Påföljd för smitning, vårdslös körning samt vållande till kroppsskada.

panda666
4 oktober 2018 · 4 250 Inlägg

Svarte_Orm skrev:

panda666 skrev:
vad betyder 1 års vilkorlig? åker han in eller inte?

Det brukar betyda att man inte får fängelse om man uppför sig. Men utför man ett annat brott under det året så får man både det nya straffet samt får sitta det som är kvar av tiden på det gamla.

för lätta straff här i sverige måste ja säga. man är en riktig dumåsna och får inte konsekvenser för det..men men. min personliga åsikt.

Utmarks-Loke
4 oktober 2018 · 5 841 Inlägg

panda666 skrev:

Svarte_Orm skrev:

panda666 skrev:
vad betyder 1 års vilkorlig? åker han in eller inte?

Det brukar betyda att man inte får fängelse om man uppför sig. Men utför man ett annat brott under det året så får man både det nya straffet samt får sitta det som är kvar av tiden på det gamla.

för lätta straff här i sverige måste ja säga. man är en riktig dumåsna och får inte konsekvenser för det..men men. min personliga åsikt.

Nåja, ingen dog i detta fall. Det finns exempel på folk som blir dömda lindrigare för våldtäkt. Men jag antar att det inte är någon fråga för detta forum...

Cuefa Ain't no place like home...
5 oktober 2018 · 4 628 Inlägg

panda666 skrev:
fyfan det där lät hemskt! varför i helvete gör man så? är snubben helt sjuk i huvet? in i finkan säger ja bara o släng nyckeln! finns massor me folk som kör jävligt nära bakom mig ibland men inte vill man döda dom eller? ingen har gjort nån till gud och ingen ska ta läxor o sånt i egna händer. ville han lära honom en läxa kunde han bara bromsa sakta och stiga av bilen och ge moppe killen ett snack och kanske en höger i käften som högst. Men inte riskera att döda personen. Det här låter ju värre än youtube klippen man ser av road rage i ryssland och usa. tvärnita för att lära moppe killen en läxa? kanske var bara nån som var trött och inte tänkte på avstånd? varför inte ta me en pistol nästa gång o bara skjuta? finns inge medkänsla längre hos folk utan dom fuckar ur bara. helt galen värld vi lever i.

Vi har ju haft en tendens till att tycka lite olika, du och jag...
Men jag håller med, en mopedist är oskyddad och man bör akta både sig själv och dem.

De flesta mopedister är av en yngre generation som är mycket mindre intresserad av att lära sig rätt och fel i trafiken - en del av det vill jag påstå (min åsikt) beror på att alla dessa scootrar som du startar med en knapp o sen bara behöver vrida på gasen - dvs otroligt lättkörda - har gjort att folk som normalt inte skulle kunna köra en moped, eller för den delen vilja testa, nu är ute på våra vägar.

Hur som, inte så smart gjort av bilföraren, verkligen inte så smart gjort av mopedisten.
Bägge får betala priset, om än på olika sätt.
Rättvisa skipad, ordningen återställd. Tills nästa gång... ^^

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
spillolja
5 oktober 2018 · 4 025 Inlägg
Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
panda666
5 oktober 2018 · 4 250 Inlägg

Cuefa skrev:

panda666 skrev:
fyfan det där lät hemskt! varför i helvete gör man så? är snubben helt sjuk i huvet? in i finkan säger ja bara o släng nyckeln! finns massor me folk som kör jävligt nära bakom mig ibland men inte vill man döda dom eller? ingen har gjort nån till gud och ingen ska ta läxor o sånt i egna händer. ville han lära honom en läxa kunde han bara bromsa sakta och stiga av bilen och ge moppe killen ett snack och kanske en höger i käften som högst. Men inte riskera att döda personen. Det här låter ju värre än youtube klippen man ser av road rage i ryssland och usa. tvärnita för att lära moppe killen en läxa? kanske var bara nån som var trött och inte tänkte på avstånd? varför inte ta me en pistol nästa gång o bara skjuta? finns inge medkänsla längre hos folk utan dom fuckar ur bara. helt galen värld vi lever i.

Vi har ju haft en tendens till att tycka lite olika, du och jag...
Men jag håller med, en mopedist är oskyddad och man bör akta både sig själv och dem.

De flesta mopedister är av en yngre generation som är mycket mindre intresserad av att lära sig rätt och fel i trafiken - en del av det vill jag påstå (min åsikt) beror på att alla dessa scootrar som du startar med en knapp o sen bara behöver vrida på gasen - dvs otroligt lättkörda - har gjort att folk som normalt inte skulle kunna köra en moped, eller för den delen vilja testa, nu är ute på våra vägar.

Hur som, inte så smart gjort av bilföraren, verkligen inte så smart gjort av mopedisten.
Bägge får betala priset, om än på olika sätt.
Rättvisa skipad, ordningen återställd. Tills nästa gång... ^^

grejen är att man inte ska försöka döda varandra i trafiken, när jag ser nån där ute som håller på me nått konstigt försöker ja inte döda hen. En äldre kvinna i trafiken gjorde bort sig framför mig några dagar sen och hoppade in i min fil utan att blinka eller nått och såklart började hon köra skitsakta också, så blev det jävligt farligt och var nära att smälla till min bil men började ja köra på henne eller försökte döda henne? nej. man försöker lugnt o fint bara gå vidare. Man behöver inte döda nån även om denne är en riktig idiot. Tycker att han borde få lite fängelse för att få tid att tänka på vad denne har gjort, allt har konsekvenser och moppekillen kunde ha dött eller blivit alvarligt skadad, vad skulle föraren av vanen tänka då? och de var inte meningen att döda honom? som sagt sveriges lagar o regler,,,

Low
5 oktober 2018 · 3 313 Inlägg

panda666 skrev:

Cuefa skrev:

panda666 skrev:
fyfan det där lät hemskt! varför i helvete gör man så? är snubben helt sjuk i huvet? in i finkan säger ja bara o släng nyckeln! finns massor me folk som kör jävligt nära bakom mig ibland men inte vill man döda dom eller? ingen har gjort nån till gud och ingen ska ta läxor o sånt i egna händer. ville han lära honom en läxa kunde han bara bromsa sakta och stiga av bilen och ge moppe killen ett snack och kanske en höger i käften som högst. Men inte riskera att döda personen. Det här låter ju värre än youtube klippen man ser av road rage i ryssland och usa. tvärnita för att lära moppe killen en läxa? kanske var bara nån som var trött och inte tänkte på avstånd? varför inte ta me en pistol nästa gång o bara skjuta? finns inge medkänsla längre hos folk utan dom fuckar ur bara. helt galen värld vi lever i.

Vi har ju haft en tendens till att tycka lite olika, du och jag...
Men jag håller med, en mopedist är oskyddad och man bör akta både sig själv och dem.

De flesta mopedister är av en yngre generation som är mycket mindre intresserad av att lära sig rätt och fel i trafiken - en del av det vill jag påstå (min åsikt) beror på att alla dessa scootrar som du startar med en knapp o sen bara behöver vrida på gasen - dvs otroligt lättkörda - har gjort att folk som normalt inte skulle kunna köra en moped, eller för den delen vilja testa, nu är ute på våra vägar.

Hur som, inte så smart gjort av bilföraren, verkligen inte så smart gjort av mopedisten.
Bägge får betala priset, om än på olika sätt.
Rättvisa skipad, ordningen återställd. Tills nästa gång... ^^

grejen är att man inte ska försöka döda varandra i trafiken, när jag ser nån där ute som håller på me nått konstigt försöker ja inte döda hen. En äldre kvinna i trafiken gjorde bort sig framför mig några dagar sen och hoppade in i min fil utan att blinka eller nått och såklart började hon köra skitsakta också, så blev det jävligt farligt och var nära att smälla till min bil men började ja köra på henne eller försökte döda henne? nej. man försöker lugnt o fint bara gå vidare. Man behöver inte döda nån även om denne är en riktig idiot. Tycker att han borde få lite fängelse för att få tid att tänka på vad denne har gjort, allt har konsekvenser och moppekillen kunde ha dött eller blivit alvarligt skadad, vad skulle föraren av vanen tänka då? och de var inte meningen att döda honom? som sagt sveriges lagar o regler,,,

Håller med.

Undra hur sånt här skulle gå till i tex usa?

it_mutt Avstängd
5 oktober 2018 · 10 388 Inlägg

Meaganeowner skrev:
En sak är säker....

Bilens förare kanske var tvingad av trafiksituationen att bromsa.
Typ katt, barn, bromsande framförvarande bil e t c. Planerar att parkera, svänga o s v.
Kan vara nog så kämpigt att säga för vem som helst i efterhand, om man misstänks för nåt.

Kanske han t o m blev stressad av att ha ett fordon bakom sig att ta hänsyn till i en stressande trafiksituation.
Ska moppen köra om, vill han mig något, varför ligger han så nära o s v?

Försäkringsbolagen godtar inga egna erkännande. De utreder själva vem som är vållande till skada o s v.

Erkännande till ordningsmakten är väl heller inte nåt giltigt, föränn efter ev dom?
Stressade inblandade kan ju säga vad som helst.
Och erkännande i och till media kan man glömma.

Efter vad som återges i första inlägget, inser alla att det är moppeföraren ensam som orsakat en stressande och farlig trafiksituation. Man ska hålla avstånd.
En olycka jade aldrig kunnat inträffa om avståndet till framförvarande varit tillräckligt.
Tar för givet att moppeföraren hadde giltigt förarbevis.

Att mopedisten körde i framförvarande bil, beror helt och hållet på att han inte hållit nödvändigt avstånd till framförvarande fordon. Ej heller tagit hänsyn till rådande trafikförhållande.

Hastighet, bromssträcka, nonchalans, ej följt trafikregler för framförande av fordon e t c.

Klart det är föraren på bakomvarande fordon  som är vållande till skada.

Moppeföraren är skyldig till vårdslöshet i trafik! och ska ersätta ev skador på bil och övrigt såsom psykiskt lidande mm.

Jag skulle kunna säga vad som helst i en stressande situation. Och kompisens
bekymmer med div diagnoser, talar väl för detta.
Hur kan man överhuvudtaget tänka något annat?
Killen har ju körkort! Kanske en tolkningsfråga vad han menade med inbromsning?

Smitning? Från en olycka som någon annan orsakat genom att inte hålla avstånd.

Begär prövning! Detta är inte rätt! Kanske
t o m en tidningsanka!

Skaffa en bra advokat omgående!!!
Har väl rättsskydd i försäkringen.

Har det inte redan påpekats så spelar det ingen roll. Avviker du från en olycksplats, där du varit inblandad i en olycka, oavsett om du är vållande eller inte, så är det smitning eller "Obehörigt avvikande från olycksplats" om man så vill.

5 §  Om en vägtrafikant, som med eller utan skuld haft del i uppkomsten av en trafikolycka, genom att avlägsna sig från olycksplatsen undandrar sig att i mån av förmåga medverka till de åtgärder, vartill olyckan skäligen bör föranleda, eller om han undandrar sig att uppge namn och hemvist eller att lämna upplysningar om händelsen, döms till böter eller fängelse i högst sex månader.

https://lagen.nu/1951:649#P5

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
panda666
5 oktober 2018 · 4 250 Inlägg

Low skrev:

panda666 skrev:

Cuefa skrev:

Vi har ju haft en tendens till att tycka lite olika, du och jag...
Men jag håller med, en mopedist är oskyddad och man bör akta både sig själv och dem.

De flesta mopedister är av en yngre generation som är mycket mindre intresserad av att lära sig rätt och fel i trafiken - en del av det vill jag påstå (min åsikt) beror på att alla dessa scootrar som du startar med en knapp o sen bara behöver vrida på gasen - dvs otroligt lättkörda - har gjort att folk som normalt inte skulle kunna köra en moped, eller för den delen vilja testa, nu är ute på våra vägar.

Hur som, inte så smart gjort av bilföraren, verkligen inte så smart gjort av mopedisten.
Bägge får betala priset, om än på olika sätt.
Rättvisa skipad, ordningen återställd. Tills nästa gång... ^^

grejen är att man inte ska försöka döda varandra i trafiken, när jag ser nån där ute som håller på me nått konstigt försöker ja inte döda hen. En äldre kvinna i trafiken gjorde bort sig framför mig några dagar sen och hoppade in i min fil utan att blinka eller nått och såklart började hon köra skitsakta också, så blev det jävligt farligt och var nära att smälla till min bil men började ja köra på henne eller försökte döda henne? nej. man försöker lugnt o fint bara gå vidare. Man behöver inte döda nån även om denne är en riktig idiot. Tycker att han borde få lite fängelse för att få tid att tänka på vad denne har gjort, allt har konsekvenser och moppekillen kunde ha dött eller blivit alvarligt skadad, vad skulle föraren av vanen tänka då? och de var inte meningen att döda honom? som sagt sveriges lagar o regler,,,

Håller med.

Undra hur sånt här skulle gå till i tex usa?

skulle bli roadrage, om man kollar på lite youtubeklipp, riktigt galet, folk springer på varandra med baseboll trä. måste ha lite ordning o reda i sverige tycker jag. Folk behöver inte gå helt nuts på varandra.

Low
5 oktober 2018 · 3 313 Inlägg

panda666 skrev:

Low skrev:

panda666 skrev:

grejen är att man inte ska försöka döda varandra i trafiken, när jag ser nån där ute som håller på me nått konstigt försöker ja inte döda hen. En äldre kvinna i trafiken gjorde bort sig framför mig några dagar sen och hoppade in i min fil utan att blinka eller nått och såklart började hon köra skitsakta också, så blev det jävligt farligt och var nära att smälla till min bil men började ja köra på henne eller försökte döda henne? nej. man försöker lugnt o fint bara gå vidare. Man behöver inte döda nån även om denne är en riktig idiot. Tycker att han borde få lite fängelse för att få tid att tänka på vad denne har gjort, allt har konsekvenser och moppekillen kunde ha dött eller blivit alvarligt skadad, vad skulle föraren av vanen tänka då? och de var inte meningen att döda honom? som sagt sveriges lagar o regler,,,

Håller med.

Undra hur sånt här skulle gå till i tex usa?

skulle bli roadrage, om man kollar på lite youtubeklipp, riktigt galet, folk springer på varandra med baseboll trä. måste ha lite ordning o reda i sverige tycker jag. Folk behöver inte gå helt nuts på varandra.

De är väl ryssland haha. Usa stämmer dem varann för allt haha .

JN1975
6 oktober 2018 · 234 Inlägg

Det korkade var att köra därifrån. Han skulle stannat kvar, sagt att ett djur sprang ut framför bilen. Måste ju vara bakomvarandes ansvar att hålla avstånd, man ska alltid kunna bromsa in.

Saab 9-3 SS "Linearplus" (2005)
Ford Econoline E-150 "Van" (1989)
Volvo V70 D5 "Polestar" (2008)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang