Köpråd! Nu är jag less. Max 150k.

Jaintevetjag
9 september 2018 · 12 Inlägg

Tjenare! Redan läst om att ta lån till bil så sånt vet jag.

Jag tänker ta ett lån och köpa mig en bil alltså. Men jag behöver lite hjälp.
Har tänkt ha bilen länge, så länge det bara går. Då jag inte är speciellt intresserad av bilar att jag vill byta och hålla på.

Ingen aning om hur mycket jag kör
Det jag är ute efter är en kombi, gärna 4hjulsdriven, lite sportigare så det känns roligare, inte ta alltför mycket soppa. Samt se fin ut då jag tänkt ha den länge så är det en fördel.

Har kikat på audi a4, a6 och båda i allroad.
BMW 320d och 520d, xdrive eller utan.

Dom tycker jag ser fina ut.
Mazda 6 wagon, Opel insignia har jag också kollat på. Samt någon Mercedes men dom har jag glömt modell på.

Alltså följande :
Hästkrafter, inte allt för törstig, sportigare/ "fränare". 4wd är inte nödvändigt. Men kan vara bra.

/Redigerade rubrik lite, Mod

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
9 september 2018 · 17 465 Inlägg

De du är sugen på är lite luriga att köpa. Kan gå bra men kan även krångla från dag ett. Mazdan är väl det säkraste kortet rent hållbarhetsmässigt.

Hur mycket pengar hade du tänkt att lägga?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
9 september 2018 · 14 039 Inlägg

Måste du ha 4WD eller vill du ha det? FWD eller RWD? Personligen hade jag köpt en 4WD med bensin som prioriterar bakhjulsdrift. Man kan ju tänka sig en miljöbil med bensin/E85 och som har låg skatt. För min del skulle nog valet falla på en Cheva Tohoe men den kanske du tycker är för stor och drar liiiite för mycket soppa. Men, men det är vad jag tycker.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Jaintevetjag
9 september 2018 · 12 Inlägg

Hybrid_ skrev:
De du är sugen på är lite luriga att köpa. Kan gå bra men kan även krångla från dag ett. Mazdan är väl det säkraste kortet rent hållbarhetsmässigt.

Hur mycket pengar hade du tänkt att lägga?

Ah det jag misstänkte att dom kunde. Men kan ju absolut 0 om bilar, vet bara vad jag tycker är snyggt.

Typ max 150 papp. Gärna något lägre. Kan inte sitta och läsa in mig på bilar för jag förstår mig ändå inte på det.

Så ny, billig, bränslesnål, rolig/sportig, snygg kombi. Gärna manuell växellåda om det spelar nån roll för pris / hållbarhet.

Jaintevetjag
9 september 2018 · 12 Inlägg

Vettemannen skrev:
Måste du ha 4WD eller vill du ha det? FWD eller RWD? Personligen hade jag köpt en 4WD med bensin som prioriterar bakhjulsdrift. Man kan ju tänka sig en miljöbil med bensin/E85 och som har låg skatt. För min del skulle nog valet falla på en Cheva Tohoe men den kanske du tycker är för stor och drar liiiite för mycket soppa. Men, men det är vad jag tycker.

/Benny

Ja den är nog lite väl stor. Har haft en mitsubishi pajero tidigare! Men kör mest korta sträckor i stad. Måste inte ha 4wd men kan vara bra att ha här uppe i norr!

Snurriis
9 september 2018 · 761 Inlägg

vw tiguan är ju ett tips, va jag har hört av dom som ägt (privatperson ingen bilmek) så är det rätt trevliga bilar men info om dom har jag ej tyvärr, bara hörsägen om dom.
Finns säkert någon här inne som har info om dom.

Jaintevetjag
9 september 2018 · 12 Inlägg

Snurriis skrev:
vw tiguan är ju ett tips, va jag har hört av dom som ägt (privatperson ingen bilmek) så är det rätt trevliga bilar men info om dom har jag ej tyvärr, bara hörsägen om dom.
Finns säkert någon här inne som har info om dom.

Tackar, men det är väl mer SUV än kombi?
Vill ha det där bagaget där bak!

Någon som vet nått om audi a3? Fast den ser inte ut att rymma så mycket där bak..

Growe Fri fart för ett fritt folk!
9 september 2018 · 13 734 Inlägg

Kia..  både skit tråkig och otroligt intesägande.. men tror du får kvaliten och problemfritt ägande..  och du får rätt mycket bil för 150k smile     en helt ny Rio liksom för dom pengarna..   med bra garantier..  rätt lätt val tycker jag.  även om jag anser att det oxå är det absolut tråkigaste valet så är det nog ett av dom förståndigaste valen tyvärr..   inget slår en ny bil även om det inte är en primium bil som är beg och kommer kosta massor att laga NÄR dom går sönder..

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Jaintevetjag
9 september 2018 · 12 Inlägg

Growe skrev:
Kia..  både skit tråkig och otroligt intesägande.. men tror du får kvaliten och problemfritt ägande..  och du får rätt mycket bil för 150k smile     en helt ny Rio liksom för dom pengarna..   med bra garantier..  rätt lätt val tycker jag.  även om jag anser att det oxå är det absolut tråkigaste valet så är det nog ett av dom förståndigaste valen tyvärr..   inget slår en ny bil även om det inte är en primium bil som är beg och kommer kosta massor att laga NÄR dom går sönder..

Haha, började just kolla på kia! Men Rio var lite för liten 😊
Men det har du väl rätt i, lär går sönder. Vill dock ändå ha nå med lite mer kraft än kia Rio!

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
9 september 2018 · 14 039 Inlägg

Sådana här tilltalar mig då dom är bensindrivna och har 4WD. Det finns många i din prisklass.

https://www.blocket.se/orebro/BMW_525_X … 12&w=3
https://www.blocket.se/uppsala/BMW_530i … 12&w=3

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Jaintevetjag
9 september 2018 · 12 Inlägg

Vettemannen skrev:
Sådana här tilltalar mig då dom är bensindrivna och har 4WD. Det finns många i din prisklass.

https://www.blocket.se/orebro/BMW_525_X … 12&w=3
https://www.blocket.se/uppsala/BMW_530i … 12&w=3

/Benny

Tackar! Jo, kollat på lite såna!
Dom verkar fina, men då är det ju... Några vanliga problem på dom? Och om det är vanliga problem, vad kostar det? 😊

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
9 september 2018 · 17 465 Inlägg

Se om det går att hitta någon demokörd Kia Cee´d GT-Line diesel. Med dieselmaskinen trycker de på rätt bra. Man kan med stor säkerhet pruta rätt friskt då en uppdaterad modell av Ceed presenteras vilken dag som helst. De har 7 års garanti.


Viktigt att bilen är tagen i trafik senast 2018-06-30 då skatten är helt ok.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
9 september 2018 · 14 039 Inlägg

Jaintevetjag skrev:

Vettemannen skrev:
Sådana här tilltalar mig då dom är bensindrivna och har 4WD. Det finns många i din prisklass.

https://www.blocket.se/orebro/BMW_525_X … 12&w=3
https://www.blocket.se/uppsala/BMW_530i … 12&w=3

/Benny

Tackar! Jo, kollat på lite såna!
Dom verkar fina, men då är det ju... Några vanliga problem på dom? Och om det är vanliga problem, vad kostar det? 😊

De flesta begagnade bilar kommer att få en massa fel av skiftande sort och som kostar olika mycket. Jag tycker nog som Growe.....köp en ny bil inom dina ekonomiska ramar, inte nödvändigtvis en Kia. Då du inte är intresserad av bilar så verkar det vara bästa valet då du får en massa garantier på nya bilar.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
9 september 2018 · 17 465 Inlägg

Var i landet finns du om vi nu skulle föreslå specifika annonser?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Jaintevetjag
9 september 2018 · 12 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Se om det går att hitta någon demokörd Kia Cee´d GT-Line diesel. Med dieselmaskinen trycker de på rätt bra. Man kan med stor säkerhet pruta rätt friskt då en uppdaterad modell av Ceed presenteras vilken dag som helst. De har 7 års garanti.


Viktigt att bilen är tagen i trafik senast 2018-06-30 då skatten är helt ok.

Ja alltså, fastnade lite för den där Kia. Inte den snyggaste men den tilltalade ändå på något vis. Men hur fungerar den på vägarna här i Norrlands inland? På vintern. Samt att på sommaren kan det bli lite grusväg påväg till nå fiske. Vägarna är ju inte så extremt bra, finns en hel del gupp och gropar.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
9 september 2018 · 13 734 Inlägg

Vettemannen skrev:

Jaintevetjag skrev:

Vettemannen skrev:
Sådana här tilltalar mig då dom är bensindrivna och har 4WD. Det finns många i din prisklass.

https://www.blocket.se/orebro/BMW_525_X … 12&w=3
https://www.blocket.se/uppsala/BMW_530i … 12&w=3

/Benny

Tackar! Jo, kollat på lite såna!
Dom verkar fina, men då är det ju... Några vanliga problem på dom? Och om det är vanliga problem, vad kostar det? 😊

De flesta begagnade bilar kommer att få en massa fel av skiftande sort och som kostar olika mycket. Jag tycker nog som Growe.....köp en ny bil inom dina ekonomiska ramar, inte nödvändigtvis en Kia. Då du inte är intresserad av bilar så verkar det vara bästa valet då du får en massa garantier på nya bilar.

/Benny

Ekonomiskt är det alltid säkrare att köpa en ny bil.  Man vet vad det kostar varje mil.  En beg bil så räcker ett motorras för att förstöra ens framtid rejält

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Jaintevetjag
9 september 2018 · 12 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Var i landet finns du om vi nu skulle föreslå specifika annonser?

Nästan Kiruna! Men annonser ändå ner till Gävle går bra. Kan eventuellt sträck mig att åka till sthlm om det är nån bil värd det.

Köper ju ändå ny bil, kan lika gärna börja med en lång resa.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
9 september 2018 · 17 465 Inlägg

Jaintevetjag skrev:

Hybrid_ skrev:
Se om det går att hitta någon demokörd Kia Cee´d GT-Line diesel. Med dieselmaskinen trycker de på rätt bra. Man kan med stor säkerhet pruta rätt friskt då en uppdaterad modell av Ceed presenteras vilken dag som helst. De har 7 års garanti.


Viktigt att bilen är tagen i trafik senast 2018-06-30 då skatten är helt ok.

Ja alltså, fastnade lite för den där Kia. Inte den snyggaste men den tilltalade ändå på något vis. Men hur fungerar den på vägarna här i Norrlands inland? På vintern. Samt att på sommaren kan det bli lite grusväg påväg till nå fiske. Vägarna är ju inte så extremt bra, finns en hel del gupp och gropar.

Till och börja med så jobbar jag med nya Kiabilar och har redan kört den nya versionen ett flertal gånger. En smula partisk alltså... Men faktum kvarstår att såväl jag, min chef och hans chef och flera andra medarbetare kör just Kia. Slump? Tror inte det.

Märk väl att Hyundai i30 är samma bil i ett lite stramare utförande. Oftast lite billigare. Deras garantier har jag inte koll på.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Jaintevetjag
9 september 2018 · 12 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Jaintevetjag skrev:

Hybrid_ skrev:
Se om det går att hitta någon demokörd Kia Cee´d GT-Line diesel. Med dieselmaskinen trycker de på rätt bra. Man kan med stor säkerhet pruta rätt friskt då en uppdaterad modell av Ceed presenteras vilken dag som helst. De har 7 års garanti.


Viktigt att bilen är tagen i trafik senast 2018-06-30 då skatten är helt ok.

Ja alltså, fastnade lite för den där Kia. Inte den snyggaste men den tilltalade ändå på något vis. Men hur fungerar den på vägarna här i Norrlands inland? På vintern. Samt att på sommaren kan det bli lite grusväg påväg till nå fiske. Vägarna är ju inte så extremt bra, finns en hel del gupp och gropar.

Till och börja med så jobbar jag med nya Kiabilar och har redan kört den nya versionen ett flertal gånger. En smula partisk alltså... Men faktum kvarstår att såväl jag, min chef och hans chef och flera andra medarbetare kör just Kia. Slump? Tror inte det.

Märk väl att Hyundai i30 är samma bil i ett lite stramare utförande. Oftast lite billigare. Deras garantier har jag inte koll på.

Nå nog var den fin! Gillade verkligen den där Kia cee'd gt även om den inte var en kombi. Såg frän ut. Har kollat på lite mindre bilar, men tyckte a3 och dom mindre bmw var rätt risiga utseende mässigt. Hade kunnat tänka mig en mindre bil, inte nödvändigtvis kombi. Bara det finns utrymme att lasta litegrann i! Eftersom jag tänkt ha bilen länge vill jag att den ska se fin ut! Och iallafall gå att packa ner lite saker i.

Samt kunna köra på norrländska vägar. Är inte mycket och kör på skogsväg men iallafall! Och ibland kommer det ju en del snö. Kan vara bra att ta sig fram då 😊 Vet nån hur dom dära Mazda 3 mps är? Eller Mazda 6 wagon.

Senast redigerat av Jaintevetjag (9 september 2018)

panda666
9 september 2018 · 4 250 Inlägg

köp tysk men se till att maskinskadegaranti finns, dvs ha gått max 10.000mil och är max 8 år gammal så din halvförsäkring täcker tråkigheter. Köp asiatiskt Ditto då i ditt fall du kanske inte bryr dig om att sladda i ikea parkeringen osv, mycket hästar=förlora körkort^^ samt endå bara max 100 vägar i sverige om inte du kör i tyskland där du kan köra 300kmh om du vill. Kolla även på Lexus-Toyota-Honda, finns fina bilar där tex lexus me hybrid, mycket hk samt bensinsnål endå. Skulle kolla närmare på dessa;)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang