Fäster ljuddämparplatta på linoljad huv?

Tobbe_Trollkarl
3 augusti 2018 · 20 Inlägg

Jag tänkte sätta Biltemas ljuddämparplatta under motorhuven och funderar på hur jag först ska hantera rosten där. På annat håll impregnerar jag just nu rost med linolja. Men jag misstänker att ljuddämparplattan inte fäster på en sådan yta.

Eller gör den det? Linolja ska ju stelna till en gummiliknande yta, kanske går det trots allt att fästa på den ändå? Om man använder sparsamt av oljan och dessutom späder den med terpentin? (Vad jag har kunnat se hittills blir det snabbt hårdare och mindre kladdigt med terpentin än med bara ren linolja.)

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 augusti 2018 · 4 917 Inlägg

Jag tror det blir såhär:
I början fäster det men efterhand så lossnar isoleringen efter hand p gr av vibrationer under körning.

Senast redigerat av bilknuffaren (4 augusti 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Tobbe_Trollkarl
4 augusti 2018 · 20 Inlägg

bilknuffaren skrev:
Jag tror det blir såhär:
I början fäster det men efterhand så lossnar isoleringen efter hand p gr av vibrationer under körning.

Ja. Tack. Så jag borde slipa plåtrent och spraya rostskyddsfärg innan jag klistrar dit ljuddämparplattorna?

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 augusti 2018 · 4 917 Inlägg

Det blir nog perfekt!

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Tobbe_Trollkarl
4 augusti 2018 · 20 Inlägg

Jag har nu slipat mittdelen av huven plåtren. Dock återstår små prickar av djupare rost som är svåra att rå på. En granne som jobbat med bilrenovering sa att man inte ska blästra motorhuvar, de kan "slå sig" då, och han tyckte att jag nog gjort ungefär vad man kunde. Om jag hade på betande epoxygrund och sedan litet annat ovanpå det så kunde jag klara mig – med litet tur, menade han.

Jag funderar ändå på om det finns något mer att göra. Citronsyra, t ex, är väl en vedertagen huskur mot rost? Kanske kan man pensla det över prickarna, låta det verka ett tag, och sedan spruta med högtryckstvätt för att rensa rostporerna mer på djupet. Låter det galet?

(Tydligen ska man även köra med något basiskt efter att man använt citronsyra, t ex maskindiskmedel, för att neutralisera eventuell kvarvarande syra. Jag antar att man då kan smeta över litet uppblött maskindiskmedel och efter en stund spruta med högtryckstvätt igen.)

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 augusti 2018 · 4 917 Inlägg

Det blir nog bra, men jag vet av egen erfarenhet att när det väl börjat rosta så får man ingen hejd på det i längden hur man än gör..
Har man tur med porerna så går det bra och slarvar man så..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
jaka54
4 augusti 2018 · 5 729 Inlägg

Hej!
Får du inte bort alla svarta rostporer så kommer rosten tillbaka!
Visst kan du blästra huven! Men om du inte vill lämna bort på blästring så använd fosforsyra eller köp rostborttagare ,det funkar men tar tid .

caromania Forummoderator
4 augusti 2018 · 9 296 Inlägg

Det är ju för fan insidan på en motorhuv. Det kommer inte rosta igenom på åratal!

Edit: för att utveckla det lite. Såvida det inte är en otroligt fin bil med wow-faktor så skulle jag personligen aldrig lägga tid på att laga rost på insidan av huven. Det är varmt=sällan fuktigt vilket betyder extremt långsam utveckling av eventuell rost, och om det vore en bil med sådan wow-faktor så hör inte Biltemas isolering hemma där ändå.

Jag skulle skita i rosten och bara klämma dit plattorna ändå. Alternativt så skulle jag måla insidan med Hammarlack först och sedan klistra dit dem.

Senast redigerat av caromania (5 augusti 2018)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
torsen
5 augusti 2018 · 7 236 Inlägg

Du har inte funderat på att fästa motorhuvsisoleringen som på t ex Mercedes 460.
Där är isoleringen fäst med två långa och relativt breda stålblad.
Mellan huvens framkant och bakkant.
Så var det på en Merca som jag ägde för något decennium sedan.

Tobbe_Trollkarl
5 augusti 2018 · 20 Inlägg

torsen skrev:
Du har inte funderat på att fästa motorhuvsisoleringen som på t ex Mercedes 460.
Där är isoleringen fäst med två långa och relativt breda stålblad.
Mellan huvens framkant och bakkant.
Så var det på en Merca som jag ägde för något decennium sedan.

Jo, i efterhand slogs jag av att jag kunde ha gjort så – för det finns fyra sådana tvärstag i huven! Men nu när jag har slipat ytan måste jag ju ta hand om den :-) Kanske nöjer jag mig ändå med att klämma fast plattorna under de där tvärstagen, så att jag enkelt kan lossa dem och kolla rostskicket om ett år eller två.

caromania, det är en Range Rover från början av 70-talet.

jaka54, jag köpte just något rostlösande som heter RustEx på Jula. Nu ska jag strax gå ut och slipa vidare (tror jag), och sedan ska jag se vad RustEx kan åstadkomma.

Tobbe_Trollkarl
5 augusti 2018 · 20 Inlägg

Det blev en litet enklare lösning. Efter RustEx-behandling (som inte gjorde någon synbar skillnad) och avfettning målade jag det renslipade området med Biltemas motorlack.

Området omfattar huvens mittdel samt litet till åt ena hållet. Ljuddämparmattorna tänker jag nu sätta bara på mittdelen. Det synliga lilla bonusområdet får därmed tjäna som indikator på huruvida rosten återkommer eller inte. I så fall drar jag bort ljuddämparplattorna, penslar med linolja, och klämmer fast plattorna igen med tvärstagen.

caromania Forummoderator
5 augusti 2018 · 9 296 Inlägg

Tobbe_Trollkarl skrev:
Det blev en litet enklare lösning. Efter RustEx-behandling (som inte gjorde någon synbar skillnad) och avfettning målade jag det renslipade området med Biltemas motorlack.

Området omfattar huvens mittdel samt litet till åt ena hållet. Ljuddämparmattorna tänker jag nu sätta bara på mittdelen. Det synliga lilla bonusområdet får därmed tjäna som indikator på huruvida rosten återkommer eller inte. I så fall drar jag bort ljuddämparplattorna, penslar med linolja, och klämmer fast plattorna igen med tvärstagen.

Kanon. Det blir bra det där!

Fasen jag trodde Range Rover hade många paneler inkl huv i aluminium? Kanske drömt det? Oavsett vad så är det väl synnerligen utmärkt att du försöker hålla den vid liv!

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
torsen
6 augusti 2018 · 7 236 Inlägg

Vet inte hur det är med RR, men Defender har fr o m Puma, 2007, stålplåt i motorhuv och dörrar i stället för Birma Bright(en lättmetallegering).

Tobbe_Trollkarl
6 augusti 2018 · 20 Inlägg

De flesta ytterpaneler är gjorda av Birmabright (aluminium-magnesiumlegering) men bland annat motorhuven är visst av stålplåt: http://www.range-rover-classic.com/Home … nuary-1973

caromania Forummoderator
6 augusti 2018 · 9 296 Inlägg

Där ser man. Lite ny lärdom även idag! smile

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Growe Fri fart för ett fritt folk!
6 augusti 2018 · 13 742 Inlägg

man ska ALDRIG ALDRIG ALDRIG låta bli att täckmåla rostskyddsfärg för utan en färg ovanpå släpper den fukten rakt igenom sig så det är absolut det sämsta man någonsin kan göra....      Vill man ha ett bra rostskydd så målar man med epoxygrund och sen målar med en 2komponet färg ovanpå.    då slipper man rost..  och att hålla på med linolja och sånt på plana ytor som är målade är meningslöst det skyddar inte något mer än färgen sånt har man på ställen där det inte går att måla som hålrum där gör den nytta då den kan tränga imellan plåtar som ligger tätt ihop     så lite svårt att se oron över att ljudämpningsplattorna inte ska fästa...  låt bara bli att lägga kladd där du ska sätta plattorna smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
torsen
7 augusti 2018 · 7 236 Inlägg

Så sant som Growe skriver.
Linolja endast för hålrum och spalter där flera plåtar möts.
Behandla gärna dörrars, luckors och huvars nederkant med linolja.
Liksom A-, B- C- och D-stolparnas anslutning till sidobalkarna/"tröskellådorna".
Men - räkna med att doften, om man inte gillar den, fortsätter att stinka i ett par år.
Var även beredd på att dropp från dörrarna kan hamna på först dörrkarmarna och därefter byxbenen.
Min erfarenhet efter att ha "linoljat" flera bilar.

B t w så genomförde SP i Borås för några decennier sedan ett jämförande prov ur förebyggande rostskyddsbehandlingssynpunkt med ett flertal av de på svenska marknaden tillgängliga rostskyddsprodukterna.

Visade sig att linolja penetrerade mellan 50 och 100 % bättre/djupare än näst bästa annat medel.

Jag hade anledning att i mitt yrke bedöma olika rostskyddsbehandlingar av bilar.
Men bilföretaget i fråga ansåg att nackdelarna, lukt och efterdropp, övervägde fördelarna.

Tobbe_Trollkarl
7 augusti 2018 · 20 Inlägg

Growe, menar du att jag ska måla med något mer ovanpå motorlacken? Det stod inget om detta på burken, bara att man först skulle använda en primer om det var aluminium man målade på – vilket det alltså inte var. Men funkar i så fall Biltemas bättringslack , tro? Den råkar jag ha här hemma.

Linoljan lägger jag nu på där det redan finns rost, inte på släta och målade ytor. Dessförinnan har dock hela undersidan fått en rejäl sprut- och spraybehandling i två omgångar. I första omgången var linoljan utspädd med lika mycket balsamterpentin för ännu bättre inträngning.

torsen, att utforska och behandla diverse dolda utrymmen står näst på tur.

Trösklarna, hjulhusen, några av fästena mellan ram och chassi, förarplatsens fotbrunn och reservhjulets fack i bagageutrymmet – samt annat som jag kan ha glömt – var tidigare sönderrostade. Detta har jag betalat en ganska dyr slant för att få lagat och svetsat. Nu är det linolja som gäller för kvarvarande rost. Jag tycker inte att det luktar illa – och rosten blir ju nästan snygg när den mörknar av linoljeimpregneringen – men jag ska försöka att akta byxbenen.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
7 augusti 2018 · 13 742 Inlägg

Tobbe_Trollkarl skrev:
Growe, menar du att jag ska måla med något mer ovanpå motorlacken? Det stod inget om detta på burken, bara att man först skulle använda en primer om det var aluminium man målade på – vilket det alltså inte var. Men funkar i så fall Biltemas bättringslack , tro? Den råkar jag ha här hemma.

Linoljan lägger jag nu på där det redan finns rost, inte på släta och målade ytor. Dessförinnan har dock hela undersidan fått en rejäl sprut- och spraybehandling i två omgångar. I första omgången var linoljan utspädd med lika mycket balsamterpentin för ännu bättre inträngning.

torsen, att utforska och behandla diverse dolda utrymmen står näst på tur.

Trösklarna, hjulhusen, några av fästena mellan ram och chassi, förarplatsens fotbrunn och reservhjulets fack i bagageutrymmet – samt annat som jag kan ha glömt – var tidigare sönderrostade. Detta har jag betalat en ganska dyr slant för att få lagat och svetsat. Nu är det linolja som gäller för kvarvarande rost. Jag tycker inte att det luktar illa – och rosten blir ju nästan snygg när den mörknar av linoljeimpregneringen – men jag ska försöka att akta byxbenen.

skulle aldrig målat med sån färg men nu har du målat så nu kvittar det.. 

du skulle målat med epoxigrund och lagt en 2kompontet lack ovanpå det för maximal rostskydd..    epoxigrunden är farlig som fan men jäkligt bra

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Tobbe_Trollkarl
7 augusti 2018 · 20 Inlägg

OK, nästa gång.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang