Är detta extraljus med positionsljus laglig att användas på allmän väg??

Orfeous
28 januari 2022 · 14 Inlägg

Kan man koppla in positionsljusen så att de lyser samtidigt som extraljusen eller är det likabra att inte koppla in dem? Jag har inte för avsikt att ha dem på annars. Jag tycker bara att det bländar/sticker i ögonen på mig när jag möter folk fullt med extraljus som har positionsljus av både led och halogen.. en del har mindre en del mer. Jag förespråkar att de ska vara släckta under körning.

Kan man på ett enkelt sätt göra detta med någon typ av bygel eller något inne i lyktan?

Volvo S40N -06
Volvo S40N (2006)
zleepy Trucker
28 januari 2022 · 1 392 Inlägg

Orfeous skrev:
Kan man koppla in positionsljusen så att de lyser samtidigt som extraljusen eller är det likabra att inte koppla in dem? Jag har inte för avsikt att ha dem på annars. Jag tycker bara att det bländar/sticker i ögonen på mig när jag möter folk fullt med extraljus som har positionsljus av både led och halogen.. en del har mindre en del mer. Jag förespråkar att de ska vara släckta under körning.

Kan man på ett enkelt sätt göra detta med någon typ av bygel eller något inne i lyktan?

Det beror väl på vilka extraljus du tänker på?

på dom som finns i trådstarten (https://ljusgiganten.se/seeker-12x-60w.html) så släcks positionsljuset (orange/vitt) när man tänder helljuset) om man har det igång, så då går det inte, men har du andra där det inte släcks så går det att få dom lysande medans helljuset, men är egentligen onödigt, då det inte tillför något när helljuset är på..

Jag har på min personbil en trelägesknapp för oranga / vita p-ljuset, så man kan välja färg, eller av, samma sak på lastbilen, trelägesknapp så man kan välja vilken färg, eller stänga av positionsljusen i extraljusen smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang