Här kan ni följa renoveringen av min & sambons C10. Den är i dagsläget i ganska fint skick men vi vill få bort rosten och även lacka om bilen i samma färg som den var original.
Här kan ni följa renoveringen av min & sambons C10. Den är i dagsläget i ganska fint skick men vi vill få bort rosten och även lacka om bilen i samma färg som den var original. Motorn som sitter i är en 350 från en Camaro. Inuti är bilen nästan i nyskick, finns inte mycket slitage att anmärka på. Även motorrummet är i väldigt fint skick. Enligt mätarställningen och besiktningspapper från -98 så har bilen gått 7.2xx mil. Vet dock ingenting om historiken i Usa de fyra år den rullade där.
Planerna är: * Rostlagning * Omlackering * Polering av de delar av bilen som inte skall lackeras * Nya regskyltar * Ny kromlist * Nya emblem till framskärmarna * Ny panel till mätarhuset * Ny tuta (sugen på någon frän) * Nya hjul * Eventuellt en höjningssats * Dölja kablarna i motorummet * Ny kyl * Ny bakre stötfångare
Tänkte börja ifrån början. Vi köpte bilen i januari 2018 av min farbror som ägt bilen sedan 2003. De senaste 4 åren har den stått still under en presenning, därav har det kommit en hel del skönhetsfel. När jag var barn åkte jag ibland på flaket på denna bilen, så känns extra roligt att äga den idag. Den har de senaste 23 åren rullat i Jönköpings län.
Såhär såg den ut när vi hämta den i januari: Imponerande att allt gick så smidigt när vi skulle ta hem bilen. Däcken hade gott om luft efter mer än 4 år stillastående och bilen startade snabbt med en liten sup i förgasaren samt starthjälp.
Det vi fick göra med bilen innan besiktning var att byta en hel del slangar då de torkat ihop, smörja bromsarna och stansa in ramnummer. Vi fick även byta Rochester förgasaren då den började läcka 2h innan besiktningstiden, men tanken är att eventuellt laga den och byta tillbaka.
Pappa och sambon försöker stansa in ramnumret. Var lättare sagt än gjort Fick låna stansar men glömde visst den första 1:an vilket besiktningen påpekade. En mycket snäll besiktningsman hämtade stansar och försökte hamra in den saknade siffran. Gick dessvärre inte så bra med hjulet på så han lät mig åka hem och fixa det för att sedan komma tillbaka och visa upp bilen igen. Kommer inte ihåg vad jag använde mig av för att slå in 1:an, blev väl sådär haha. Men godkänt blev det!
Innan bilmässan på Elmia bestämde jag mig för att jag ville byta ut dubbdäcken och sätta på sommarhjulen. Sagt och gjort! Som gammal däckmontör tänkte jag att detta skulle bli enkelt, men riktigt så smidigt var de inte. Först och främst visste jag inte vart jag vågade sätta domkraften (ett videosamtal till sambon löste dock de problemet ). Hjulen var även väldigt tunga och när jag äntligen var klar med alla fyra och hade hissat ner bilen så såg jag att centrumkåporna saknades. Och jag som är van vid nya bilar tänkte att de var enkelt att sätta dit i efterhand. Riktigt så enkelt var ju inte läget.. Av med hjulen igen och på med centrumkåporna i rätt ordningen denna gången . Men efter någon timma så hade vi lite finare fälgar på!
Dagen efter så möttes vi av denna syn. Suck tänkte jag och var beredd på att vi skulle få köpa nytt däck. Som tur var så hade bara ventilnålen hängt sig och det var bara att fylla på ny luft.
Sån tur ni hade som fick bilen genom besiktningen, annars brukar väl bilprovningen underkänna bilar där chassinumret inte går att utläsa alternativt om någon har fixat in nytt chassinummer. Vilket fall som, spännande projekt
Sån tur ni hade som fick bilen genom besiktningen, annars brukar väl bilprovningen underkänna bilar där chassinumret inte går att utläsa alternativt om någon har fixat in nytt chassinummer. Vilket fall som, spännande projekt
Fick ombess första besiktningen. Det kanske inte framstod i texten, hehe. Så när jag kom dit för 3:e gången så var det läsbart. Men de var grymt snälla som försökte stansa in ena siffran åt mig och även bjussade på 1 regbesiktning samt att jag fick testköra bromsarna innan
Plåt från Partco hämtad nere i Mjöbäck. Vilken otur för min käre sambo att Ullared låg en liten bit därifrån Hört att eftermarknadsplåten inte är något att hurra för. Men eftersom den ändå ska kapas osv så gjorde inte det så mycket. Hade varit värre med en hel skärm. Priset var iaf mycket bra!
Lite uppdatering! Projektet har stått still under vintern men nu har vi äntligen fått tag på ett garage och börjat fixa iordning det sista inför lackering. Sambon har tagit bort framskärmarna och börjat snygga till motorrummet. Själv har jag fixat med lite små pill mestadel, tagit bort soffan, kollat rost i hytten och fixat med flaket.
Hytten var i väldigt bra skick om man jämför med hur andras har sett ut. Det hade börjat rosta på passagerarsidan då det har läckt in vatten och isoleringen var dyngsur. Fanns även lite rost vid instegen på båda sidor som behöver fixas.
Var nyfiken på i vilket skick flaket var så det var bara att skruva bort alla träbitar och ta bort plastmattan. Inga större konstigheter här, ytterst lite ytrost som blev borttaget. Snyggade till flaket med lite ny färg. Hade dock världens otur med en färg som var som tjära och en roller som luddade och en annan roller som gick sönder. Men eftersom vi mestadels kör med kapell så spelar det ingen större roll, blev bättre än innan iaf Färgen kommer bli matt när den är torr. Plankorna fick sig en omgång med slipmaskinen och lite ny olja. Nästan så man kommer vilja köra utan kapellet när det kommer bli så snyggt undertill