Golf mk7 tickar vid körning

35OZ
29 juli 2018 · 10 Inlägg

Min golf har stått i 2 veckor då jag haft en annan bil o kört med och när jag skulle starta den idag så började den ''ticka'' när jag körde iväg med den. Den tickar snabbare när man kör iväg, och tror att det kommer från hjulhuset men inte helt säker. Testade även att panikbromsa om det kan vara något som fastnat i bromsarna när den stått, men inget.
Någon som vet vad som kan vara problemet?

Mangisen
29 juli 2018 · 1 034 Inlägg

Små stenar i däcken som fastnat ?

35OZ
29 juli 2018 · 10 Inlägg

Ser inga synliga stenar vid hjulhuset, så tror inte att det är det. Men ska dubbelkolla, tack smile

Hiphoppucko
29 juli 2018 · 72 Inlägg

Skulle det kunna vara en taskig drivknut? Låter det nåt speciellt om du svänger fulla rattutslag? Eller nåt klonkande ljud?

35OZ
29 juli 2018 · 10 Inlägg

När jag öppnade motorhuven när bilen var igång så lät det som en jävla diesel vid motorn (Är en bensinare tsi 1.4), så inget fel vid hjulhuset, vet inte vad som kan vara fel,  bilen har bara gått typ 4500 mil och alltid servad hos Volkswagen. Tändstiften är relativt nya (Mindre än ett år gamla) men kan de bli dåliga endå?
Gjorde en liten video på det: https://streamable.com/wggpg

Senast redigerat av 35OZ (29 juli 2018)

simlar
30 juli 2018 · 5 526 Inlägg

Tycker motorn låter normalt, men svårt att höra ljudnivån riktigt men tycker det låter som tickandet från högtryckspumpen och från direktinsprutarna och dom låter men brukar inte höras inne i bilen.

Blev ljudet tystare efter du haft igång motorn en stund? När bilen stått länge så hinner dom hydrauliska lyftarna tömmas på olja och det kan då låta riktigt illa tills dom fått upp oljetrycket.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Soulman
30 juli 2018 · 1 271 Inlägg

Jag hör inte heller något särskilt. En TSI har ett ganska hårt ljud och låter lite som en diesel.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
jaka54
30 juli 2018 · 5 734 Inlägg

Hej!
Oj! vad det lät! Det är hydrauliska ventillyftarna som låter, små kolvar som lyfter ventilerna!
Ventillyftarna låter på grund av avsaknad av olja/oljetryck/dålig olja.
Vanligtvis brukar sånt här oljud  sluta efter att motorn varmkörts men är lyftarna slitna så är det bara att byta dem, leva med ljudet (inte farligt för motorn men obehagligt att hela tiden höra) eller möjligtvis satsa på att byta olja och filter, då kan ljudet upphöra. -När bytte du olja och filter senast?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
30 juli 2018 · 17 483 Inlägg

Hm. Har du kört med longlifeservice?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
35OZ
30 juli 2018 · 10 Inlägg

simlar skrev:
Tycker motorn låter normalt, men svårt att höra ljudnivån riktigt men tycker det låter som tickandet från högtryckspumpen och från direktinsprutarna och dom låter men brukar inte höras inne i bilen.

Blev ljudet tystare efter du haft igång motorn en stund? När bilen stått länge så hinner dom hydrauliska lyftarna tömmas på olja och det kan då låta riktigt illa tills dom fått upp oljetrycket.

Lät inte den vara på särskillt länge då jag var rädd att ta sönder något. Har en kompis som e mekaniker som skulle kolla på det som avrådde mig o starta den ifall det är en läcka.

jaka54 skrev:
Hej!
Oj! vad det lät! Det är hydrauliska ventillyftarna som låter, små kolvar som lyfter ventilerna!
Ventillyftarna låter på grund av avsaknad av olja/oljetryck/dålig olja.
Vanligtvis brukar sånt här oljud  sluta efter att motorn varmkörts men är lyftarna slitna så är det bara att byta dem, leva med ljudet (inte farligt för motorn men obehagligt att hela tiden höra) eller möjligtvis satsa på att byta olja och filter, då kan ljudet upphöra. -När bytte du olja och filter senast?

Olja o filter byttes för typ 3 månader sedan och sedan gått max 100 mil. Den servades på auktoriserad så original filter + Castrol Long life olja.

Hybrid_ skrev:
Hm. Har du kört med longlifeservice?

Oljan o filtret har bytts en gång per år då bilen gått mindre än 1000 mil per år. Senaste servicen var så kallad stor service.

Kan även tillägga att jag kollade oljan och den låg helt rätt nivå.

Senast redigerat av 35OZ (30 juli 2018)

Leify74
1 augusti 2018 · 9 Inlägg

Brorsan hade samma problem för ett tag sedan men sedan försvan det tickande ljudet, hoppas du får bukt med det.

jaka54
1 augusti 2018 · 5 734 Inlägg

Hej!
Som sagt! Ljudet kan försvinna av sig själv så kör du bara . Det är inte direkt farligt för motorn, bara  jobbigt att höra.

Senast redigerat av jaka54 (1 augusti 2018)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang