämta en på skroten o testa bra tips tack

Volvo 740 (1986)
Knugcab
29 juli 2018 · 5 111 Inlägg

Hur grön är man som besiktningsman om man tror att luftburken är ett batteri och dessutom inte vet var batteriet sitter på en V70? Okej att man kanske inte kan utantill var det sitter på någon exotisk sportbil från 60-talet men man tycker det måste ju komma in minst en V70 om dagen, tredje gången man söker det under huven och blir påmind om att det sitter bak så borde det väl börja kännas tillräckligt pinsamt för att fastna....

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Djo
29 juli 2018 · 10 157 Inlägg

Kolla så inte kontakten till lmm är kass så han lyckats lirka ut den... Han hade fått avbryta besiktningen om det hade varigt min bil.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
kunghippe
29 juli 2018 · 197 Inlägg

Knugcab skrev:
Hur grön är man som besiktningsman om man tror att luftburken är ett batteri och dessutom inte vet var batteriet sitter på en V70? Okej att man kanske inte kan utantill var det sitter på någon exotisk sportbil från 60-talet men man tycker det måste ju komma in minst en V70 om dagen, tredje gången man söker det under huven och blir påmind om att det sitter bak så borde det väl börja kännas tillräckligt pinsamt för att fastna....

Håller med

Volvo 740 (1986)
kunghippe
29 juli 2018 · 197 Inlägg

Djo skrev:
Kolla så inte kontakten till lmm är kass så han lyckats lirka ut den... Han hade fått avbryta besiktningen om det hade varigt min bil.

Tog loss kontakten på luftmassemätaren och satte tillbaka samma visa

Volvo 740 (1986)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang