Ryckig tomgång Golf V

jeppeson
6 september 2018 · 7 Inlägg
#1

Hej,

Jag har en Golf 5 TSI 1.4 från 2007.

Igår skulle jag starta bilen och köra till besiktningen då märkte jag att bilen började rycka när den stod på tomgång, gick väldigt ojämnt men gick bra att köra den.

Besiktningen gick såklart inte igenom, utan missade miljöpunkten med följande anmärkningar:

-Förhöjd tomgång CO-Halt 0,6 (max 0,3)
-Tomgång CO-Halt 2500 varv 0,7 (max 0,2)
-Tomgång HC-Halt 256 (200)
-Förhöjd tomgång Lambda-värde 0,96 (0,97-1,03)

Nu har jag bytte oljefilter, luftfilter, tändstift och tändspolar utan någon framgång.

Testkörde därför efter felkoder och fick följande koder:

P2261: Turbo/Super Charger bypass Valve - Mechanical
Har förstått att detta har med laddtrycksventilen&wasteventilen att göra.
https://www.motor-talk.de/bilder/tsi-14 … 44206.html
https://www.motor-talk.de/bilder/tsi-14 … 44205.html

Kan detta eventuellt påverka tomgången?


P000A: Camshaft Position "A" Slow Response Bank 1
Har inte hittat så mycket bra information om denna felkoden, någon som har erfarenhet?

Alla tips mottages.

/j

Senast redigerat av jeppeson (6 september 2018)

Cuefa Kungen av dagspendlande.
7 september 2018 · 2 735 Inlägg
#2

P2261 syftar eventuellt på magnetkopplingen som slår till kompressorn. Den är ihop-byggd med vattenpumpen på dessa bilar och inte alls en ovanlig detalj att byta på äldre TSI.

Men avgasvärdena gör ju att man funderar på om det är något läckage på insugssidan? :-o

Senast redigerat av Cuefa (7 september 2018)

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
jeppeson
7 september 2018 · 7 Inlägg
#3

Vattenpumpen är nyligen bytt så borde inte vara den.

Jag har beställt ny wastegate, laddtrycksventil och kamlägesgivare för att se om det hjälper något.
Kan de kanske vara luft som smyger in där?

/d

spillolja
7 september 2018 · 2 531 Inlägg
#4

P000A-koden betyder N205 ventilen som sitter ovanför insugningskammen nära kamdrivningen
https://www.bildelsbasen.se/se-sv/VW/VW … -35921117/

kanske proppfull med koksad olja ?

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
jeppeson
7 september 2018 · 7 Inlägg
#5

spillolja skrev:
P000A-koden betyder N205 ventilen som sitter ovanför insugningskammen nära kamdrivningen
https://www.bildelsbasen.se/se-sv/VW/VW … -35921117/

kanske proppfull med koksad olja ?

Vart sitter den lite mer exakt och går den byta enkelt utan lift?
Är det den som kallas VVT-Ventil?
https://www.skruvat.se/show.aspx?k=VVT-ventil

Senast redigerat av jeppeson (7 september 2018)

spillolja
7 september 2018 · 2 531 Inlägg
#6

Bort med kåpan över motorn så ser du den

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
jeppeson
7 september 2018 · 7 Inlägg
#7

spillolja skrev:
Bort med kåpan över motorn så ser du den

smile

Mycket frågor nu:

-Är det en VVT-Ventil?
    https://www.skruvat.se/VVT-ventil-P846814.aspx
-Måste den bytas eller kan det ibland räcka med att rengöra?
-Sitter den direkt vänster om tändstiften?

Senast redigerat av jeppeson (7 september 2018)

spillolja
7 september 2018 · 2 531 Inlägg
#8

jeppeson skrev:
-Sitter den direkt vänster om tändstiften?

ja om man ser det framifrån

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
7 september 2018 · 13 074 Inlägg
#9

Brukar inte kedjan sträcka sig på dessa?

Sveriges andel av världens samlade utsläpp är 0,16 procent. Världens största utsläppsland Kina släpper på ungefär 50 timmar ut lika mycket som Sverige på ett år. Och visste du att 5% av våra totala utsläpp kommer från en enda skorsten...
spillolja
7 september 2018 · 2 531 Inlägg
#10

Hybrid_ skrev:
Brukar inte kedjan sträcka sig på dessa?

Det förekommer och beror på förlängt oljebytesintervall (>15.000km) och/eller lågviskositetsolja


Förebyggande åtgärder på dessa spisar:

Oljesugrör  byta till senaste versionen som kom ca 2012    03C115251AE   om   03C115251M eller äldre är monterat,
termostat för nedre kylkrets  som öppnar vid 95C+ byta till en på 87C+
https://www.bildelaronline24.se/search? … =TH42687G1    orginal art_nr    03C121110J,  03C121110AA
gäller för Tsi-motor med kompressor,

för tsi utan kompressor samt 1.4 Fsi , 1.6 Fsi  sitter en som öppnar vid 105C+  vilket kan bytas till en som öppnar vid 95C+   

motorn går då lite svalare och minskar evt. risken för koksning


Oljefilter:
Om det är insatsfilter  Purflux   L353  vet ej om det är veckat mönster på filtret
Om det är patron  Purflux  LS391

Senast redigerat av spillolja (7 september 2018)

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
jeppeson
10 september 2018 · 7 Inlägg
#11

Nu har jag haft ut VVT-Ventilen (N205) och torkat rent den, var ingen koksad olja utan tyckte den såg rätt så fin ut, gjorde även rent kontakterna och skruvade ihop. Jag tyckte att motorn gick lite bättre på tomgång efteråt, inte alls lika ryckig och varvtalet sjönk. Däremot släcktes inte motorlampan så jag gissar att något fel kvarstår.

Några tips?

zzr94092
10 september 2018 · 2 948 Inlägg
#12

Den måste släckas med dator..

jeppeson
10 september 2018 · 7 Inlägg
#13

zzr94092 skrev:
Den måste släckas med dator..

Tack får dra förbi garaget!

jeppeson
11 september 2018 · 7 Inlägg
#14

Bilen besiktigad och klarade kraven:

-Förhöjd tomgång CO-Halt 0,0 (max 0,3)
-Tomgång CO-Halt 2500 varv 0,0 (max 0,2)
-Tomgång HC-Halt 2 (200)
-Förhöjd tomgång Lambda-värde 1,03 (0,97-1,03)

Vad jag gjort: Bytt stift, bytt olje och oljefilter, luftfilter samt rengjort kamställningsventilen.

Jävligt skönt!

Cuefa Kungen av dagspendlande.
12 september 2018 · 2 735 Inlägg
#15

Strålande! Går den som den ska nu då? Inga mer ryck eller ojämn gång? smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
jetsetjimmy
5 augusti · 2 Inlägg
#16

Står inför liknande problem, har en 1,4 TSi 2007 som inte startar.

Tog bilen i måndagsmorse och den gick då ojämnt på tomgång, körde iväg och bilen gick OK. Jag kan inte säga att jag under färden märkte att den gick orent (det bör man känna om den rycker eller är superslö), möjligen att den kanske tappade effekt en kort stund men inget som jag reagerade nämnvärt på. När jag tänker efter så kanske bilen upplevts aningen slöare senaste tiden men det kan även vara något jag "inbillar" mig nu när bilen inte startar.

När jag stannade till och bilen stod på tomgång så gick den fortfarande ojämnt och lät "bluddrigt".

Åkte till jobbet och när jag svängde in på parkeringen så såg jag att ABSlampan och Antispinnlampan hade tänts (vet inte om detta är av betydelse i sammanhanget men nämner det iaf), stängde av bilen och startade igen då hade antispinnlampan släckts.
Var tvungen in på jobbet och när jag ca 1-1,5 timme senare skulle ta den så startade den inte.
Startmotorn går men den tänder inte/startar inte.

Felkoder som visades efter körning i VCDS-programmet är:
*Kamaxelpos.ssensor givare (G40) P0341-000- orimlig signal - intermittent fel
(denna felkod är registrerad 2/8, mätarställning 13 264)

* Rad 1; inlopp: kamaxelreglering P000A - 000 för långsam
(denna felkod är registrerad 3/8, mätarställning 13 274)

Åkte från min hemort 2/8 och hem till nuvarande bostadsort och det är ca 10 mil så det förklarar differensen i miltal och 3/8 var då den gick ojämnt på tomgång.

Jag har bytt kamaxelgivare (ihop om att det var felkod P0341-000 som var problemet) men bilen startar inte för det, startmotorn går men inget händer så samma status som innan.

Kan det vara VVT-ventilen som spökar?

Eller är det så illa att det är kamkedjan/spännare/drev som är boven?

Vid ca 8500 mil så byttes kamkedja och spännare (kan dock inte se i pappren om de bytte drev eller inte, borde de ha gjort det? Jobbet utfördes inte under min tid som ägare till bilen så har därför inte koll på mer än vad som står i pappren från Möllers) så vill inte tro att det är det som är felet

Har gjort kompressionstest och högsta värdet låg på ca 11,5 och lägsta på 9 (mätte med Biltemas mätare så vet inte om värdena är exakta).
För visst är det så att om kedjan är boven så skulle man haft betydligt sämre värde i kompressionstestet?

Om det inte är VVT-ventil, förslag på vad det kan vara?
Vill försöka utesluta alla andra tänkbara fel innan jag ger mig i kasst med byte av kamkedja med tillhörande delar.

Tack på förhand.

spillolja
5 augusti · 2 531 Inlägg
#17

Man kan lossa på anlutningen till  kamaxelgivaren och mäta så 5 volt finns på pin.1

matningen till kamaxeställaren går till säkring F23

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
jetsetjimmy
5 augusti · 2 Inlägg
#18

spillolja skrev:
Man kan lossa på anlutningen till  kamaxelgivaren och mäta så 5 volt finns på pin.1

matningen till kamaxeställaren går till säkring F23

Tack för svar.

Ursäkta om jag är trög nu men vad kan jag få reda på genom detta?

Än en gång tack för svar, alla svar och idèer är jag oerhört tacksam för.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang