Testa "helmekanisk" dieselspridare .... möjligt?

it_mutt Avstängd
5 augusti 2018 · 10 388 Inlägg

"Sub10" går som en påse skridskor helt plötsligt.

Dieselkärror är inte min starka sida, så jag har rotat runt lite och frågat rundor osv. Och, folk pekar på en av två saker; en/flera kass/a spridare alt. turbon.

Turbon tror jag inte riktigt på, men för all del, den vet jag ju hur jag ska kontrollera.

Men, så är det det här med spridarna.

"Sub10" är då A6:an. 2.5TDI AKE

Den har ju, vad jag väljer att kalla "helt mekaniska spridare", alltså ingen styrning i elektronisk väg.

Det går alltså inte, vad jag kan luska ut, att mäta motstånd eller liknande som på en sådan här;

https://cdn.pkwteile.de/thumb?id=7515471&lng=se

Fine, det att mäta motstånd tar visserligen bara mig "så långt", men det skulle kunna ge en indikering åtminstone.


Så...något annat att göra än att verkligen testa varje spridare i en "spridartestare"? Anledningen till att jag frågar är då givetvis att jag inte har tillgång till en sådan wink
Och ja, det faktum att byta ut alla mot nya...kostar väl ungefär vad bilskrället är värt.... en bra dag wink

Typen av spridare på den förbannade skrothögen är ju av denna typ;

https://cdn.pkwteile.de/thumb?id=672816&lng=se



Möjligt det borde ligga i "allmän" istället för "avancerad", då får mod jobba lite wink

Senast redigerat av it_mutt (5 augusti 2018)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
mb_pucken
5 augusti 2018 · 5 087 Inlägg

Är det inte denna motor som har problem med både dieselpumpen och kamaxlar? Kanske värt att kolla :-)
Borde finnas något företag i din närhet som har en spridarprovare för mekaniska spridare. Kan vara värt att ringa runt och kolla lite.
Prova även att byta bränslefilter samt kontrollera att det ej går in luft i bränsleledningarna.
På vilket vis går den dåligt?

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
it_mutt Avstängd
5 augusti 2018 · 10 388 Inlägg

mb_pucken skrev:
Är det inte denna motor som har problem med både dieselpumpen och kamaxlar? Kanske värt att kolla :-)
Borde finnas något företag i din närhet som har en spridarprovare för mekaniska spridare. Kan vara värt att ringa runt och kolla lite.
Prova även att byta bränslefilter samt kontrollera att det ej går in luft i bränsleledningarna.
På vilket vis går den dåligt?

Jo det får väl bli så, har inte lyckats hitta några andra "knep" för att testa så.

Bränslefilter osv är bytt.

Felet yttrar sig som så att den går "hårt" på tomgång. Eller ja, tänk dig det klassiska dieselljudet...fast gånger 10 typ. Den knackar väldigt mycket. Vid körning är den dock "som vanligt" så när som på att den känns orkeslös (därav har folk tipsat om turbon, men där är inget "annat" som talar för den).

Och, folk har då påpekat att just det ljudet (dieselknack * 10) kan uppstå om en (eller flera) spridare inte stänger ordentligt. Varför vet jag inte (som sagt, dieselkärror är inte min starka sida)


Dieselpumpen är f.ö. bytt av tidigare ägare till en helt ny ungefär ett år innan jag köpte bilen. Så, jag skulle väl vilja hoppas på "nej" på den frågan iaf wink

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Gork
5 augusti 2018 · 13 Inlägg

Många verkstäder, som framför allt jobbade med traktorer och andra dieseldrivna lantbruksmaskiner, brukade ha manuella spridartestare.  Man kopplade då spridaren till systemet, och pumpade upp spridartrycket med en handpump.  Samtidigt, så kunde man läsa av trycket på en manometer.

Har själv kört ett antal spridare i sådan rigg, ungefär när jesus gick i kortbyxor :-)

mb_pucken
5 augusti 2018 · 5 087 Inlägg

it_mutt skrev:

mb_pucken skrev:
Är det inte denna motor som har problem med både dieselpumpen och kamaxlar? Kanske värt att kolla :-)
Borde finnas något företag i din närhet som har en spridarprovare för mekaniska spridare. Kan vara värt att ringa runt och kolla lite.
Prova även att byta bränslefilter samt kontrollera att det ej går in luft i bränsleledningarna.
På vilket vis går den dåligt?

Jo det får väl bli så, har inte lyckats hitta några andra "knep" för att testa så.

Bränslefilter osv är bytt.

Felet yttrar sig som så att den går "hårt" på tomgång. Eller ja, tänk dig det klassiska dieselljudet...fast gånger 10 typ. Den knackar väldigt mycket. Vid körning är den dock "som vanligt" så när som på att den känns orkeslös (därav har folk tipsat om turbon, men där är inget "annat" som talar för den).

Och, folk har då påpekat att just det ljudet (dieselknack * 10) kan uppstå om en (eller flera) spridare inte stänger ordentligt. Varför vet jag inte (som sagt, dieselkärror är inte min starka sida)


Dieselpumpen är f.ö. bytt av tidigare ägare till en helt ny ungefär ett år innan jag köpte bilen. Så, jag skulle väl vilja hoppas på "nej" på den frågan iaf wink

Bra att pumpen är bytt. Skulle dock kunna vara så att den inte står helt rätt i insprutningtiden, då brukar dieselmaskiner kunna knacka och låta ganska illa och även bli slö osv. Detta har jag dock för mig ska gå att läsa med dator för att se insprutningspunkten osv.
Det kan även bero på att spridarna läcker och därav tänder i tid och otid och därför knackar och låter.
Även dåligt flöde genom cylindrarna kan ge knack och trött motor då inte avgaserna hinner ut vilket ger för högt tryck i cylindern vilket i sin tur gör att bränslet tänder för tidigt :-)

Jag hade nog börjat med att kolla spridarna sedan inställningen på pumpen :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
it_mutt Avstängd
5 augusti 2018 · 10 388 Inlägg

mb_pucken skrev:

it_mutt skrev:

mb_pucken skrev:
Är det inte denna motor som har problem med både dieselpumpen och kamaxlar? Kanske värt att kolla :-)
Borde finnas något företag i din närhet som har en spridarprovare för mekaniska spridare. Kan vara värt att ringa runt och kolla lite.
Prova även att byta bränslefilter samt kontrollera att det ej går in luft i bränsleledningarna.
På vilket vis går den dåligt?

Jo det får väl bli så, har inte lyckats hitta några andra "knep" för att testa så.

Bränslefilter osv är bytt.

Felet yttrar sig som så att den går "hårt" på tomgång. Eller ja, tänk dig det klassiska dieselljudet...fast gånger 10 typ. Den knackar väldigt mycket. Vid körning är den dock "som vanligt" så när som på att den känns orkeslös (därav har folk tipsat om turbon, men där är inget "annat" som talar för den).

Och, folk har då påpekat att just det ljudet (dieselknack * 10) kan uppstå om en (eller flera) spridare inte stänger ordentligt. Varför vet jag inte (som sagt, dieselkärror är inte min starka sida)


Dieselpumpen är f.ö. bytt av tidigare ägare till en helt ny ungefär ett år innan jag köpte bilen. Så, jag skulle väl vilja hoppas på "nej" på den frågan iaf wink

Bra att pumpen är bytt. Skulle dock kunna vara så att den inte står helt rätt i insprutningtiden, då brukar dieselmaskiner kunna knacka och låta ganska illa och även bli slö osv. Detta har jag dock för mig ska gå att läsa med dator för att se insprutningspunkten osv.
Det kan även bero på att spridarna läcker och därav tänder i tid och otid och därför knackar och låter.
Även dåligt flöde genom cylindrarna kan ge knack och trött motor då inte avgaserna hinner ut vilket ger för högt tryck i cylindern vilket i sin tur gör att bränslet tänder för tidigt :-)

Jag hade nog börjat med att kolla spridarna sedan inställningen på pumpen :-)

Stämmer bra att det går. Plottrat med vcds och jag hamnar inte HELT rätt, men jag ligger inom specifikationerna iaf. Så, därav min tanke om "Nästa steg" i bränslekedjan (som då även skulle kunna stödjas utifrån div trådar om dåliga spridare)

Men, där kom ju lite mer info från din sida om vad som orsakar "extraknack" iaf, tackar jag för smile

Får bli att se om jag hittar någon firma som kan bistå med hjälp här...ja, som inte kostar mer än bilens värde. För just nu....ja nu är den j*vligt billig wink

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang