Heter termotidkontakt om det är ett Bosch-sprut.
Sitter då även en luftmätskiva, ca 1 dm i diameter, i insuget, fäst på en arm.
Armen påverkar en liten cylindrisk "stång", kanske 30 mm lång och 7-8 mm i diameter.
Stången har små slitsade spår längs med, en för varje insprutare. Alltså hur mycket sv slitsarna, som är öppna mot öppningarna till spridarrören, bestämmer mängden bränsle.
Från termotidkontakten kommer ett tryck som bestäms av värmen. Det är faktiskt bensin som är under tryck. Det trycket verkar i änden på stången och motverkar lyftkraften från mätskivan.
Så kärvar skivan, eller stången eller ger termotidkontakten fel tryck, så kan det bli knasigt.
Tror inte nån slits är tät, för då går motorn snålt.
Kolla så att skivan rör sig lätt, hela vägen. Och den ska centrera i luftinsuget/röret.
Kommer dock inte ihåg vilket viloläget var.
Mitt för kanten på dysan eller någon mm under.
Möjligt att justerskruven för mätskivans startläge lossnat.
Fel justerat så ökar bensinförbrukningen drastiskt.
En bil jag hade, dro4g faktisk mindre med bensin då jag drog tung last.
Motorn blev varmare och termotidkontakten justerade ned bränsleflödet.
För att termotidkontakten ska fungera som det är tänkt, måste det vara tillräckligt med kylvätska i systemet.
O säkert minns jag nåt fel, från min Saab 99, 74 EMS.
Systemet fanns även i 5 cyl Audi 100.
Senast redigerat av Meaganeowner (27 augusti 2018)