2491
Sök

Läcker kylarvätska, Golf II

468 Inlägg
29 juli 2018
Trådstartare
Har en Golf 2 från 92, ganska ovanligt problem, den läcker ut hela kylarsystemet i princip när bilen stängs av efter en stund

Alltså, fyller jag på vatten när bilen står avstängd läcker inget, och när jag kör läcker inget, men det försvinner mycket vätska när jag har kört och sedan låter bilen stå en timme eller så

Vad kan det vara för slang som har gått då?
Känt problem? Lätt att fixa?

Har såklart försökt hitta den läckande slangen men jävligt svårt utan att palla upp den och har ingen möjlighet till det
Senast redigerat av totte1015 (29 juli 2018)

6 424 Inlägg
29 juli 2018
Hej!
Öppna huven! Starta motorn och kör den varm (90-100grader) och stäng av den och observera vad som händer med kylvätskan (i expansionskärlet osv)! -Kanske läcker vätska ut genom expansionkärlets lock?! Eller någon slang som spruckit eller lossat av värmen.
Sedan har man inte bara vatten i kylaren utan en blandning av glykol och vatten 50/50 men det visste du väl antagligen.

468 Inlägg
29 juli 2018
Trådstartare
jaka54 skrev:
Hej!
Öppna huven! Starta motorn och kör den varm (90-100grader) och stäng av den och observera vad som händer med kylvätskan (i expansionskärlet osv)! -Kanske läcker vätska ut genom expansionkärlets lock?! Eller någon slang som spruckit eller lossat av värmen.
Sedan har man inte bara vatten i kylaren utan en blandning av glykol och vatten 50/50 men det visste du väl antagligen.

Läcker inte ut ur slangarna som går till expansionskärlet iallafall!
Men är helt säker på att det är någon slang, men vetetusan VART, har tittat med ficklampa i motorrummet och gått nära och kollat men ser inget, det droppar ner på vänster länkarm på marken ungefär, har även kollat så det inte är blött i kupen, vilket det inte är.

Jojo men det är inte så viktigt nu på sommaren, är mer när kylan dyker upp som jag tänkte fixa det.

Eftersom det läcker såhär mycket så har jag 30 liter vatten liggandes i bilen som jag får fylla på dagligen och då tänker jag absolut inte slänga i glykol med tongue

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 331 Inlägg
29 juli 2018
totte1015 skrev:
jaka54 skrev:
Hej!

Läcker inte ut ur slangarna som går till expansionskärlet iallafall!
Men är helt säker på att det är någon slang, men vetetusan VART, har tittat med ficklampa i motorrummet och gått nära och kollat men ser inget, det droppar ner på vänster länkarm på marken ungefär, har även kollat så det inte är blött i kupen, vilket det inte är.

Jojo men det är inte så viktigt nu på sommaren, är mer när kylan dyker upp som jag tänkte fixa det.

Eftersom det läcker såhär mycket så har jag 30 liter vatten liggandes i bilen som jag får fylla på dagligen och då tänker jag absolut inte slänga i glykol med tongue

Det kan du ge dig tusan på att det är. Glykolblandningen är inte bara för att ha i kylan, det har även en rostskyddande effekt om du inte visste det.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

6 424 Inlägg
30 juli 2018
Hej!
Jag kan förstå att du bara använder vatten i det här fallet eftersom det läcker så mycket och att du nu bara vill hitta läckan.
Eftersom du vet att det droppar vatten ner på vänster länkarm så följ droppandet uppåt...då borde du kunna hitta källan.

Forummoderator
18 270 Inlägg
30 juli 2018
Glykolen har en annan effekt dessutom: Kokpunkten höjs till 108 grader och med lite tryck på det börjar inte bilen koka tills cirka 120 grader uppnås.

Jag misstänker att du har eldriven elfläkt? Den kanske inte börjar jobba fullt innan 97 grader uppmäts i systemet och då är det redan för sent med vatten enbart.

Bara en tanke.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

468 Inlägg
30 juli 2018
Trådstartare
Såg nu nästan exakt vad som hände, stängde av bilen och hörde bubblande i kärlet, kollade och precis då så skvätte det som fasen på högersidan av kärlet mot hjulväggen, på baksidan kärlet kan man säga

Vet fortfarande inte hur jag ska fixa det dock, finns det en dedikerad slang för retur från motorn när den stängs av? Isåfall måste det vara den som sitter löst eller nått

Men som någon nämnde, tänker såklart lägga i glykol när detta är fixat, men inte så som det är nu, för vart jag än parkerar lämnar jag en pöl efter mig och det är inte lämpligt med glykol i då

Forummoderator
9 299 Inlägg
30 juli 2018
Äsch. Grannen får köpa ny katt.

Glykol bör du trots allt ha i för att spara din motors insida.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

468 Inlägg
30 juli 2018
Trådstartare
Kan folk släppa delen med den här jävla glykolen? Det är inte det som är problemet här, fatta någon gång?

Fan vad dåliga vissa är på att läsa, jag SKA ha det i, när detta är fixat, jag har ingen tid att dra till verkstaden för alla satar stänger ju 16, och då slutar jag

Jag vill bara veta om någon varit med om liknande symtom att det läcker när man stänger av bilen, aldrig under färd

Är expansionskärlet lätt att ta loss?
Senast redigerat av totte1015 (30 juli 2018)

6 424 Inlägg
30 juli 2018
Hej!
Du säger alltså att det kommer ut vatten på baksidan av expansionskärlet.?!
Fattar jag dig rätt?
-Då skulle jag ta loss expansionskärlet och kolla dess två slangar. Det kan vara läckage från slangen som går från expansionskärlet till kylaren. Den slangen sitter under expansionskärlet (åtminstone är det så på min Audi 100).
Den andra slangen (mindre diameter) sitter uppe på expansionskärlet och är för returvatten/ånga till kylaren. Inte troligt att den har med saken att göra.

4 545 Inlägg
30 juli 2018
Man bör väl kunna se var vattnet kommer ifrån,när hela "systemet"töms!!

4 198 Inlägg
30 juli 2018
Har haft en MK2:a där det varit spricka i expansionskärlet

92:or och äldre behöver numera ingen verksam katalysator

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

468 Inlägg
31 juli 2018
Trådstartare
jaka54 skrev:
Hej!
Du säger alltså att det kommer ut vatten på baksidan av expansionskärlet.?!
Fattar jag dig rätt?
-Då skulle jag ta loss expansionskärlet och kolla dess två slangar. Det kan vara läckage från slangen som går från expansionskärlet till kylaren. Den slangen sitter under expansionskärlet (åtminstone är det så på min Audi 100).
Den andra slangen (mindre diameter) sitter uppe på expansionskärlet och är för returvatten/ånga till kylaren. Inte troligt att den har med saken att göra.

Ska göra det vid lämpligt tillfälle! (när bilen svalnat)

zzr94092 skrev:
Man bör väl kunna se var vattnet kommer ifrån,när hela "systemet"töms!!

Nej, sjukligt nog inte, har gått förbannat nära med huvudet i motorrumet för att försöka lokalisera men man ser bara vatten längre ner så att säga, dock hann jag se en gång när jag öppnade motorhuven att det "sprutade" någonstans från kärlet, men omöjligt att hinna se vart då det ångades i princip direkt efteråt

spillolja skrev:
Har haft en MK2:a där det varit spricka i expansionskärlet

92:or och äldre behöver numera ingen verksam katalysator

Får kolla. Men jag körde 48 mil EFTER felet konstaterades och tog mig hela vägen hem utan problem, stannade på donken och åt, medans jag gjorde det rann allt vatten ut, fyllde på, åkte vidare, inga problem förens jag stannade nästa gång, så att det är en spricka är osannolikt förmodar jag? Såvida det inte är så att det bildas övertryck när jag stänger av bilen, vattnet retuneras till kärlet och övertrycket gör så sprickan "vidgas"? Låter lite väl galet dock

468 Inlägg
31 juli 2018
Trådstartare
Har lossnat på kärlet och kollat, "ser" inga fel eller uppenbara läckor, men det klart, när det är tryck i systemet så händer det ju en hel del, speciellt med gummit.

Men det finns två hål på översidan av det runda kärlet, se bild:
https://imgur.com/a/SWv1Hb1

Där är jag helt 100% på att det sprutade ut ur när jag såg det hända, dock är det inte där det alltid läcker...Så jag förstår ingenting.

Har tagit mått på slangen under och tänkte köpa ny klämma, kärl och slang för att försöka fixa detta

Någon som vet vart man köper slangen från expansionskärlet på undersidan?
Senast redigerat av totte1015 (31 juli 2018)

Sök