Audi 100 Turbo är svår/nästan omöjlig att starta när den är varm.

jaka54
4 augusti 2018 · 5 656 Inlägg

Hej!
Min bror har en  Audi 100 Avant Turbo från 1991 som när man kört den en stund och stänger av motorn inte vill starta eller rättare sagt den kan ibland starta på en eller två cylindrar samtidigt som man pumpar lite med gasen men oftast startar den inte alls. Väntar man en stund så motorn kallnat , tjugominuter en halvtimme,  så startar den igen. Först trodde vi att det var bränslepumpen som krånglade så den byttes men felet kvarstod.
Vi bytte tändspole ...felet kvarstod.
Vi bytte fördelare ...felet kvarstod.
Vi bytte till ny hallgivare i fördelaren...felt kvarstod.
Vi fick tips att det kunde vara lamdasonden så vi prövade med två andra...felet kvarstod.
Bilen har nya tändstift NGK stift , rotor och fördelarlock och olja och filter är bytt nyligen.
Vi vet att grenröret har en spricka (tydligen vanligt på turbomodellen) men att det skulle kunna vara orsaken tvivlar jag på.
Någon som kan komma med tips?

Presidento Of World
4 augusti 2018 · 3 305 Inlägg

Tempgivaren brukar kunna muppa sig så.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
zzr94092
4 augusti 2018 · 4 369 Inlägg

Läckande spridare...

torsen
4 augusti 2018 · 7 189 Inlägg

Låter för mig som defekt kondensator.
När den fått svalna går motorn att starta normalt, eller hur?
Även dålig/orolig tomgång med varm motor?

zzr94092
4 augusti 2018 · 4 369 Inlägg

Kondensator, är väl ingen B18 som TS har prob. med

jaka54
4 augusti 2018 · 5 656 Inlägg

Hej!
Ja ,tomgången är orolig, inte jämna 850v/m utan den varierar lite från kall till varm motor.
Kall startar motorn direkt!
Tempgivaren? Den stora beiga med tre stift!? Eller den lilla svarta med två stift?
Läckande spridare..? Kan var så eftersom när jag försökte starta motorn (och den inte ville) så kände jag bensindoft...

Senast redigerat av jaka54 (4 augusti 2018)

caromania Forummoderator
4 augusti 2018 · 9 296 Inlägg

Jag tror också på vattentemperatursensor. Och då menar jag den som styr blandning till ECU-n. Jag hade problem med min bil (när den var kall iofs) och då hade sladden hoppat av. Färger etc, ingen aning på Audin men garanterat något sådant fel.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
jaka54
5 augusti 2018 · 5 656 Inlägg

Hej!
Har prövat att spraya startgas runt spridarna när motorn var varm (Över 90 grader) men ingen förändring på motorvarvet. Tomgångsvarvet kan vara helt jämnt ibland men har bilen stått en stund efter varmkörning kan det vara stört omöjligt att få igång motorn och om den startar så gör den det på en till två cylindrar och man får pumpa med gasen för att hålla igång den. Tomgångsvarvet kan sen  variera från ca 600-700v/m till 1100v/ m men går efter några minuter ner och stabiliserar sig runt 850-900v/m.
Ibland gör den inte det utan tomgångsvarvet håller sig runt 1100v/m och försöker man då justera tomgångsvarvet med gaslinkaget så är motorn fruktansvärt känslig på inställningen. Så att nå ideella 850v/m är mycket svårt.
Som jämförelse : På min Audi 100 Avant 2,0E -89:a däremot ligger tomgångsvarvtalet konstant på 850v/m när motorn är varm och motorn startar direkt både kall som varm.

Har en ny trepolig Tempgivare (som bl.a styr temperaturinstrumentet) liggande som jag ska prova med.

Senast redigerat av jaka54 (5 augusti 2018)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
5 augusti 2018 · 13 644 Inlägg

K-jet antar jag...  Testa ny termotidsgivare..  Den styr både kallstart och bimetallen i styrtrycksventilen..  Då blir dom lung i helvete att få igång varma men brukar gå att putta igång ganska lätt av någon väldigt märkligt anledning

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
jaka54
5 augusti 2018 · 5 656 Inlägg

Hej!
Ja! Att skjuta igång har tydligen varit enda möjligheten enligt brorsan.

Men termotidgivaren...var sitter den på turbomodellen?
På Min Audi 100 2,0E -89:a sitter termotidgivaren baktill på toppen.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
5 augusti 2018 · 13 644 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Ja! Att skjuta igång har tydligen varit enda möjligheten enligt brorsan.

Men termotidgivaren...var sitter den på turbomodellen?
På Min Audi 100 2,0E -89:a sitter termotidgivaren baktill på toppen.

aldrig mekat en audi 100turbo så ingen aning.. baserar det bara från mina erfarenheter från tiden med 240turbo..  ;-)  hade en 245turbo som jag mekade en del med k-jetronicen  så man lärde sig en hel del.  men sen är jag väl medveten om att audi på senare åren körde ett system som heter Ke-jettronic med lambda styrning.  så inte exakt samma system men funktionen är den samma förutom att man styr bränsleblandningen med en lambdasond..    på 240 sitter den under insuget brevid  vanliga tempgivaren till instrumentet

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
jaka54
5 augusti 2018 · 5 656 Inlägg

Hej!
Tack för tipsen men jag tror inte Audi 100 Turbo (MC-2 motorn) har någon termotidgivare, utan där styrs extra bränsleinsprut när motorn är kall av datorn. -Men det borde finnas någon givare som talar om för datorn vilken temperatur kylarvattnet har ...eller hur?

Senast redigerat av jaka54 (5 augusti 2018)

Luddaso
5 augusti 2018 · 4 Inlägg

Kände att jag bara måste säga något...
Farsan hade en Audi 100 2.3e med väldigt ojämn tomgång samt så var den svårstartad när den blev varm. Felet var insuget som även om packningarna var nya hade en tendens att läcka. Prova med nya packningar och se till att den får nytt bränslefilter och i värsta fall ny bränslepump. Den sitter i tanken och är lite lurig att få ut, det sitter ett lock bakom baksätena som ska skruvas bort innan du kommer åt ledningar.
Lycka till

jaka54
5 augusti 2018 · 5 656 Inlägg

Hej!
Att tjuvluft via dålig/trasig packning vid insuget köper jag men då skulle motorn reagera, gå upp i varv  när jag spreja på startgas ...och det gör den inte.

Nytt bränslefilter ...Nja. Vad skulle logiken finnas där? -Att den förhindrar att soppa kommer fram för att det är igensatt...men varför i så fall bara när motorn är varm!??
Men finns det inte en bränsleackumulator även på Turbomodellen?? -Finns på min Audi 100 2,0E sittande på ovanför bakaxeln vid höger hjul!

Bränslepump har jag bytt ett flertal gånger både på min egen Audi 100 2,0E och så även på brorsans Audi 100 Turbo så det kan jag nog utesluta...men helt säker kan man inte vara. Har till och med tillverkat ett specialverktyg av ett vinklat 45graders avlopprör för att få ur pumphållaren ur tanken (tips från en Irländs site via "Nordic Audi" )!
Fler tips mottages gärna.

https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-bff6e0e3b2bbb6f05758282d539045d5.jpg

Senast redigerat av jaka54 (5 augusti 2018)

zzr94092
5 augusti 2018 · 4 369 Inlägg

Mät med en bränsletrycksmätare och se om trycket rasar när motorn stängs av=spridare läcker i nålen/sätet...hade en Camaro som var svårstartad varm,bytte spridarna lättstartad varm som kall därefter.

jaka54
6 augusti 2018 · 5 656 Inlägg

Hej!
Ska tillägga att min bror säger att stiften inte är blöta efter att han stått och "malt" en stund med startmotorn .
Det tyder ju på att bränsle inte kommer fram till förbränningsrummen.-Men vad hindrar soppan i så fall att komma fram?? -Att samtliga fem spridare skull vara felaktiga tvivlar jag på.

Bmsone Reservdelsnisse
6 augusti 2018 · 182 Inlägg

Det är den tvåpoliga svarta som är till motorn. Men kolla även givaren mot svänghjulet då de brukar gå att knuffa igång då

Volvo V70II D3 "Momentum" (2011)
jaka54
6 augusti 2018 · 5 656 Inlägg

Hej!
Mig veterligt finns det ingen "svart" två-polig tempgivare på turbon. Däremot har jag en sådan på min Audi 100 2,0E från  -89.
Att det skulle vara antingen varvtalsgivaren eller vevaxelgivaren har vi funderat på och även bytt den ena av dem. -Kan naturligtvis vara den andra...

Bmsone Reservdelsnisse
6 augusti 2018 · 182 Inlägg

Kan vara vit på vissa modeller. MEn kan ha fel, länge sen jag ägde en Turbo A100

Volvo V70II D3 "Momentum" (2011)
jaka54
6 augusti 2018 · 5 656 Inlägg

Hej!
Ringde VAG om vevaxelgivaren resp varvtalsgivaren.
Enligt VAG så är dessa olika. Bägge har samma nummer: 034 905 381 men den ena har ett A på slutet.Den ena har grå kontakt och den andra har svart.
Det konstiga är att när man går in på till exempel "Bildelaronline 24" eller "Autopartsmarket" så anger dessa firmor att det är samma givare . -Konstigt!!!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang