4844
Sök

Audi A4 -10, knackar när jag vrider ratten

2 Inlägg
1 augusti 2018
Trådstartare
Hej!

Har en Audi A4, årsmodell 2010.
Den har gått ca 28 000 mil.

För någon dag sedan hörde jag att det knackar/klonkar när jag vrider ratten vid stillastående. Ingen ljud hörs när jag kör oavsett hastighet.
Ljudet uppstår inte heller varje gång jag står stilla och vrider på ratten utan bara ibland.

Jag hör även ett lågt ”knäppande” eller klickande när jag kör som vanligt från höger framdäck skulle jag gissa. Det låter mer när jag kör fort och knappt alls när jag kör sakta. Ljudet är detsamma oavsett om jag svänger åt något håll. Detta hörde jag första gången alldeles nyss.

Någon som har någon aning om vad dessa två fenomen kan bero på? Är det något akut som behöver åtgärdas eller kan jag vänta till efter semestern då jag åker iväg på fredag och inte har möjlighet att lämna in bilen?

Tack för svar!

6 269 Inlägg
1 augusti 2018
Skulle kunna vara fjäderbenslagringen som kärvar, den sitter i toppen av fjäderbenet och skall vrida sig när hjulen vrider sig

2 Inlägg
1 augusti 2018
Trådstartare
Svarte_Orm skrev:
Skulle kunna vara fjäderbenslagringen som kärvar, den sitter i toppen av fjäderbenet och skall vrida sig när hjulen vrider sig

Okej. Är det något som är akut att byta eller är det ok att köra så ett tag?

2 253 Inlägg
2 augusti 2018
.

Själv vill jag absolut påstå att det är AKUT!

När fjäderbenslagring kärvar, vrider sig fjädern, vilket den inte är gjord för!
Och påfrestningen blir stor, när den samtidigt komprimeras i gupp och ojämnheter.

Har senaste åren bytt tre fjädrar på två VAG-bilar, där dessa gått av.

Det som är farligt är att den avvridna fjäder kan gå in i däcket.

Så gjorde det för min son. Började lukta bränt... Fjäderänden hade svarvat ett spår in till corden på däcket.

Om du inte åtgärdar, så låna i vart fall inte ut bilen.
Senast redigerat av Meaganeowner (2 augusti 2018)

7 866 Inlägg
2 augusti 2018
Tag hjälp av en kompis.
Öppna motorhuven och starta motorn(för att få styrservo).
Vrid ratten fulla utslag åt båda håll.
Lyssna samtidigt och håll handen på respektive "topplagring".
"Knarrar" eller smäller det har du förmodligen hittat felet.

2 253 Inlägg
2 augusti 2018
Ibland blir det stundtals som om bilen drar åt höger eller vänster. Och sen så kan det bli normalt igen.
Detta trots att hjulinställningen inte påverkas..
En av fjädrarna som drar p g a att lagret kärvar.
Senast redigerat av Meaganeowner (2 augusti 2018)

6 647 Inlägg
2 augusti 2018
Hej!
Tar tillbaka det där jag sa om "Inte akut! Tänkte inte på fjäderrörelsen...Sorry!

Sök