Udda generatorfel Volvo 940

Strogmeister
7 september 2018 · 3 Inlägg

Tjena!

Jag har en 940 med b230fb motor som inte vill ladda ström.

Jag har bytt tre genratorer nu, bytt laddningsregulator på alla, men ingen vill funka. Igår jordade jag den lilla kabeln för att se så att alla varningslampor fungerade. DEt gjorde dom!
Men batterilampan ville dock inte lysa efter jag startat bilen.  Borde inte den lysa? Då batteriet är på ca. 11.5 volt, och bara sjunker i strömstyrka när bilen går.
Vad ska jag göra?
Det känns ju lite konstigt att det nu är 3 generatorer som inte funkar. (Den första var den som var i motorn när jag köpte den, dom andra två är från skroten)

Tacksam för alla svar och tips!
Mvh

Senast redigerat av Strogmeister (7 september 2018)

Hilmer
7 september 2018 · 1 778 Inlägg

Laddningslampan ska tändas när man slår på tändningen men slockna så fort motorn startat och generatorn börjar ladda, den ska alltså INTE lysa när motorn startat, om den gör det så tyder det på att generatorn inte laddar.
Om kabeln mellan D+ på generatorn till laddningslampan inte är kopplad riktigt så kommer inte generatorn att börja arbeta.
Du skriver att du bytt laddningsregulator på alla tre generatorerna, är det samma regulator du provat i alla? I så fall kan det ju vara regulatorn det är fel på.
Är det rätt regulator? Det finns en uppsjö av olika till dessa generatorer och man bör ju ha en regulator som är avsedd för just den generator man har.

dan-kristian
7 september 2018 · 518 Inlägg

jorda du den lilla kabeln som går till generatorn så ska laddlampan lysa.

Meaganeowner
7 september 2018 · 2 250 Inlägg

Alltså för att kolla kabel och lampa.

Du lossar lllla kabel som sitter på D+ och jordar den utan att motorn är igång men tändningen på.
Då ska laddlampan lysa.

Viktigt att det är rätt Wattal på lampan.

För lågt, så startar inge laddningen.
Allt för högt kan instrumentpanelen ta skada. Tror det var så på Saab 900.

Senast redigerat av Meaganeowner (7 september 2018)

Meaganeowner
7 september 2018 · 2 250 Inlägg

Nyare bilar har datorstyrd laddning. Där gller annat.

Mew
7 september 2018 · 2 156 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Nyare bilar har datorstyrd laddning. Där gller annat.

Jo men på 940, som tråden handlar om, stämmer det fortfarande. Ingen lampa = ingen laddning. smile

Meaganeowner
7 september 2018 · 2 250 Inlägg

Ett mycket bra inlägg...
Av alla bilar, så har jag undrat över just 940
smile

Strogmeister
7 september 2018 · 3 Inlägg

Tack för svar! smile
Men har testat lampan, och den lyser på tändningen.
Har även testat dom andra kablarna, men den vill fortfarande inte ladda. Är det fel på generatorn isåfall? Kan man rengöra den så att den funkar bättre på något smart och enkelt sätt?

Meaganeowner
7 september 2018 · 2 250 Inlägg

Fel på tre generatorer?


Generatorn sitter väl inte upphängd i gummibussningar runt fästskruvarna.

Så var det på en av mina bilar. I så fall ska det vara en kabel mellan generatorns hölje och motorblocket. Som kan gå av.

Senast redigerat av Meaganeowner (7 september 2018)

frasse4
8 september 2018 · 736 Inlägg

Mät spänningen mellan generatorns plus till generatorns chassi, sedan generatorns plus till motorblocket och sist generatorns plus till batteriets minus med motorn igång. Dessa tre ska ge ~samma värde. Annars är det strul med jorden...

Volvo 940 GL "Bob - Den högerstyrda" (1993)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
8 september 2018 · 14 039 Inlägg

Köp en ny generator istället för gammalt skit från skroten. Då borde det fungera.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Strogmeister
17 september 2018 · 3 Inlägg

Jag bytte batteriet och satte i den första generatorn jag hade, och nu funkar bilen som vanligt. Kan det verkligen vara så att det bara var batteriet?
Tack för alla svar!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang