D5252t som blir slö efter halvgas.

Marce
4 augusti 2018 · 31 Inlägg

Tja, har en v70 tdi som är slöare än slö. Ja jag vet att det inte är snabba motorer, men 0-100 på typ 20-30 sek känns som ett skämt.
När man ger halvgas är han relativt gasglad, speciellt med evrymodden igång (obviously), men trycker man plattan i mattan är det som om att man ger typ 30% gas. Känns som att den inte får tillräckligt med diesel när turbon kommer igång, och man hör att turbon vill ladda på.
När man ska sota med gas å broms samtidigt så vill han aldrig gå högre än typ 2,5k-3k varv.
Ibland lyser service  och lambda lampan (lamdba förstår jag) och jag har inte kunnat läst ut några felkoder än.
Läste att någon hade kommit in i något felsäkert läge och hade liknande symptomer som mig (fast den killen hade dieselbox).

Det är en -98, automat och gått 56k (<-- felet kanske? xD).

Hoppas någon har någon idé då den inte ens orkar hålla hastigheten uppe i motorvägs backar, med evrymod igång.

Senast redigerat av Marce (4 augusti 2018)

Volvo 740 GL "OZY" (1990)
Volvo V70 TDI "SFA" (1998)
Mack Forum- och sitemoderator
4 augusti 2018 · 26 149 Inlägg

Hur fungerar bilen om du kopplar ur evrymodden helt?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Marce
5 augusti 2018 · 31 Inlägg

Det vet jag faktiskt inte men jag har det på knapp så när det är avstängt borde det väl inte ha någon effekt på motorn?
Vi kollade felkoder och grejjer, och har kommit fram till att turbon laddar bra mycket för lite. Jag ska plocka lite grejjer från polarens tdi och se om jag kan få ordning på det. Om det inte kommer igång skriver jag här igen :p.

Volvo 740 GL "OZY" (1990)
Volvo V70 TDI "SFA" (1998)
Gork
5 augusti 2018 · 13 Inlägg

Låter som turboläcka.  Kolla alla slangar till/från turbon, samt LLK'n

Marce
7 augusti 2018 · 31 Inlägg

Har kikat lite på det men hittar ingen läcka någonstans. Tror fortfarande det skulle kunna ha och göra med detta nödläge att göra, för man hör att turbon kommer igång och känner det, men efter typ en halv sekund så är det som om luften stryps och den blir slö.
Tror du det finns något sätt att stänga av det läget för att se om det har något med det att göra?
Ska annars försöka få i en laddtrycks mätare snart och ska också försöka byta magnetventil för att se om det är den som spökar.

Volvo V70 TDI "SFA" (1998)
Volvo 740 GL "OZY" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang