Saab 9-5 bolmar vit rök ur avgasröret; HJÄLP!

gabrieljsson
7 september 2018 · 4 Inlägg

Hej!
Har precis köpt en Saab 9-5 2,0 från 2003. Allt fungerade fläckfritt ifrån början, har endast varit en ägare på den sen 2003. Nu två veckor in i mitt ägande började den spotta ut vit rök när jag gasade på lite häftigare på vägen, idag när jag kom hem skulle jag gå ut för att felsöka. När jag startade bilen började det komma vit rök direkt på tomgång. Det läcker vatten på två ställen under bilen och det verkar som att oljan bara försvunnit.
Försöker bifoga lite bilder från en video på hur det ser ut, av det jag läst låter det som att topplocket har gått.
Isåfall, är det bara att skrota den? Eller kan det vara något annat fel?
Väldigt tacksam för hjälp.

https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229637/229637-a07eacce698f5fca414dfaca8aaf13a9.jpg

gabrieljsson
7 september 2018 · 4 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229637/229637-538405a7ab3cec22046099c9d6ffac4e.jpg

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
7 september 2018 · 17 455 Inlägg

Tråkigt.

Men toppen eller turbon är väl 2 starka kandidater. Vi får se vad de som kan Saab svarar.
Går den som den ska?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
gabrieljsson
7 september 2018 · 4 Inlägg

Förutom att den var väldigt seg i tändningen och knappt ville starta nu sista gången så har den gått bra, men jag ville inte testa att köra den någonstans i detta läge.

Smurfen40
7 september 2018 · 689 Inlägg

Jag lägger min röst på toppackning
Hur ser oljan ut??
Hur ser kylarvattnet ut??
Luktar det avgaser i expansionakärlet??
Är oljan svart eller grå??

Saab 9-3 Vector "Saaben" (2006)
panda666
7 september 2018 · 4 250 Inlägg

kan det vara dåliga stift eller spolar? annars är jag också lite rädd för turbon,, i värsta fall toppen.

Snurriis
7 september 2018 · 761 Inlägg

Ökar röken så det blir lytsen dimma i hela kvarteret när du gasar eller ligger den konstant på samma "rök" mängd?

Om lytsen dimma i kvarteret så lägger jag min röst på turbo ras å det andra topp packningen.

Kolla om du har bubbel i expantionskärlet när motorn är igång alternativt kolla om du hör något bubbel i oljellocket

Skalman
8 september 2018 · 508 Inlägg

Eftersom olja försvinner så är det troligast turboras då turbon kyls av olja till största delen.
Vid topplock eller topppackning brukar vatten oftast försvinna eller att det läcker in olja i expansionskärlet.
Jag skulle skruva bort inloppsrör och avgasrör vid turbon och kontrollera om det ligger olja men börja med det stora röret vid turbon som går till intercollern som är av gummi och sitter på turbons undersida om jag minns rätt och in vid kylaren för att börja med det lättaste.
Har du olja där så här du hittat orsaken.
Hoppas att det kan vara till hjälp.

Mangisen
8 september 2018 · 1 034 Inlägg

Ville bara säga att den bilden som är inringad att den läcker vatten, är 2 st avrinnings hål för ac:n, så det är fullt normalt att den droppar ut vatten där smile

Mack855
8 september 2018 · 1 354 Inlägg

Hur långt har bilen gått? Turbon har tydligen en magisk gräns och brukar ge upp runt 20k mil i väldigt många fall. Vårt föredetta äckel gav upp vid 19700 och det var som att vrida igång en gammal soppråm ur avgasröret, luktar sate gör det också om avgaserna.

Ta loss insugsröret till turbon och känn om den glappar, isåfall har du din vinnare. Varken kostsamt eller svårt att fixa på egen hand, nu turbo komplett med nya kopparbrickor, olja, kylarvätska osv köper för ca 5500 på maptun om jag inte minns fel, byter allt på 1-2 dagar om du tar kafferaster osv utan stress.

Senast redigerat av Mack855 (8 september 2018)

Snurriis
8 september 2018 · 761 Inlägg

Vattnet kan försvinna in i turbon också om "packningen" går sönder och förångas i turbon ut i avgasröret så tror mer på turbon än toppackningen men kan ju vara så iaf att toppackningen har gått också men somsagt tror mer på turbon i detta läge.

rcy
10 september 2018 · 1 705 Inlägg

Mack855 skrev:
Varken kostsamt eller svårt att fixa på egen hand, nu turbo komplett med nya kopparbrickor, olja, kylarvätska osv köper för ca 5500 på maptun om jag inte minns fel, byter allt på 1-2 dagar om du tar kafferaster osv utan stress.

Bättre än så till och med, 3695:- för komplett byteskit -> https://www.maptunparts.se/turbosystem/ … lykol.html

1-2 dagar är verkligen utan stress och med långa kafferaster, har man skruvat lite förut gör man det på en halvdag.

Audi A6 Allroad "biitörbo fyrrhjula" (2002)
BMW 320i "tysken" (2007)
Saab 9-5 "familjefraktarn" (2000)
Mack855
10 september 2018 · 1 354 Inlägg

rcy skrev:

Mack855 skrev:
Varken kostsamt eller svårt att fixa på egen hand, nu turbo komplett med nya kopparbrickor, olja, kylarvätska osv köper för ca 5500 på maptun om jag inte minns fel, byter allt på 1-2 dagar om du tar kafferaster osv utan stress.

Bättre än så till och med, 3695:- för komplett byteskit -> https://www.maptunparts.se/turbosystem/ … lykol.html

1-2 dagar är verkligen utan stress och med långa kafferaster, har man skruvat lite förut gör man det på en halvdag.

Ja om man köper ekonomi turbo som jag själv gjorde. För mig tog det en vecka då jag behövde kapa av banjoskruven som sitter till vattenröret mot blocket som hade förenat sig med turbon, leverans av ny skruv och rör tog sin lilla tid.

Snurriis
10 september 2018 · 761 Inlägg

Vart nu ts är belägen så kanske finns det någon vänlig själ här inne som kan hjälpa till med bytet om det behövs och vad Ts vill göra.

amazinjoey
10 september 2018 · 1 139 Inlägg

Turbon är dålig! 99% Säker på det, kör inte bilen alls! Då tråget måste nog ner och rengöras. Turbo byte kan du garanterat göra själv samma med rengöring av tråg. Dock inte roligaste att göra ute

gabrieljsson
12 oktober 2018 · 4 Inlägg

Hej igen! Jag vill bara börja och tacka för alla svar, har varit lite mycket med skola och så nu så bilen har fått stå och vänta.
Jag har lite funderingar; vi är tre stycken som delar på bilen, ingen har någon mekvana men är ganska händiga rent generellt. Tror ni att vi skulle kunna lösa allting med hjälp av instruktioner på internet?
Andra funderingen; precis efter mitt första inlägg fyllde vi på med helt ny olja, sen dess är bilen startad max fyra gånger och har bara gått på tomgång. Idag när jag skulle titta oljenivån så var det snustorrt. Tycker det verkar lite underligt, tyder det på turbon?
Det leder in till tredje funderingen; innan vi börjar med att byta turbo och hela köret vill vi ju såklart vara helt säkra på att det är just turbon som rasat. Finns det något sätt man bombsäkert kan utesluta ex. topplocket eller måste vi lämna in till en verkstad för att få det checkat? Bor just nu två mil från Åre.

Stort tack ännu en gång!

Meaganeowner
12 oktober 2018 · 2 250 Inlägg

En riktigt dum fråga, men det har hänt...
Fyllde ni oljan i motorn?

Mrsaab99turbo
12 oktober 2018 · 103 Inlägg

Börja med att kolla turbon. Precis som någon annan har skrivit, lossa aluminiumröret till turbon, känn efter om turbinhjulen är glappt.
Med bra instruktion så byter ni turbo själva. En normal verktygsuppsättning inkl torx, olja, packningar och glykol så bör ni klara av arbetet på en dag.
Me styr så kan ni hitta en bra begagnad turbo för 1000-1500kr.

Greenhorn
12 oktober 2018 · 399 Inlägg

Det finns youtube filmer om Saab 9-5 med kass turbo och hur man lagar...
ta och titta och se om det liknar ditt problem.

amazinjoey
12 oktober 2018 · 1 139 Inlägg

gabrieljsson skrev:
Hej igen! Jag vill bara börja och tacka för alla svar, har varit lite mycket med skola och så nu så bilen har fått stå och vänta.
Jag har lite funderingar; vi är tre stycken som delar på bilen, ingen har någon mekvana men är ganska händiga rent generellt. Tror ni att vi skulle kunna lösa allting med hjälp av instruktioner på internet?
Andra funderingen; precis efter mitt första inlägg fyllde vi på med helt ny olja, sen dess är bilen startad max fyra gånger och har bara gått på tomgång. Idag när jag skulle titta oljenivån så var det snustorrt. Tycker det verkar lite underligt, tyder det på turbon?
Det leder in till tredje funderingen; innan vi börjar med att byta turbo och hela köret vill vi ju såklart vara helt säkra på att det är just turbon som rasat. Finns det något sätt man bombsäkert kan utesluta ex. topplocket eller måste vi lämna in till en verkstad för att få det checkat? Bor just nu två mil från Åre.

Stort tack ännu en gång!

1. finns guider på nätet hur man gör, bara att google

2. Turbon eller kolvringarna. 99% Turbon, ta loss kobran så kan du se att de droppat

3. Topplocket kan du känna av om du tar bort tändstiften och lyser in, är kolvarna rena så e de topplockspackningen


byter ni turbo så MÅSTE ni rengöra tråget och lägga ny olja och kylarvätska

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang