Köpråd familjebil som går att pendla med.

moopith
22 augusti 2018 · 356 Inlägg

Vågar man köpa något sånt här som gått långt? Kan ju räkna med att ja kmr lägga på 20.000mil till på bilen ja kmr köpa..

Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Vw auv bluemotion gas bensin https://www.blocket.se/vi/79829610.htm

Senast redigerat av moopith (22 augusti 2018)

Ford Focus "1.6tdci" (2009)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
22 augusti 2018 · 17 470 Inlägg

moopith skrev:
Vågar man köpa något sånt här som gått långt? Kan ju räkna med att ja kmr lägga på 20.000mil till på bilen ja kmr köpa..

Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Vw auv bluemotion gas bensin https://www.blocket.se/vi/79829610.htm

Gasbilar är numera belagda med besiktning av gastankar varje år. Det åligger ägaren att frilägga dessa innan besiktning. Dvs plocka bort inredning. Sen hur VAG:s gastankar håller för du googla dig fram till.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
moopith
22 augusti 2018 · 356 Inlägg

Hybrid_ skrev:

moopith skrev:
Vågar man köpa något sånt här som gått långt? Kan ju räkna med att ja kmr lägga på 20.000mil till på bilen ja kmr köpa..

Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Vw auv bluemotion gas bensin https://www.blocket.se/vi/79829610.htm

Gasbilar är numera belagda med besiktning av gastankar varje år. Det åligger ägaren att frilägga dessa innan besiktning. Dvs plocka bort inredning. Sen hur VAG:s gastankar håller för du googla dig fram till.

Men man måste väl inte använda gas? Går väl lika bra med bensin? Men överlag oavsett bilmärke vågar man ta en som gått 30k+ om man tänker att man ska köra 20k själv minst i den också?

Ford Focus "1.6tdci" (2009)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
22 augusti 2018 · 17 470 Inlägg

moopith skrev:

Hybrid_ skrev:

moopith skrev:
Vågar man köpa något sånt här som gått långt? Kan ju räkna med att ja kmr lägga på 20.000mil till på bilen ja kmr köpa..

Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Vw auv bluemotion gas bensin https://www.blocket.se/vi/79829610.htm

Gasbilar är numera belagda med besiktning av gastankar varje år. Det åligger ägaren att frilägga dessa innan besiktning. Dvs plocka bort inredning. Sen hur VAG:s gastankar håller för du googla dig fram till.

Men man måste väl inte använda gas? Går väl lika bra med bensin? Men överlag oavsett bilmärke vågar man ta en som gått 30k+ om man tänker att man ska köra 20k själv minst i den också?

Nej. Du behöver inte köra på gas. Men tankarna ska godkännas varje år. Annars blir det byte...

Vissa bilar klarar att rulla 50k och vissa gör det inte...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Bennybira
23 augusti 2018 · 480 Inlägg

Om du sköter bilen som en taxi klarar den milen. Oljeervice MINST 1 gång om året OCH service på miltal enligt tillverkaren. Tvätta ofta och gör hjulinställning vart år när sommardäcken åker på.
Byt glödlampor enligt schema och snåla inte på kvalitet.

Då håller de flesta större bilarna till 50k.

Men VET du att du ska köra 20k mil.. så köp en ny bil, se glad ut och njut av garantierna.
Kostnaden är försummbar jämfört med att ha garanti och assistans i hela europa.

Fiat 127 (1977)
moopith
23 augusti 2018 · 356 Inlägg

Hybrid_ skrev:

moopith skrev:

Hybrid_ skrev:

Gasbilar är numera belagda med besiktning av gastankar varje år. Det åligger ägaren att frilägga dessa innan besiktning. Dvs plocka bort inredning. Sen hur VAG:s gastankar håller för du googla dig fram till.

Men man måste väl inte använda gas? Går väl lika bra med bensin? Men överlag oavsett bilmärke vågar man ta en som gått 30k+ om man tänker att man ska köra 20k själv minst i den också?

Nej. Du behöver inte köra på gas. Men tankarna ska godkännas varje år. Annars blir det byte...

Vissa bilar klarar att rulla 50k och vissa gör det inte...

Jaha de hade ja ingen aning om har dålig koll på gasbilar.. är gas billigt? Har faktiskt så ja kan "tanka" de jär i närheten..

Bennybira skrev:
Om du sköter bilen som en taxi klarar den milen. Oljeervice MINST 1 gång om året OCH service på miltal enligt tillverkaren. Tvätta ofta och gör hjulinställning vart år när sommardäcken åker på.
Byt glödlampor enligt schema och snåla inte på kvalitet.

Då håller de flesta större bilarna till 50k.

Men VET du att du ska köra 20k mil.. så köp en ny bil, se glad ut och njut av garantierna.
Kostnaden är försummbar jämfört med att ha garanti och assistans i hela europa.

Spelar ingen roll vilken bil jag har så byter ja olja varje 1000-1500 mil osv. Ny bil vågar ja inte skaffa när man har barn haha.

Ford Focus "1.6tdci" (2009)
Bennybira
23 augusti 2018 · 480 Inlägg

moopith skrev:
Ny bil vågar ja inte skaffa när man har barn haha.

wait what? Har jag missat något?
Finns överdrag och sparkskydd samt lite utlärt sunt förnuft.
Borde inte bli några värre skador på bilen av friska sunda barn??!??!?!

Klar bonus är ju att nya bilar generellt är säkrare. Samt att skyddsutrustningen har lägre fel-procent.
Även viss elektronik kan vara roligare för barn. För att inte tala om hur jobbigt det är att bli strandsatt med trasig bil om man har kids... Utan att få hyrbil / bärgare gratis!

Fiat 127 (1977)
Cuefa Ain't no place like home...
23 augusti 2018 · 4 628 Inlägg

Jag skulle nog inte vara allt för rädd för DSG om bilen är välservad och lådan känns bra vid provkörning (dvs inga klonk, rassel, hugg etc).
Jag får erkänna att jag kollade på BMW innan min andra Passat. Hade 120D coupen jag tittade på haft värmare hade det blivit den istället för Passat no. 2....

Jag måste säga att jag inte alls gillar känslan i Ford. Tycker de känns så galet plastiga! Nu kanske jag har orimligt höga krav med tanke på prisklassen, men njae...

Ingen har nämnt Mercedes ännu...? ^^

Och Volvo för 60kkr, vad får man då? Har dålig koll på den marknaden får jag erkänna.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
moopith
23 augusti 2018 · 356 Inlägg

Bennybira skrev:

moopith skrev:
Ny bil vågar ja inte skaffa när man har barn haha.

wait what? Har jag missat något?
Finns överdrag och sparkskydd samt lite utlärt sunt förnuft.
Borde inte bli några värre skador på bilen av friska sunda barn??!??!?!

Klar bonus är ju att nya bilar generellt är säkrare. Samt att skyddsutrustningen har lägre fel-procent.
Även viss elektronik kan vara roligare för barn. För att inte tala om hur jobbigt det är att bli strandsatt med trasig bil om man har kids... Utan att få hyrbil / bärgare gratis!

Jo förvisso jag jobbar ju extra som rekondare så är väl inte att det blir skitigt ja tänker på heller för de går ju o fixa men värdeminskning osv kmr de ett märke på en plastbit så kommer ja gråta hahaha lika om man får ett dörruppslag på spritt ny bil då kommer ja få hjärtinfarkt o dö  haha

Cuefa skrev:
Jag skulle nog inte vara allt för rädd för DSG om bilen är välservad och lådan känns bra vid provkörning (dvs inga klonk, rassel, hugg etc).
Jag får erkänna att jag kollade på BMW innan min andra Passat. Hade 120D coupen jag tittade på haft värmare hade det blivit den istället för Passat no. 2....

Jag måste säga att jag inte alls gillar känslan i Ford. Tycker de känns så galet plastiga! Nu kanske jag har orimligt höga krav med tanke på prisklassen, men njae...

Ingen har nämnt Mercedes ännu...? ^^

Och Volvo för 60kkr, vad får man då? Har dålig koll på den marknaden får jag erkänna.

Okej då kan man kolla lite på dsg igen smile merca har ja aldrig gillat riktigt och dem ja har kollat upp har varit dyr i skatt osv. Volvo för 60k ja då är de antingen V50 eller en lååååångmilad V70 ex taxi..

Ford Focus "1.6tdci" (2009)
Cuefa Ain't no place like home...
23 augusti 2018 · 4 628 Inlägg

Ja, kolla och provkör ett flertal bilar. Troligen kommer du komma över minst ett ex. som har en tråkig låda med problem, det ger Dig chansen att känna hur den INTE ska kännas, så du får något att jämföra med.
Att köra en ny VAG med DSG är inte en rättvis jämförelse utan man måste testa lite av de här äldre bilarna innan man känner vad som är vad smile
Som skrivits gällande Passaterna, kolla rost.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
moopith
23 augusti 2018 · 356 Inlägg

Cuefa skrev:
Ja, kolla och provkör ett flertal bilar. Troligen kommer du komma över minst ett ex. som har en tråkig låda med problem, det ger Dig chansen att känna hur den INTE ska kännas, så du får något att jämföra med.
Att köra en ny VAG med DSG är inte en rättvis jämförelse utan man måste testa lite av de här äldre bilarna innan man känner vad som är vad smile
Som skrivits gällande Passaterna, kolla rost.

Är ju bara så förbaskat dåligt med bilar häromkring ja bor lär ju ta tåget x antal timmar om ja ska titta på nå vettigt..

Ford Focus "1.6tdci" (2009)
Cuefa Ain't no place like home...
23 augusti 2018 · 4 628 Inlägg

Tja, du har ju gott om firmor i Gävle o kika på, eller Hudik/Söderhamn. Att bara provköra för att få känslan för en modell eller ett märke kan man ju göra lokalt smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
moopith
23 augusti 2018 · 356 Inlägg

Cuefa skrev:
Tja, du har ju gott om firmor i Gävle o kika på, eller Hudik/Söderhamn. Att bara provköra för att få känslan för en modell eller ett märke kan man ju göra lokalt smile

Ja de kan man väl iofs :p

Ford Focus "1.6tdci" (2009)
moopith
27 augusti 2018 · 356 Inlägg

Lagt handpenning på en 508 idag. Känns bra smile

Ford Focus "1.6tdci" (2009)
Cuefa Ain't no place like home...
28 augusti 2018 · 4 628 Inlägg

Då hoppas vi den håller måttet och motsvarar dina förväntningar! :-)
Du kommer troligen åka komfortabelt i alla fall :-P

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
moopith
29 augusti 2018 · 356 Inlägg

Cuefa skrev:
Då hoppas vi den håller måttet och motsvarar dina förväntningar! :-)
Du kommer troligen åka komfortabelt i alla fall :-P

De hoppas jag med ser riktigt mysig ut iaf smile

Ford Focus "1.6tdci" (2009)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang