MB CLS500 -05, luftfjädring säckar ihop vänster bak trots bytt bälg/dämpare

Wingman_73
10 september 2018 · 45 Inlägg

Hej,
min MB CLS 500 -05 har problem med luftfjädringen vilket ger följande symptom:

När bilen står still med motorn avstängd sänker sig vänster bakhjul. Det kan ta lite olika lång tid men oftast börjar det märkas efter ca 30-60 min och efter ett par timmar har det sjunkit i botten så att bilens underrede nästan tar i marken. Höger bakhjul sjunker också ihop något men det misstänker jag beror på att detta belastas hårt då vänster bak inte längre tar upp samma last.

Vissa perioder har fjädringen sjunkit ihop snabbare, ca 30 min till helt nedsänkt, och andra perioder har det tagit längre tid.

Jag lämnade in bilen på en verkstad som trodde att felet låg i luftbälgen samt stötdämparen med tillhörande nivåreglering. Bytte därför båda dessa samtidigt. Dock blev det ingen märkbar skillnad. Verkstaden kunde därefter inte hitta fler fel utan gissade på att det handlar om någon styrbox eller liknande.

Någon som varit med om liknande eller har några bra tips? Vill helst undvika att lämna in bilen hos Mercedes som jag tycker är både dyra och dåliga. Bor i Stockholmsområdet så även tips på verkstäder om kan fixa detta uppskattas.

DJchaoz
11 september 2018 · 181 Inlägg

Hej.
Tyvärr så hittar jag inte sidan med delar och minns inte namnet på delen, men ger ett tips.
Min syster hade en allroad med liknande bekymmer och fick massor med dyra förslag på verkstäder. Hittade till slut trevlig verkstad som kollade över det hela.. felet var en typ kopplingsdosa nära kompressor som läckte på vissa anslutningar..  fixade ny på en tysk sida för någon hundring.. men vi passade på att byta kompressor med.. bekymmerfritt resten av åren hon hade den.
Kan ju vara liknande på din. Är bara en box med massa luftkopplingar typ.. den tyska sidor hade massa luftfjädring.. inte bara audi.. 
Mvh kent

Nissan 200sx S14A "Reaper" (1998)
zzr94092
11 september 2018 · 4 385 Inlägg

Läckage slangar/anslutningar såpvatten i en duschflska så kommer du garanterat hitta var det läcker...

Wingman_73
11 september 2018 · 45 Inlägg

Tack för tipsen!

DJchaoz:
Det skulle ju definitivt kunna vara det som är problemet på min bil också. Eftersom det bara är ett hjul som säckar ihop och bälgen/dämparen inte är problemet känns det logiskt att det är denna styrbox/fördelare som läcker. Ska tipsa nästa verkstad att verkligen kolla extra på denna.

zzr94092:
Bra tips med såpvatten! Med de borde man hitta läckan ganska lätt. Har tyvärr haft för ont om tid för att hinna göra det själv och hade hoppats att verkstaden skulle göra detta. Vet inte hur de kom fram till att det skulle vara bälgen. Kanske var det vanligaste felet de kände till och chansade. Ska se om jag kan få tid i helgen och gå igenom systemet, annars får jag se till att nästa verkstad verkligen gör det innan de byter något.

Wingman_73
11 september 2018 · 45 Inlägg

Hittade denna guide på nätet:
http://www.mercedesmedic.com/air-suspen … -workshop/

Har inte sett den tidigare trots att jag googlat runt en hel del. Efter att ha läst den känns det som att det troliga är något av:
- Läckande slang
- Läckande mässingventil ovanpå fjäderbenet
- Läckande "Block valve", som verkar vara den boxen som DJchaoz syster hade problem med

Hxman
2 september 2020 · 10 Inlägg

Hur gick det med det här? Jag har liknande problem med en R300. Högersidan sackar

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang